۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
اجرای استانداردهای تعلیقی مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد| بورس مانع از توزیع 100 همت رانت شد
پیام امروز انجمن خودروسازان به وزیر صمت؛

اجرای استانداردهای تعلیقی مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد| بورس مانع از توزیع 100 همت رانت شد

نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به «بازار» گفت؛ امروز در جلسه انجمن ها با وزیر صمت، به سیدرضا فاطمی امین توضیح دادم؛ اجرای استانداردهای تعلیقی خودرو مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد است.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی با دو چالش استانداردهای تولیدی و نقد عرضه خودرو در بورس مواجه است، نقدی که برای برخی از محصولات وارد شده به بورس صحیح و برای سایر خودروها غیرکارشناسی است. احتمال واردات خودرو هر روز قوت می گیرد، در صورت انجام این مهم ظاهرا دولت محصولات را برای ورود به بازار راهی بورس خواهد کرد. در این میان شرکت های واردکننده نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس گله داشته و اعلام می کنند؛ این شیوه می تواند مانع پیش فروش شود. از سوی بیم آن وجود دارد که با سنگ اندازی های سازمان ملی استاندارد، خودروسازان موفق به تحقق برنامه تولید هدف گذاری شده برای سال جاری نشوند. برای بررسی موضوعات مذکور به سراغ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران رفتیم که در ادامه بخشی از آن را از نگاه خواهید گذراند؛

اگر دولت اجازه قیمت گذاری خودرو براساس حاشیه قیمت بازار را دهد، خودروسازان از زیان خارج، افزایش کیفیت و بالارفتن تیراژ رخ خواهد داد، متاسفانه مدیران دولتی شهامت این تصمیم گیری را ندارند

* عرضه خودروهای تولید یا مونتاژ در بورس چه تاثیری در نقدینگی خودروسازان و اثر مثبت برای بازار داشته است؟

اگر دولت اجازه قیمت گذاری خودرو براساس حاشیه قیمت بازار را دهد، خودروسازان از زیان خارج، افزایش کیفیت و بالارفتن تیراژ رخ خواهد داد، متاسفانه مدیران دولتی شهامت این تصمیم گیری را ندارند. خوشبختانه فعلا با عرضه خودرو در بورس موافقت کرده اند، عرضه خودرو در بورس نیز نسبت به قرعه کشی وضعیت بهتری برای بازار ایجاد کرده است. چون ۷۰ درصد ثبت نام کنندگان برای قرعه کشی سرمایه گذارانی هستند که از اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار منفعت می برند. در قرعه کشی آخر گروه صنعتی ایران خودرو حدود ۵ میلیون نفر برای ۲۹ هزار دستگاه خودرو ثبت نام کردند. اگر این تعداد خودرو به بورس راه یابد، رانت فروش خودرو توسط قرعه کشی برای عده ای حذف خواهد شد. تجربه خوب یکی از شرکت های مونتاژ کننده خودرو نشان داد که محصولی با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار رسید. این افزایش قیمت به نفع خودروسازان برای افزایش تیراژ و رشد کیفیت است.

در سال های گذشته که سیستم قرعه کشی برای فروش خودرو وجود داشت، سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می شد

* به بحث رانت در بازار خودرو اشاره کردید، آیا برآوردی از حجم رانت مذکور دارید؟

در سال های گذشته که سیستم قرعه کشی برای فروش خودرو وجود داشت، سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می شد. افراد سودجو که در این بازار منفعت مالی کسب کرده بودند، هیچ مالیاتی به دولت پرداخت نمی کردند. اما، بورس نسبت به قرعه کشی مزیت های مهم پرداخت مالیات برای دولت و خروج دلالان را دارد.

اجرای استانداردهای تعلیقی مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد| بورس مانع از توزیع 100 همت رانت شد

* باتوجه به نگاه مثبت شما به عرضه خودرو در بورس، عرضه محصولات وارداتی به بازار با مکانیزم مذکور را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعید می دانم که واردات خودرو به کشور اثر کاهش قیمت قابل توجهی در بازار داشته باشد، براساس آیین نامه اجرای واردات خودرو، در صورت انجام این مهم محصولات وارداتی باید در بورس عرضه شوند. زیرا اختلاف قیمت بورس با قیمت تمام شده در کنار سود معقول را به عنوان تعرفه لحاظ کرده اند، متولیان نیز با بررسی عرضه خودرو به بازار دریافتند که در صورت انجام واردات و پیشگیری از راه اندازی سیستم مجدد قرعه کشی، باید مکانیز بورس برای این محصولات لحاظ شود.

اجرای استانداردهای تعلیقی مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد است، برای زمان بندی و اجرا این استانداردها باید با وزیر صمت هماهنگ شود

* امروز نشستی میان انجمن های تولیدی، صنعتی، صنعتی و بازرگانی با وزیر صمت برای بررسی چالش ها و موانع ها برگزار شد، آیا در این نشست حضور داشتید و درخواست شما از وزیر صمت چه بود؟

بله، سازمان ملی استاندارد به خودروسازان اعلام کرده است که استانداردهای تعلیقی را باید از سه ما دیگر اجرا کنند. امروز در جلسه انجمن ها با وزیر صمت، به سیدرضا فاطمی امین توضیح دادم؛ «اجرای استانداردهای تعلیقی مخالف مصوبه شورایعالی استاندارد است، برای زمان بندی و اجرا این استانداردها باید با وزیر صمت هماهنگ شود. سازمان ملی استاندارد نیز با برخورد یکطرفه در خصوص موضوع مذکور، منجربه عدم تولید یک میلیون دستگاه در سال جاری خواهد شد. زیرا، زیرساخت های تولید و اجرا استانداردهای تعلیقی اکنون در کشور فراهم نیست.»

* به عنوان پرسش پایانی، زمزمه هایی در خصوص چالش خودروسازان با ستاد حمل و نقل سوخت به گوش می رسد، این چالش به چه دلیل است؟

چندماه است برای شماره گذاری خودروهای سنگین(مخصوصا کامیون ها) با چالش عدم شماره گذاری مواجه هستیم. خودروسازان تا حد امکان توانسته اند برگه اسقاط را تامین کردند، در خصوص برگه های اسقاط نیز میان ستاد حمل و نقل سوخت با تولیدکنندگان اختلاف وجود دارد، اختلاف ناشی از این موضوع نیز منجربه زیان خودروسازان می شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha