۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
جذب سرمایه حلقه مفقوده اقتصاد؛ دلارهایی که از کرمان خارج می‌شوند
فرصتی که هدر می‌رود؛

جذب سرمایه حلقه مفقوده اقتصاد؛ دلارهایی که از کرمان خارج می‌شوند

کرمان- استان کرمان هر چند به عنوان یکی از مراکز اصلی کشاورزی و معدنی کشور محسوب می‌شود اما در سال‌های گذشته این پتانسیل‌ها نتوانسته منابع را حفظ و در راستای توسعه، از آن‌ها بهره ‎مند شود.

بازار؛ گروه استان ها- کرمان در جذب سرمایه داخلی در کشور جایگاه قبال قبولی ندارد و همیشه مسئولان ارشد و نمایندگان استان از وضعیت اقتصادی و اعتبارات استان نالیده اند، تحریم و کاهش شدید اعتبارات دولتی در سال های اخیر وضعیت را پیچیده تر کرده است.

مسئولان استان کرمان اجرای بسیاری از طرح های نیمه تمام در کرمان را به بخش خصوصی واگذار کرده اند، با این وجود بسیاری از طرح های نیمه تمام کرمان راکد مانده اند.

اما در بخش جذب سرمایه خارجی استان کرمان جزو پنج استان برتر کشور می باشد دلیل این پدیده را می توان در سه مساله جستجو کرد، عدم وجود فرهنگ سرمایه گذاری داخلی در استان کرمان، بروکراسی گسترده در قوانین و ادارات در کرمان و مدیرانی که به جای اینکه شرایط را برای جذب سرمایه های داخلی مهیا کنند موانع را بیشتر می کنند.

گلایه از بروکراسی های اداری ادامه دارد

استاندار کرمان با گلایه از بروکراسی ها و موانعی که بر سر راه جذب سرمایه های داخلی وجود دارد از مسئولان خواست برای جذب سرمایه تمامی موانع را بردارند.

محمدجواد فدایی در گفتگو با بازار برای چندمین بار در ماه های اخیر از عدم حضور مدیران دستگاههای کرمان در جلسات مرتبط با جذب سرمایه گذاری گلایه کرد و گفت: متاسفانه مهارت جذب سرمایه در کرمان وجود ندارد.

وی گفت: پنجره های جذب سرمایه به روی سرمایه گذاران باید باز شود و زمینه برای جلوگیری از خروج سرمایه از کرمان نیز مهیا شود.

پنجره های جذب سرمایه به روی سرمایه گذاران باید باز شود و زمینه برای جلوگیری از خروج سرمایه از کرمان نیز مهیا شود

فدایی تدوین ۲۰ سند توسعه در استان در سال ۹۸، افتتاح ۲۶ هزار میلیارد تومان طرح و جذب بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را نتیجه عملکرد موثر شورای توسعه و برنامه ریزی استان برشمرد و گفت: فرصتهای بی نظیر سرمایه گذاری و خلق ثروت در کرمان وجود دارد و باید به گونه ای سیاست گذاری کنیم که سرمایه های داخلی کشور جذب استان کرمان شود.

این در حالیست که به خصوص در بخش تولید محصولات کشاورزی از جمله صادرات پسته که هر سال ۱.۷ میلیارد ارزآوری دارد بسیاری از سرمایه ها از استان خارج می شود.

همین داستان در زمینه صادرات خرما و سایر محصولات کشاورزی نیز دیده می شود در واقع تولیداتی که با نهاده های موجود در استان تولید و صادر می شوند بعد از تبدیل به ارز در کشورهای خارجی و یا سایر استان ها می ماند.

تسهیلات برای جذب سرمایه در کرمان مناسب نیست

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: باید تسهیلات لازم برای جذب سرمایه در استان کرمان در بازار داخلی ایجاد شود و سعی کنیم سرمایه کرمانی هایی که در مناطق دیگر کشور هستند را نیز به استان وارد کنیم.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: نباید اجازه داد سرمایه های موجود در استان که در قالب نقدینگی و کالاهای خام از استان خارج شود بلکه این سرمایه ها باید موجب توسعه و پیشرفت استان شود و در نهایت به خلق ثروت منجر شود.

وی بیان کرد: قوانین و مشکلات اداری و کاغذ بازی ها باید حذف شود و طرح های با توجیه بالای سرمایه گذاری باید توسط مدیران طراحی و در مقابل چشم سرمایه گذار قرار گیرد و امکان کسب و کار و تجارت و تولید در استان مهیا شود.

وی همچنین تاکید کرد که باید از سرمایه گذارانی که در استان سرمایه گذاری کردند نیز حمایت کنیم اگر روند کار این واحدها مختل شود عاملی جدی برای جلوگیری از ورود به سرمایه می شود.

باید از سرمایه گذارانی که در استان سرمایه گذاری کردند نیز حمایت کنیم اگر روند کار این واحدها مختل شود عاملی جدی برای جلوگیری از ورود به سرمایه می شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان در خصوص جذب سرمایه های خارجی چندی قبل در جمع خبرنگاران گفت: در سال گذشته ۲۰ طرح سرمایه گذاری خارجی جدید با برآورد سرمایه ۸۴۲ میلیون دلار برای استان کرمان در هیئت سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است. این طرحها بیشتر در حوزه های احداث نیروگاه های خورشیدی و صنایع خودروسازی هستند.

سرمایه خارجی بی نظیر و سرمایه داخلی کمیاب است

شیخ اسدی ادامه داد: این حجم سرمایه گذاری خارجی از نظر تعداد و حجم سرمایه در استان بی سابقه بوده و رتبه استان کرمان در کشور از نظر تعداد و حجم سرمایه مصوب در سال گذشته به ترتیب اول و دوم بوده است.

وی می افزاید: در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۸ برای پنج طرح جدید مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شده که سه طرح مربوط به احداث نیروگاههای خورشیدی بوده و حجم سرمایه مصوب این سه طرح برابر با ۱۸.۳ میلیون دلار است. همچنین در سال گذشته ۱۵۹ میلیون دلار برای استان کرمان ورود سرمایه خارجی در سازمان سرمایه گذاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان همچنین گفت: در خصوص جذب سرمایه خارجی استان کرمان دارای رتبه دوم کشوری را داراست و در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ صادرات گمرکات استان ۲۹۴ هزار تن به ارزش ۵۵۷ میلیون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری ۵۹ درصد افزایش داشته است.

حال باید منظر بود و دید مسئولان استان کرمان در سال جهش تولید ملی که نیاز به جذب سرمایه دارد چگونه می توانند بر مشکلات کمبود نقدینگی در استان غلبه کنند.

کد خبر: ۱۸٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha