۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
جای خالی ایران در بازار جهانی صنایع خلاق
مدیر کل خدمات کسب و کار وزارت صمت مطرح کرد

جای خالی ایران در بازار جهانی صنایع خلاق

مدیر کل خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش بازار جهانی صنایع خلاق حدود ۲۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما ایران جایگاه و سهمی از این ظرفیت ندارد.

به گزارش بازار، امیرحسین اسدی افزود: صنایع خلاق، یعنی تولید مبتنی بر سلیقه و نیاز مشتری، به همین دلیل این صنعت وارد هر حوزه‌ای بشود آن را متحول می‌کند، اما از آنجا که در کشور نگاه صنعتی به صنایع خلاق وجود ندارد، تحقق توسعه صنعتی نیز با چالش مواجه شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت صنایع خلاق یکی از بزرگترین مزیت‌های رقابتی کشور است که می‌توان از آن هم در ارزآوری، هم ایجاد اشتغال و هم توسعه صادرات غیرنفتی بهره برد، اما به درستی از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

مدیرکل خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارزش افزوده قابل توجه صنایع خلاق در مقایسه با دیگر صنایع گفت: ارزش افزوده صنایع خلاق حدود ۴۰۰ درصد و در برخی حوزه‌ها نیز حدود هزار درصد برآورد می‌شود، این در حالی است که در صنایعی مثل فولاد این رقم بسیار پایین‌تر است.

اسدی با اشاره اینکه صنایع خلاق گستره وسیعی از حوزه‌های فرهنگی، تبلیغاتی، سرگرمی و صنعتی را در بر می‌گیرد و زیرساخت توسعه همه صنایع، صنایع خلاق است، افزود: یکی از الزامات فرایند صنعتی شدن، کاربرد صنایع خلاق در صنعت است که در کشور به آن توجه نمی‌شود؛ به طور مثال اگر صنعت خودرو توسعه نیافته، بخش عمده آن مربوط به صنایع خلاق است که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طراحی خودرو، در رده صنایع خلاق تعریف می‌شود، اما به دلیل استفاده نکردن از این ظرفیت، توسعه در حوزه طراحی خودرو رقم نخورده است.

وی با اشاره به اهمیت کاربرد صنایع خلاق برای توسعه بازارهای صادراتی گفت: یکی از دلایلی که موجب محدودیت حضور ایران در بازارهای جهانی شده است، به این دلیل است که نمی‌توانیم مبتنی بر نیاز مشتری به تولید محصول بپردازیم؛ بنابراین، اگر خواهان توسعه بازارهای صادراتی هستیم، باید صنایع خلاق را در حوزه‌های مختلف توسعه دهیم.

اسدی همچنین به شکل گیری دفتر صنایع خلاق در وزات صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: در حوزه صنایع خلاق، نه قوانین مشخص، نه نظارت درست و موثر و نه نهاد حاکمیتی مشخصی وجود دارد که بتواند برای این حوزه ارزش گذاری کند، به همین دلیل در وزارت صمت دفتری برای فعال سازی و کاربرد صنایع خلاق شکل گرفته تا از ظرفیت این حوزه در توسعه صنایع ارزش آفرین استفاده شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha