۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
واردات خودرو با تیراژ بالا در کمبود بین المللی| بورس به نفع دولت به ضرر مشتری و بازرگان است
«بازار» گزارش می دهد

واردات خودرو با تیراژ بالا در کمبود بین المللی| بورس به نفع دولت به ضرر مشتری و بازرگان است

زاوه، کارشناس صنعت خودرو به «بازار» گفت: وزارت صمت اجازه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را داده است، باتوجه به کمبود بین المللی خودرو احتمال واردات این تعداد و تامین ارز آن دشوار و شاید نشدنی خواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودرو به ایستگاه معرفی شرکت، برند و محصول رسید، وارداتی که امیدی برای آن برای انجام در سال جاری وجود ندارد. هر روز خبری متفاوت یا متناقض از سوی وزارت صمت، بازار خودرو را به التهاب می کشد. ابتدا آبان ماه سال جاری وزارت صمت در دو خبر اعلام کرد که ۱۲ شرکت واجد شرایط برای انجام واردات هستند. در میان ۱۲ شرکت معرفی شده از سوی وزارت صمت، شرکت های با سابق نه چندان قابل دفاع وجود دارند. شرکت های که در تخریب برند یا عدم تحویل خودرو به مشتریان زبان زد بازار شده اند. فارغ از بحث عدم توانایی برخی از شرکت های مذکور در عرضه خودرو، سازوکار فروش خودروهای وارداتی در صورت انجام این مهم برای مشتریان دردسر ایجاد خواهد کرد. زیرا خودروهای وارداتی برای ورود به بازار حتما باید از کانال بورس عبور کنند.

احتمال عدم ورود محصولات فرانسوی به کشور

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به خبرنگار «بازار» مبنی به اینکه در صورت انجام واردات خودرو کدام برند متحمل ترین گزینه خواهد بود، گفت: «واقعیت این است که محتمل ترین گزینه برای واردات انبوه محصولات شرکت خودروسازی رنو است. احتمال واردات سایر برندها براساس حجم و تیراژ اعلامی وزارت صمت امکان پذیر نیست.»

تنها شرکت خودروسازی که در تهران دفتر دارد، شرکت رنو است. بنابراین احتمال همکاری فقط با رنو وجود دارد. در صورت عدم واردات خودروهای فرانسوی به کشور، فقط محصولات چینی وارد خواهند شد

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص عدم واردات محصولات فرانسوی به کشور چه برندهای وارد کشور خواهد شد، توضیح داد: «تنها شرکت خودروسازی که در تهران دفتر دارد، شرکت رنو است. بنابراین احتمال همکاری فقط با رنو وجود دارد. در صورت عدم واردات خودروهای فرانسوی به کشور، فقط محصولات چینی وارد خواهند شد.»

زاوه در خصوص چالش تامین خودرو برای واردات به کشور در بازارهای بین المللی، به «بازار» توضیح داد؛ «در صورت انجام واردات خودرو نباید انتظار اثر گذاری بسیار زیادی از این محصولات در بازار آزاد داشته باشیم. زیرا، کمبود بین المللی خودرو در جریان است، از سوی پروسه های زمان بر برای ثبت سفارش، تخصیص ارز، ترخیص خودرو و عرضه آن به بورس کالا طرح ریزی شده است. تعدد سامانه ها نیز سبب شده برخی از مسئولین در تصمیمات خود دچار سردرگمی شوند.»

واردات خودرو با تیراژ بالا در کمبود بین المللی| بورس به نفع دولت به ضرر مشتری و بازرگان است

عرضه خودرو وارداتی در بورس بی فایده است

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص تصمیم دولت برای عرضه محصولات وارداتی به بورس، به «بازار» گفت؛ «عرضه خودروهای وارداتی در بورس برای دولت منفعت دارد، زیرا می تواند تعرفه را شناور حساب کند. این مساله سبب حذف پیش فروش خودروهای وارداتی و عدم سود واردکنندگان و ضرر مشتریان خواهد بود. دولت بلایی که برای خودروهای مونتاژی در بورس و برای مشتریان ایجاد کرده است، همان را هم برای وارداتی ها ایجاد خواهد کرد.

اگر قصد تعدیل گری قیمت خودروها در بازار وجود دارد، اجازه واردات خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری به جای ۱۰ هزار دلاری را دهند که اثر ضدتورمی و کلان تری در کشور دارد

زاوه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اثر کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد، بیان کرد؛ «براساس اعلام وزارت صمت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور قرار است وارد شود، برای این مقدار نیز یک میلیارد دلار بودجه در نظرگرفته شده است. بنابراین خودروهای وارداتی بها ۱۰ هزار دلاری خواهند داشت که در بازار آزاد قیمتی در بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خواهند داشت. ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو طی یکسال وارد می شود. هرچند که احتمال عدم تامین ارز مذکور برای انجام واردات نیز وجود دارد، در بازارهای جهانی یافتن ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از برندهای مختلف برای واردات براساس کمبود جهانی خودرو، چندان ساده نیست. اگر قصد تعدیل گری قیمت خودروها در بازار وجود دارد، اجازه واردات خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری به جای ۱۰ هزار دلاری را بدهند که اثر ضدتورمی و کلان تری در کشور دارد.

واردات خودرو با تیراژ بالا در کمبود بین المللی| بورس به نفع دولت به ضرر مشتری و بازرگان است

چه خودروهایی وارد می شوند؟

وزارت صمت در خصوص انجام امر واردات خودرو در دفاع از عملکردخود، اعلام کرده بود؛ واردات خودرو در شرایطی که بیش از چهار سال انجام نشده بود نیاز به ریل‌گذاری درستی داشت که به دور از شتابزدگی با اقدامی عقلایی با در نظر گرفتن همه مسائل مربوطه به نتایج مطلوب دست پیدا کند. مهم‌ترین موضوع در تدوین این آیین‌نامه چگونگی ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور، از زمانی که آیین‌نامه واردات به تصویب رسید از شرکت‌هایی که متقاضی واردات بودند تقاضا شد تا درخواست‌های خود مبنی بر واردات را به دفتر تخصصی خودرو وزارت صمت ارسال کردند. دراین میان ۱۲ شرکت اعم از؛ پارس خودرو، سایپا - سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو معرفی شدند.

۱۲ شرکت قرار است خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، هیوندایی آی ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن C۳ و فولکس واگن (به احتمال زیاد برند سئات) را به کشور وارد کنند

این شرکت ها قرار است خودروهایی مانند هیوندایی اکسنت، هیوندایی آی ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن C۳ و فولکس واگن (به احتمال زیاد برند سئات) را به کشور وارد کنند.

برخی از خودروهای مذکور توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه کشور را ندارند. از سوی دیگر باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که اگر قرار به واردات برخی از خودروهای مذکور باشد و وزارت صمت نیز قیمت تعیین شده را 10 هزار یورور اعلام کرده ، شاید این وزارتخانه به دنبال تعدیل استانداردهای الزامی نیز برود!

کد خبر: ۱۸۷٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha