۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
 ترانزیت در ماهیرود روی ریل سرعت| بهانه جویی طرف افغانستانی در صادرات سوخت
بازار گزارش می‌دهد؛

ترانزیت در ماهیرود روی ریل سرعت| بهانه جویی طرف افغانستانی در صادرات سوخت

بیرجند- طی ماه های اخیر ترانزیت در گمرک ماهیرود روند رو به رشدی داشته است ولی از طرف دیگر در حوزه صادرات مشتقات سوختی طرف افغانستانی با بهانه های مختلف مانع تراشی می کند.

بازار، گروه استان‌ها: بارها و بارها در سخنان مسئولان خراسان جنوبی از ظرفیت مرز و نقشی که در رشد و ارتقاء اقتصادی استان دارد، سخن به میان آمده است.

بارها نیز گفته شده تلاش می کنیم که بازارچه های مرزی تعطیل شده فعالیت خود را آغاز کنند ولی به راستی این قول ها و وعده ها چه میزان عملیاتی شده و اکنون شرایط گمرک استان از نظر تبادلات مرزی چگونه است؟

به ویژه آنکه در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت مرز تأکید شده است.

تأکید رئیس جمهور بر فعال شدن بازارچه های مرزی

رئیس جمهور سال گذشته در سفر به خراسان جنوبی در همان بدو ورود به استان در جمع خبرنگاران گفت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که بازارچه‌های مرزی فعال شدن آن می‌تواند به گسترش و توسعه صادرات بینجامد و وضعیت اقتصادی مرزنشینان را سامان دهد.

رئیسی با بیان اینکه فعال شدن بازارچه‌های مرزی به نحوی می‌تواند به امنیت مرزها هم کمک کند، تاکید کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به صورت جدی باید دنبال شود.

 ترانزیت در ماهیرود روی ریل سرعت|بهانه جویی طرف افغانستانی در صادرات سوخت

ابراهیم رئیسی همچنین در شورای اداری خراسان جنوبی بر این موضوع تأکید و بیان کرد: بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی باید حتماً فعال شود و به صادرات با کشور افغانستان توجه بیشتری داشته باشیم تا وضعیت اقتصادی مرزنشینان نیز بهبود یابد.

گلایه از وضعیت مرزنشینان

همچنین چندی پیش در سفر رئیس قوه قضائیه به خراسان جنوبی مصطفی نخعی رئیس مجمع نمایندگان استان از وضعیت مرز و مرز نشینان گلایه کرد و با بیان اینکه وضعیت مرزنشینان ما به هیچ وجه مناسب نیست، گفت: ما از روند کند رسیدگی‌ها برای مرزنشینان گلایه مند هستیم و هر هفته جوانان ما در جاده و به واسطه قاچاق سوخت جان خود را از دست می‌دهند.

نخعی با تأکید بر برخی از کم کاری‌ها در رسیدگی به وضعیت مرزنشینان، یادآور شد: به نظر من در این حوزه‌ها باید پرونده‌ای با عنوان ترک فعل تشکیل شود.

رضا قربانی مدیر گمرک مرزی ماهیرود در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوب برای گمرک مرزی ماهیرود افزایش ترانزیت کالا از این گمرک در سال جاری است.

روند رو به رشد ترانزیت از خراسان جنوبی

وی بیان کرد: تزانزیت کالا به افغانستان از مرز ماهیرود بیشتر از کشورهای ترکیه، چین، اندونزی و ... است.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود با اشاره به اینکه در مورد صادرات کالا از ماهیرود(به جز در مورد مشتقات سوختی ونفتی) روند افزایشی داشته ایم، گفت: اما در مورد صادرات سوخت با مشکل رو به رو هستیم.

 ترانزیت در ماهیرود روی ریل سرعت|بهانه جویی طرف افغانستانی در صادرات سوخت

معطل شدن کامیون های ایرانی در بندر ابونصرفراهی افغانستان

قربانی ادامه داد: در این لحظه که این مصاحبه انجام می شود هزار و ۱۰۰ کامیون افغانستانی و ۹ کامیون ایرانی پر از مشتقات نفتی و سوختی در بندر ابونصر فراهی معطل شده و طالبان اجازه تخلیه نمی دهد.

وی با تأکید بر اینکه این مسئله به واسطه عملکرد طرف افغانستانی رخ داده است، بیان کرد: در ایران تاجر افغانستانی درخواست هیدروکربن کرده و این محصول برای او تأمین می شود.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود اظهار کرد: اما تاجر در افغانستان این کالا را گازوئیل اظهار می کند و طالبان نیز به بهانه عدم کیفیت اجازه تخلیه نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه برای حل این موضوع استانداری، وزارت امور خارجه و بسیاری از نهادهای مربوطه ورود پیدا کرده‌اند، یادآور شد: پیگیر حل این مشکل هستیم و امیدواریم به زودی برطرف شود.

روزانه ۲۵۰ کامیون از ماهیرود تردد می کنند

قربانی با بیان اینکه روزانه به طور متوسطه ۲۵۰ کامیون از مرز ماهیرود در حال تردد هستند، بیان کرد: کاهش صادرات سوخت تنها مربوط به مرز ماهیرود نیست بلکه در مرز دو قارون و میلک نیز شاهد این مسئله هستیم.

وی تأکید کرد که در مورد صادرات سایر کالاها وضعیت مرز ماهیرود نسبت به سایر مرزهای مشترک ایران و افغانستان بهتر است.

کوه گرد مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی یکی از تأکید مهم بحث استفاده از ظرفیت مرز و بازارچه های مرزی استان بود.

وی بیان کرد: با گذشت یک سال و نیم از این سفر اتفاقات بسیار خوبی در مرز ایران و افغانستان صورت گرفته است.

اشاره به چند اقدامات در حوزه گمرکی خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از این اتفاقات مثبت بحث مجوز گمرک تخصصی ورود ماشین آلات صنعتی و معدنی از ماهیرود است، گفت: این موضوع برای فعالان صنعتی و معدنی خراسان جنوبی راهگشا است.

در گذشته برای تزانزیت کالا محدودیت هایی وجود داشت ولی در حال حاضر امکان تزانزیت بیشتر کالاها وجود داشته و محدودیت خاصی نداریم

کوه گرد گفت: نکته دوم مجوز ورود موقت خودروی سواری برای تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان اخذ شده است که این موضوع نیز منجز به افزایش تبادلات تجاری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اتفاقات مثبت دیگر در مرز ماهیرود و گمرکات خراسان جنوبی توسعه ترانزیت از خراسان جنوبی به افغانستان است، ادامه داد: در گذشته برای تزانزیت کالا محدودیت هایی وجود داشت ولی در حال حاضر امکان تزانزیت بیشتر کالاها وجود داشته و محدودیت خاصی نداریم.

ترانزیت کالا ۴۵ درصد افزایش یافته است

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: همه این مسائل موجب شده که در نیمه نخست سال جاری ترانزیت به افغانستان از خراسان جنوبی حدود ۴۵ درصد افزایش داشته باشد.

وی در مورد مرز و بازارچه مرزی یزدان نیز گفت: در این بازارچه فعالیت به صورت خرده فروشی انجام می شود.

کوه گرد افزود: ۳۵ درصد صادرات به کشور افغانستان از نظر ارزش و ۵۰ درصد از نظر وزنی از گمرکات خراسان جنوبی انجام می‌شود.

واردات به چهار میلیون دلار رسید

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری ۲۵۴ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی به افغانستان صادر شده است، افزود: همچنین در این مدت چهار میلیون دلار واردات کالا داشته‌ایم.

در هر حال آنچه مسلم است در خراسان جنوبی هنوز به نحو شایسته از پتانسیل مرز استفاده نشده که نبود یک دولت مستقر در کشور افغانستان مشکلات در این حوزه را بیشتر کرده است.

بازارچه یزدان که با امیدهای فراوان، مجدد راه اندازی شده است هنوز گام هایی بیش از خرده فروشی برنداشته است.

امید است که با تدابیر بیشتر و روز افزون جوانان ومردم خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان های مرزی از این پتانسیل عظیم استفاده کنند و زمینه اشتغال آفرینی برای آن ها فراهم شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha