۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
بی توجهی به استانداردها، عامل از دست دادن بازارهای خارجی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه مطرح کرد

بی توجهی به استانداردها، عامل از دست دادن بازارهای خارجی

انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه گفت: رعایت نکردن استاندارد و کیفیت کالا موجب شده تا کشورهای طرف مقابل از ورود کالاهای ایرانی خودداری و صادرات متوقف شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، غلامرضا انصاری پس از پایان جلسه ستاد روابط هماهنگی وزارت امورخارجه، افزود: بی توجهی برخی صادرکنندگان استانداردها به حیثیت کالا و جایگاه ما در این بازارها ضربه وارد می‌کند و اگر ما احتیاط و محاسبه لازم را با توجه به وجود رقبا در بازارها نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم و بازارهای هدف را از دست خواهیم داد.

انصاری تصریح کرد: موضوع صادرات یکی از محوری‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است.

 وی در ادامه صادرات را یکی از بهترین اقدام‌ها در زمینه تولید دانست و به نامگذاری شعار سال ”جهش تولید“ از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سایه صادرات و پیدا کردن بازارهای جدید قطعاً جهش تولید و توسعه صادرات عملی خواهد شد.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه به برگزاری جلسه هماهنگی اقتصادی روابط خارجی که دومین بار به موضوع صادرات غیر نفتی پرداخت، اشاره کرد و افزود: در نشست امروز به موضوع صادرات و بررسی مشکلات گمرک و ترانزیت توجه ویژه‌ای شد.

انصاری با بیان اینکه در زمینه مدیریت گمرکات قانون داریم، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که سال هاست با آن روبرو هستیم، نبود مدیریت واحد و انسجام در عملکرد گمرکات است.

 وی افزود: واقعیت این است که یکی از مقاصد بسیار مهم ما برای صادرات، کشورهای همسایه هستند و کشورهایی که مستقیم با آن‌ها رفت آمد و دسترسی داریم، باید به مدیریت واحد در بخش گمرک با همکاری دستگاه‌های ذی ربط توجه ویژه شود.

انصاری تصریح کرد: باید موضوع مدیریت گمرکات و ضعف در این زمینه را به هیئت دولت و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد تا جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود، تا به یک مدیریت واحد برسیم، چرا که می‌تواند در کیفیت کار بسیار موثر باشد.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، افزود: متاسفانه برخی از صادرکنندگان توجه لازم را به استانداردهای کالا ندارند و این موضوع به بازار ما آسیب می‌زند و کشورها از ورود کالاها که استاندارد و کیفیت لازم را ندارند جلوگیری می‌کنند، مواردی نیز در این زمینه در مرزهای ما اتفاق افتاده و برخی کالاها به کشور بازگردانده شده است.

انصاری موضوع ترانزیت را دیگر موارد بررسی شده در نشست امروز خواند و گفت: ایران با موقعیت جغرافیایی که داراست، فرصت طلایی برای ترانزیت دارد، که لازمه آن اختصاص تسهیلات لازم برای طرف‌های مقابل است.

 وی همچنین گفت: با فراهم کردن این تسهیلات رانندگان خارجی مسیر ما را ترجیح می‌دهند و اگر بخواهیم بازار ترانزیت را خوب معرفی کنیم، باید مسیرمان را اقتصادی‌تر کنیم.

انصاری در ادامه گفت: کشورهای همسایه یکی از بازارهای ما برای صدور فرآورده‌های نفتی هستند و با توجه به اینکه ایران خود یک تولید کننده با کیفیت خوبی است، بنابراین امیدواریم که بتوانیم ساز و کارهایی را در مرزها پیش بینی کنیم که صادرات این محصولات راحت‌تر و کار برای صادر کنندگان تسهیل شود.

کد خبر: ۱۸٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha