۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
 نخستین چک امن دیجیتال کشور در بانک پارسیان صادر شد

نخستین چک امن دیجیتال کشور در بانک پارسیان صادر شد

بانک پارسیان به‌عنوان اولین بانک خصوصی به سامانه «چکاد» پیوست و در حال حاضر چک الکترونیکی برای مشتریان قابلیت صدور دارد.

به گزارش بازار، مسعود پشم چی؛ معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان در مراسم آیین رونمایی از سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) بانک پارسیان، ارائه چک امن دیجیتال را یکی از دستاوردهای بزرگ در حوزه سرویس و خدمات در حوزه بانکی کشور دانست و گفت: بانک پارسیان از یک ماه قبل آمادگی داشت تا این سرویس را در اختیار مشتریان قرار دهد، اما به دلیل اینکه هنوز برخی زیرساخت‌ها در سطح کشور و تعدادی از بانک‌ها فراهم نبود، ارائه آن به تعویق افتاد.

وی با توضیح مصوبه طرح تحول چک در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، افزود: با ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرای طرح تحول چک از سوی بانک مرکزی، کار پیاده‌سازی این طرح در بانک پارسیان کلید خورد و خوشبختانه تا به امروز این بانک در تمامی مراحل اجرای نوآوری‌های این طرح در سطح بانک‌های کشور پیشرو بوده است.

معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان با اشاره به اینکه این بانک در ارائه خدمات الکترونیک همواره پیشرو و پیش‌قدم بوده است گفت: به‌عنوان نمونه خدمات احراز هویت غیرحضوری در دی‌ماه ۹۹ برای اولین بار در کشور از سوی بانک پارسیان ارائه شد.

وی ادامه داد: آخرین قدم در اجرای طرح تحول چک سامانه، چکاد بود که بانک پارسیان با ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام به اجرای آن نمود و یکی از مهم‌ترین مواردی که در این حوزه مطرح است موضوع امضای دیجیتال است که این بانک برای اینکه این خدمت را با اطمینان خاطر بالاتری در اختیار مشتریان قرار دهد هر دو امضا دیجیتال که در سطح نظام بانکی به‌عنوان امضا " نماد" و امضا" صمت" مطرح است را پیاده‌سازی کرده است.

پشمچی خاطرنشان کرد: بانک پارسیان آمادگی دارد تا به‌محض برقرار شدن زیر ساخت‌های لازم و آمادگی سایر بانک‌ها این سرویس را به اشخاص حقوقی نیز ارائه دهد.

وی یادآور شد: از امروز خدمات چک امن دیجیتال در اینترنت بانک پارسیان راه‌اندازی شده و آماده ارایه خدمات به مشتریان است و همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا یک ماه آینده این خدمت بر روی درگاه موبایل بانک پارسیان هم قرار خواهد گرفت.

همچنین در ادامه این مراسم مهندس حامد نقشوان؛ مدیرعامل شرکت تأمین خدمات کاربردی کاسپین درباره راه‌اندازی این سامانه در بانک پارسیان گفت: چک الکترونیک جایگزین چک کاغذی است با این تفاوت که علاوه بر کاهش مراجعه به شعب به‌مراتب کسب‌وکارها را تسهیل می‌بخشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر چک امن دیجیتال در بانک پارسیان برای مشتریان قابلیت صدور دارد و پس طی مراحل مربوط به صدور چک و تاییدات بانک مرکزی و استفاده از برگه‌های چک طبق روال عادی به مقصد انتقال می‌یابد.
وی در خصوص استفاده حقوقی‌ها از این امکان گفت: این عملیات هنوز از سوی نهادهای ذیربط پیاده‌سازی نشده است و به‌محض این‌که این خدمت از سمت بانک مرکزی آماده سازی شود، بانک پارسیان ارائه آن را به اشخاص حقوقی ممکن می‌سازد.

مدیرعامل شرکت تأمین خدمات کاربردی کاسپین با قدردانی از حمایت‌های مدیران ارشد بانک و سایر همکاران در به نتیجه رسیدن این پروژه گفت: در حالی امروز شاهد توانایی صدور و پذیرش چک دیجیتال در بانک پارسیان هستیم که هنوز بسیاری از بانک‌ها در سطح کشور مقدمات ارائه این سرویس را فراهم نکرده‌اند.

رونمایی از سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در بانک مرکزی
هم‌زمان با رونمایی از سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در بانک مرکزی، نخستین چک دیجیتال کشور در بستر اینترنت بانک پارسیان صادر شد.

در مراسمی که صبح روز شنبه ۲۱ آبان ماه با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس، نمایندگان خانه ملت، مدیرعامل بانک پارسیان، مدیران عامل بانک‌ها، معاونان بانک مرکزی، کارشناسان، فعالان حوزه صنعت پرداخت الکترونیک و اصحاب رسانه، سامانه چک امن دیجیتال (چکاد) در بانک مرکزی رونمایی شد و نخستین چک امن دیجیتال کشور در سامانه بستر اینترنت بانک پارسیان صادر شد.

علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه چک امن دیجیتال چکاد، درباره چگونگی اجرای چک الکترونیک در بانک‌های مرتبط گفت: در مرحله اول، چک الکترونیکی در سه بانک صادرات، تجارت و پارسیان اجرا می‌شود، اما به‌مرور چک الکترونیکی در همه بانک‌ها اجرا خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه درباره اهداف رونمایی از چک الکترونیک متذکر شد: رونمایی از چک الکترونیک همان اعتباربخشی به چک بوده و روزبه‌روز باید اعتبار چک افزایش یابد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز با قدردانی از بانک‌های پیشرو ازجمله بانک پارسیان درزمینه راه‌اندازی چک امن دیجیتال، به تشریح مزیت‌های این چک پرداخت و گفت: خدمات غیرحضوری بانک‌ها به بیش از ٩٥ درصد رسیده که با راه‌اندازی سامانه چکاد، این میزان به ٩٨ درصد افزایش خواهد یافت.

مهران محرمیان عدم نیاز به انتقال فیزیکی چک، امکان نقد کردن آن بدون مراجعه به شعبه را از مزایای این چک عنوان کرد و گفت: تمامی موارد قانونی اعتبارسنجی در مورد چک کاغذی، در مورد چک الکترونیک نیز صادق است.

کد خبر: ۱۸۷٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha