۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
قیمتگذاری دستوری عامل کاهش سرانه درآمد گلستانی ها
یک فعال اقتصادی خبرداد؛

قیمتگذاری دستوری عامل کاهش سرانه درآمد گلستانی ها

گرگان- مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور گفت: متاسفانه قالب تولید گلستان در بخش کشاورزی مشمول قیمتگذاری دستوری است و دقیقا پائین بودن سرانه درآمد مردم استان هم به همین علت است.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در کشور زیرساخت تولید بین سه تا سه و نیم میلیون تن گوشت مرغ داریم اما سوال اینجاست که چرا تولید نمی شود و ناگزیر برای تامین نیاز کشور وارد می کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور با طرح این سوال که آیا ما به اشتغال این بخش و افزایش تولید ناخالص ملی را نیاز نداریم، افزود: این ظرفیتی از تولید داخل است که امروز متاسفانه از آن استفاده نمی شود.

این فعال اقتصاد علت این کاهش ظرفیت تولید را قیمتگذاری دستوری دانست و افزود: سرکوب قیمت باعث شده ما این سیگنال رو به تولیدکننده دهیم که با این روند قطع به یقیین ضرر خواهی کرد.

وی ادامه داد: نقش بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال بسیار پررنگ است ضمن اینکه تاثیر آن در افزایش تولید ناخالص ملی را هم نمی توان نادیده گرفت.

مبصری با بیان این نکته که تولید ناخالص کشاورزی بدون احتساب نفت ۱۱ درصد با احتساب آن هفت درصد است، افزود: اشتتغال بخش کشاورزی هم ۱۸ درصد است بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که کشاورزی بیش از آنکه ارزش افزوده ایجاد کند اشتغال می آفریند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور ادامه داد: به این ترتیب اگر ما سرکوب قیمتی را به بخش کشاورزی اضافه کنیم بلافاصه ریزش اشتغال را شاهد خواهم بود.

وی نقش استان گلستان در امنیت غذایی را بسیار زیاد دانست و گفت: متاسفانه قالب محصولات تولیدی گلستان در بخش کشاورزی مشمول قیمتگذاری دولتی و سرکوب قیمتی است و دقیقا پائین بودن سرانه درآمد مردم استان هم از همین بخش است.

او ادامه داد: تا وقتی که گلستان این کالاها را تولید می کند و سیاست قیمتگذاری دستوری راجع به این کالاها اعمال می شود، امکان ندارد به میانگین درآمد سرانه کشوری برسیم.

مبصری در خاتمه حذف قیمتگذاری دستوری را راه افزایش درآمد مردم گلستان دانست و گفت: در چنین شرایطی بهترین کار دست برداشتن دولت از قیمتگذاری دستوری و تصحیح سیاست پرداخت یارانه به شکل کالا به جای پرداخت نقدی آن است.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha