۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۴
تناقض آماری مرکز آمار با کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد
«بازار» گزارش می دهد

تناقض آماری مرکز آمار با کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد

در حالی این روزها مرکز آمار می گوید قیمت نهاده های ساختمانی در تابستان کاهش داشته که قیمت تمام شده مسکن در این روزهای رکود، همچنان روند صعودی دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار چند روز پیش گزارشی منتشر کرد که در فصل تابستان١٤٠١، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٤٩١,٨ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (١٥٤٤.٢) ٣.٤ درصد کاهش داشته است.

این آمار نشان می داد که بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «نقاشی ساختمان » با ٩.٩ درصد و گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١٥.٤ درصد کاهش، با بیشترین کاهش تورم فصلی نسبت با سایر گروه ها مواجه شده است.

اما پرس و جو از سازندگان مسکن نشان می دهد که قیمت تمام شده مسکن نه تنها کاهش نداشته بلکه روند صعودی داشته است.

تناقض آماری مرکز آمار از کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد

امیر رضا رامشگر یکی از سازندگان مسکن در مناطق شمالی تهران در پاسخ به این پرسش که مرکز آمار اعلام کرده است که قیمت مصالح ساختمانی در تابستان افت داشته است پس بنابراین باید قیمت تمام شده ساخت نیز اگر کاهش ندارد حداقل رشد هم نداشته باشد؟ گفت: نکته ای در این روزهای بازار مسکن و ساخت و ساز در میان سازنده های مسکن مطرح است و آن هم این است که قیمت مصالح ساختمانی در کنار رشد هزینه های انشعاب و عوارض کمر سازنده ها را شکسته است.

اینکه در تابستان اعلام می شود قیمت مصالح ساختمانی کاهش داشته است آن هم عدد ناچیز ۴ درصد تنها می تواند برای رسانه ها مفید و مناسب باشد. اگر از سازندگان و کسانی که کف بازار مسکن هستند بپرسید متفق القول اعلام خواهند کرد که اتفاقا در روزهای تابستان تمام مصالح ساختمانی افزایش داشت

وی ادامه می دهد: اینکه در تابستان اعلام می شود قیمت مصالح ساختمانی کاهش داشته است آن هم عدد ناچیز ۴ درصد تنها می تواند برای رسانه ها مفید و مناسب باشد. اگر از سازندگان و کسانی که کف بازار مسکن هستند بپرسید متفق القول اعلام خواهند کرد که اتفاقا در روزهای تابستان تمام مصالح ساختمانی افزایش داشت. و اگر هم مرکز آمار می گوید قیمت سیمان و یا بتن کاهش داشته است شاید منظور از این کاهش قیمت نسبت به روزهایی که قیمت ها به شدت رشد کرده بود باشد؟

در مناطق پر برخوردار و شمال تهران حتی در طول یک هفته هم پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها صادر نمی شود. حال سوال این است وقتی سازنده های مسکن هر هفته با گرانی مصالح ساختمانی و نهاده های تولید و عوارض و انشعابات مواجه نشوند چرا باید از ساخت و ساز فراری باشند؟

او در خصوص رکود بازار مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش تولید مسکن می گوید: در مناطق پر برخوردار و شمال تهران حتی در طول یک هفته هم پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها صادر نمی شود. حال سوال این است وقتی سازنده های مسکن هر هفته با گرانی مصالح ساختمانی و نهاده های تولید و عوارض و انشعابات مواجه نشوند چرا باید از ساخت و ساز فراری باشند؟

یکی از انبوه سازان فعال در نهضت ملی مسکن رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص قیمت ورق را بالا عنوان کرده و می گوید: قیمت مصالح ساختمانی در سال های اخیر همواره رو به رشد بوده و هیچ گاه کاهشی نبوده است.

در سال ۱۴۰۰ ورق فولادی کیلویی ۷ هزار تومان بود و در پایان ۱۴۰۰ این عدد به ۳۰ هزار تومان رسید. حال اگر ساختمان های فولادی و بلند مرتبه سازی را بخواهیم بررسی و قیمت تمام شده آنها را با قیمت تمام شده سال های اخیر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که این اثرگذاری تا چه حد می تواند قیمت مسکن را افزایش دهد

فرج الله یعقوبی یکی از انبوه سازان فعال در نهضت ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که نقش رشد قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن چقدر است؟ می گوید: در سال ۱۴۰۰ ورق فولادی کیلویی ۷ هزار تومان بود و در پایان ۱۴۰۰ این عدد به ۳۰ هزار تومان رسید. حال اگر ساختمان های فولادی و بلند مرتبه سازی را بخواهیم بررسی و قیمت تمام شده آنها را با قیمت تمام شده سال های اخیر مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که این اثرگذاری رشد قیمت ورق تا چه حد می تواند قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت نهایی را افزایش دهد.

تناقض آماری مرکز آمار از کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد

وی با بیان اینکه اگر چه مسکن امروز متناسب با تورم رشد نکرده و از تورم ۳۰ درصد کمتر رشد کرده است ادامه می دهد: رشد قیمت مصالح ساختمانی و هزینه صدور پروانه های ساخت و انشعابات به شکل قابل توجهی در ماههای گذشته رشد کرده اند و این موارد می تواند به طور مستقیم در کنار رشد دستمزدها قیمت تمام شده مسکن را بالا ببرند.

افت قیمت مصالح ساختمانی تقریبا نشدنی است

اما جهانبخش مالکی عضو اتحادیه املاک نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه افت قیمت مصالح ساختمانی تقریبا نشدنی است گفت: انتظار برای به سرانجام رسیدن برجام در برهه ای باعث شد تا متقاضیان مسکن از خرید مسکن به این امید که قیمت کاهش داشته باشد منصرف شوند. این انصراف برای خرید و حتی ساخت مسکن برای این بود که تصور می شد قیمت مصالح ساختمانی افت خواهد کرد و قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن نزولی خواهد شد.

تناقض آماری مرکز آمار از کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد

وی ادامه داد: با پیچیده شدن روند مذاکرات برجام و طولانی شدن و عدم توافق که با سنگ اندازی طرفین مقابل ایران، برجام در موعد مقرر به سرانجام نرسید باعث شد تا تقریبا صاحبان سرمایه و سازندگان به این موضوع پی ببرند که افت قیمت مصالح ساختمانی تقریبا نشدنی است. تاثیرپذیری طولانی شدن مذاکرات برجام از یک سو و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دیگر این پیام را به بازار منتقل کرد که قیمت تمام شده مسکن نه تنها کاهشی نخواهد شد بلکه روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

مالکی اضافه کرد: توقف ساخت و ساز در اغلب مناطق شهرداری تهران به خاطر کاهش تعداد طبقات نیز در کنار عواملی مثل رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن در آینده منجر به سونامی قیمت خواهد شد.

طبق گزارش هایی از بازار مصالح ساختمانی حاکی است که قیمت یونولیت سقفی که در مهر ماه ۷۰ هزار تومان بود امروز به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است

البته طبق گزارش هایی از بازار مصالح ساختمانی حاکی است که قیمت یونولیت سقفی که در مهر ماه ۷۰ هزار تومان بود امروز به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان مسکن از تداوم افزایش قیمت پلاستوفوم خبر داده و گفته بود که هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۲۷۰ هزار تومان افزایش یافت.

تناقض آماری مرکز آمار از کف بازار| انبوه سازان: قیمت مصالح ساختمانی افزایش دارد

وی با بیان اینکه در ادامه افزایش قیمت، یک بلوک استاندارد پلاستوفوم به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است افزود: پتروشیمی‌ها از عرضه مواد اولیه تولید پلاستوفوم به کارخانه‌های تولید خودداری می‌کنند و این مسئله باعث شده تا برخی کارخانه‌ها تعطیل شوند.

پیشتر سید محسن ترابی مدیر عامل شرکت سازنده مسکن «ترابی» در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه قیمت تمام شده ساخت مسکن دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است گفته بود: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون به شکلی بوده است که اگر مقایسه ای با سال گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هزینه تمام شده مسکن را دو تا سه برابر افزایش داده است و همین موضوع می تواند بر جهش قیمت مسکن در سال های آتی تاثیر گذار باشد. سازنده در آغاز پروژه می خواهد بداند که اگر پروژه ای را شروع می کند چه میزان هزینه نیاز است اما متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که از این پیش بینی ها عاجز است.

کد خبر: ۱۸۷٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha