۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
اصرار مجلسی ها به موافقت رئیس جمهور با تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ دو دستگی نمایندگان!
«بازار» گزارش می دهد

اصرار مجلسی ها به موافقت رئیس جمهور با تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ دو دستگی نمایندگان!

در حالی رئیس جمهور موافقت ضمنی خود را با تفکیک وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده و بزودی نامه ای در این خصوص ارائه خواهد کرد که در مجلس دو دستگی نمایندگان مسیر آسان این اقدام را دچار چالش کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم به نظر می رسد نمایندگان موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی نیز به جمع مخالفان انتزاع این وزارتخانه پیوسته اند.

مخالفان انتزاع بر این باور هستند که تجربه نشان داده تفکیک و ادغام وزارتخانه ها کمک زیادی به کاستن از ناکار آمدی دستگاه اداری کشور و یا کوچک شدن دولت نکرده است.

آنان می گویند: کوچک کردن و چابکی دولت با کاستن از وظایف، ماموریت ها، دخالت ها و تصدی های آن محقق می شود نه از طریق کم کردن از عدد وزارتخانه ها. یک دولت حداقلی با ۳۰ وزارتخانه می تواند خیلی کوچک تر، کم هزینه تر، چابک تر و کاراتر از یک دولت مداخله گر با ۱۸ وزارتخانه باشد.

اصرار مجلسی ها به موافقت رئیس جمهور برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ دو دستگی نمایندگان

در راس موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی در میان نمایندگان مجلس باید از محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران نام برد.

او می گوید: برای آنکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مشمول ماده ۷۵ نشود، در جلسه‌ای با حضور رئیسی رئیس جمهور، در این خصوص صحبت شد و ایشان قبول کردند که وزارتخانه راه و شهرسازی باید تفکیک شود. سایر نمایندگان هم نسبت به تفکیک این وزارتخانه نظر مثبت داشتند.

این نظر مثبت نمایندگان مجلس هم ظاهرا این روزها رنگ عوض کرده و حتی موافقان سرسخت انتزاع هم به صف مخالفان تفکیک پیوسته اند و برای این اقدام و این مخالفت خود هم نظرات خاص خود را دارند.

محتوای نامه آقای رئیسی موافقت رسمی دولت با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی است، زیرا اگر مجلس بخواهد این تفکیک را در قالب طرح بیاورد بحث‌های مالی مطرح می‌شود و امکان دارد به ماده ۷۵ بخورد و شورای نگهبان آن را رد کند برای همین دولت قبول دارد و نامه آقای رئیسی برهمین اساس است

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قرار شد رئیس جمهور نامه موافقت تفکیک این وزارتخانه را به مجلس ارجاع بدهد گفت: محتوای نامه آقای رئیسی موافقت رسمی دولت با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی است، زیرا اگر مجلس بخواهد این تفکیک را در قالب طرح بیاورد بحث‌های مالی مطرح می‌شود و امکان دارد به ماده ۷۵ بخورد و شورای نگهبان آن را رد کند برای همین دولت قبول دارد و نامه آقای رئیسی برهمین اساس است.

ما نمایندگان مجلس اصرار داریم که وزارتخانه تفکیک شود و اصرار داریم که رئیسی رئیس جمهور این نامه را بزند. آقای رییس جمهور خودشان گفتند که قبول دارند این تفکیک انجام بشود، منتهی نامه هنوز نیامده است

رضایی کوچی در رابطه با ضرورت تفکیک این وزارتخانه تاکید دارد: وزارت راه و شهرسازی لازم است که تفکیک شود، زیرا با این روندی که در پیش گرفتیم هم به حوزه حمل و نقل آسیب وارد می‌شود و هم حوزه مسکن. وزارتخانه راه و شهرسازی، وزارتخانه سنگینی است. به همین دلیل نمایندگان مجلس اصرار داریم که وزارتخانه تفکیک شود و اصرار داریم که رئیسی رئیس جمهور این نامه را بزند. آقای رییس جمهور خودشان گفتند که قبول دارند این تفکیک انجام بشود، منتهی نامه هنوز نیامده است.

این اصرار رئیس کمیسیون عمران مجلس در حالی صورت می گیرد که برخی نمایندگان مجلس اصراری به تفکیک وزارت راه و شهرسازی نداشته و حتی این روزها مخالف انتزاع هستند.

اصرار مجلسی ها به موافقت رئیس جمهور برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ دو دستگی نمایندگان

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرگزاری بازار می گوید: اگر چه در روزهای نخست دولت سیزدهم تفکیک وزارت راه و شهرسازی می توانست مفید و موثر باشد اما الان زمان انتزاع نیست.

او در تایید این اظهارات می گوید: همگی به خوبی می دانیم که وزارت راه و شهرسازی یک شبه ادغام شده است و در حال حاضر هم وقت مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست.

یوسفی با اشاره به اینکه بنده موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی در آغاز به کار دولت سیزدهم بودم ادامه داد: ادله بنده آن بود که ادغام وزارت راه و شهرسازی بر این اساس بوده است که یک اختلاف نظری در آن مقطع بین دولت و مجلس وقت به وجود آمد و یک شبه این وزارتخانه ادغام شد و به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: صرفا دو وزارتخانه راه و شهرسازی در کنار هم قرار داده شدند. در ابتدای دولت سیزدهم، هم دولت و هم برخی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بودند و ما گفتیم که از همان ابتدا، دو وزیر برای این وزارتخانه‌ها معرفی شود یعنی یک وزیر برای راه و یک وزیر برای بخش مسکن معرفی شود اما با آن مخالفت کردند.

در حال حاضر زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست. روز اول به دولت گفتیم که وزارت راه و شهرسازی را تفکیک کنید، اما این کار را انجام نداد و الان با استفاده و با به کارگیری برخی از مدیران ضعیف یکدفعه می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند که این وزارتخانه را تفکیک کنیم

یوسفی تاکید کرد: در حال حاضر زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست. روز اول به دولت گفتیم که وزارت راه و شهرسازی را تفکیک کنید، اما این کار را انجام نداد و الان با استفاده و با به کارگیری برخی از مدیران ضعیف یکدفعه می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند که این وزارتخانه را تفکیک کنیم. ما درحال حاضر بحران مسکن و بحران حمل و نقل داریم و در حال از دست دادن کریدورهای بین المللی هستیم. پس زمان خوبی برای تفکیک نیست.

این اظهارات نمایندگان مجلس از کمیسیون عمران نشان می دهد که اگر چنانچه رئیس جمهور نامه ای مبنی بر موافقت خود با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به مجلس ارسال کند، تفکیک این وزارتخانه دچار چالش خواهد شد و چندان نمی توان با قاطعیت از انتزاع این وزارتخانه خوشبین بود.

کارشناسان و انبوه سازان مسکن موافق انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند و اعلام می کنند که با این اقدام، مسکن روزهای بهتری خواهد داشت اما کارشناسان حمل و نقل نیز معتقد هستند تفکیک وزارت راه و شهرسازی به معنی این است که دولت می خواهد تمام انرژی خود را بعد از تفکیک به بخش مسکن بگذارد و احتمالا بخش حمل و نقل مغفول خواهد ماند

هر چند اکثر کارشناسان و انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرگزاری بازار موافق انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند و اعلام می کنند که با این اقدام، مسکن روزهای بهتری خواهد داشت اما کارشناسان حمل و نقل نیز معتقد هستند تفکیک وزارت راه و شهرسازی به معنی این است که دولت می خواهد تمام انرژی خود را بعد از تفکیک به بخش مسکن که جزو دغدغه ها و وعده های او بوده است بگذارد و احتمالا بخش حمل و نقل مغفول خواهد ماند.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha