۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
تعیین نرخ بالای سکه در بورس، قیمت این کالا را کاهشی نمی کند! |عرضه برخط ارز برای تامین نیاز متقاضیان
کارشناسان در گفتگو با «بازار» :

تعیین نرخ بالای سکه در بورس، قیمت این کالا را کاهشی نمی کند! |عرضه برخط ارز برای تامین نیاز متقاضیان

بدنبال کاهش قیمت ها در بازار ارز و تغییر جهت سرمایه گذاران از بازار طلا به ثبت نام سکه بورسی، قیمت این کالا نزولی شده اما چنانچه نرخ اوراق سکه پایین در نظر گرفت نشود، بعید است که سکه خیلی ارزان شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار سکه و ارز پس از ثبت رکوردهای جدید قیمتی درهفته های گذشته، دو سه روزی است آرام شده و نرخ ها تا حدودی مسیر عقبگرد را می پیمایند، آنطور که سکه حدود ۱۷ میلیون تومانی روز پنج شنبه به کانال ۱۵ میلیون تومان آمد و دلار نیز پله پله در حال سقوط است به گونه ای که نرخ آن در بازار آزاد به کانال ۳۴ هزار تومان افت کرده است. کاهش قیمتی که حاصل ورود بانک مرکزی به بازار با عرضه انبوه ارز برای ایجاد تعادل میزان عرضه و تقاضا و اجرای برخی سیاست گذاریهای چون ممانعت از فروش ارز به متقاضیان غیر واقعی در قالب فروش ارز سهمیه ای به افرادی که در قبال اجرت کارت ملی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان می گیرند و به نفع دلالان سود جو کارمی کنند، تاثیر بسزایی بر کاهش میزان تقاضای کاذب در این بازار به جای گذاشته است.

همچنین فروش ارز برخط با حجم انبوه از سوی بانک مرکزی آنطور که متقاضیان ارز علاوه بر مراجعه به صرافی ها این امکان برای آنها فراهم شده است که به شعب منتخب بانک ها برای تهیه ارز مراجعه کنند راهکار دیگری بود که باعث شد تا صف تقاضای ارز مقابل صرافی ها به نسبت کم شود.

حال از آنجایی که نرخ طلا و سکه به تبع نوسان قیمت ارز در بازار داخلی و انس جهانی دچار تغییر قیمت می شوند، بنابراین با کاهش قیمت ارز طی روزهای گذشته نرخ ها در این بازار نیز شکسته شد اما بیشترین تاثیر کاهش قیمت سکه طی روزهای گذشته متاثر از اجرای سیاست بانک مرکزی درانتشار اورق سکه در بورس بوده است که با چنین رویکردی توانست به خوبی سطح تقاضا برای خرید این کالا را نسبت به هفته های گذشته در بازار کاهش دهد.

با کاهش نرخ ارز در بازار و اجرای سیاست های بانک مرکزی در ارایه اوراق سکه در بورس، قیمت ها سیر نزولی را در پیش گرفتند. البته انتشار چنین اوراقی شاید در قالب ضربه گیر رشد قیمت ها بوده و مسیر سرمایه گذاران سکه را از بازار این کالا به بورس کالا کشاند

انتشار اوراق سکه ضربه گیر قیمت ها

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار سکه طی چند روز گذشته گفت: اوج قیمت ها در بازار سکه و طلا بدنبال رشد نرخ ارز در بازار و انس جهانی درهفته های گذشته اتفاق افتاد که با کاهش نرخ ارز در بازار و اجرای سیاست های بانک مرکزی در ارایه اوراق سکه در بورس، قیمت ها سیر نزولی را در پیش گرفتند. البته انتشار چنین اوراقی شاید در قالب ضربه گیر رشد قیمت ها بوده و مسیر سرمایه گذاران سکه را از بازار این کالا به بورس کالا کشاند. نکته قابل توجه این است که چنانچه فروش اوراق سکه از بازار داخلی با فاصله قیمتی قابل توجهی پایین در نظر گرفته شود بی تردید قیمت سکه در دراز مدت به شکل چشم گیر کاهشی می شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته بازار داخلی سکه بدون التهاب و البته رشد میزان تقاضا همراه بود، افزود: نوسانات نرخ ارز و انس جهانی طلا در بازار، طی این مدت قیمت سکه را تحت تاثیر قرار داد اما با اعلام سیاست بانک مرکزی چون انتشار اوراق خرید سکه در بورس قیمت سکه در بازار از اواسط هفته گذشته سیر نزولی به خود گرفت، امیدواریم هفته جاری نیز با تداوم اقدامات بانک مرکزی نسبت به مدیریت بازار ارز همچنین سیاست گذاری برای کاهش قیمت سکه در بورس قیمت ها همچنان روندی نزولی را طی کند.

رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا طی هفته گذشته با حباب قیمت همراه بود آنطور که اوج قیمت حباب سکه تمام بهار آزادی بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسید

قیمت ارز کنترل شود، سکه با جهش قیمت مواجه نمی شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه بانک مرکزی از ابزارهای لازم برای کنترل بازار ارز استفاده کند و سطح نظارت خود را بیش از پیش در چنین بازاری افزایش دهد بی تردید شاهد ثبات قیمتی در نرخ ارز و سکه خواهیم بود چرا که خوشبختانه تقاضا برای خرید این کالاها در بازار همچون هفته های گذشته خیلی بالا نیست و بازار داد و ستد در چنین بازارهایی تقریبا به روال عادی خود بازگشته است.

بذر افشان خاطرنشان کرد: رشد قیمت ها در بازار سکه و طلا طی هفته گذشته با حباب قیمت همراه بود آنطور که در اوج قیمت، حباب سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسید اما اکنون حباب قیمت ها تا خدودی در حال خالی شدن است و این حباب به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. امید است با کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز آرامش نسبی به این بازار برگردد و دیگر شاهد افزایش قیمت های حباب گونه نباشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در حالی از کاهش قیمت ها در بازار طلا می گوید؛ که امروز سکه و طلا نسبت به روز پنج شنبه با رشد همراه بودند طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد. همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

علاوه بر این هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۷۲ دلار است. علاوه بر این، در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۳ هزار و ۴۵۵ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۳ هزار و ۴۲۵ تومان اعلام شده است.

اینکه چرا قیمت سکه در این بازار به نسبت هفته گذشته تا حدی کاهشی شد متاثر از انجام معاملات این کالا و ورود آن به بورس بود چرا که خیلی از خریداران برای اینکه به بازار سکه رجوع کنند هم اکنون اوراق آن را خریداری می نمایند، این موضوع باعث شد تا تقاضا برای خرید سکه کاهش و قیمت ها نیز افزایشی نشود و حتی روندی نزولی به خودگیرد

تغییر معاملات سرمایه گذاران سکه از بازار طلا به خرید اوراق سکه در بورس

ابراهیم محمد ولی، کارشناس بازار طلا نیز در گفتگو با «بازار» درباره نوسانات اخیر قیمت طلا و سکه گفت: وقتی قیمت ارز بر مدار رشد قرار می گیرد، طبیعی است که قیمت طلا و سکه نیز صعودی شوند اما اینکه چرا قیمت سکه به نسبت هفته گذشته در این بازار تا حدی کاهشی شد، متاثر از انجام معاملات این کالا و ورود آن به بورس بود چرا که خیلی از خریداران برای اینکه به بازار سکه رجوع کنند هم اکنون اوراق آن را خریداری می نمایند، این موضوع باعث شد تا تقاضا برای خرید سکه کاهش و قیمت ها نیز افزایشی نشود و حتی روندی نزولی به خودگیرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر نوسان نرخ ارز، نوسان نرخ انس طلا نیز تاثیر بسزایی بر تغییر قیمت این کالا به جای می گذارد، افزود: قیمت ها در بازار طلا و سکه همیشه از نرخ ارز و انس جهانی تبعیت می کنند اما رشد قیمت سکه در هفته گذشته هیجانی بود و هم اکنون نیز قیمت این کالا با حباب همراه است.

بنا به این گزارش، نوسان قیمت ها این روزها بازار طلا و ارز را رها نمی کند. بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها از ابزارهای لازم استفاده کرده تا مانع از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار شود، از طرفی نیز صادرکنندگان این روزها در عرضه ارز به بازار توافقی فعال هستند. این بدان معناست که مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد. به گفته کارشناسان در چنین شرایطی با توجه به تامین نیاز متقاضیان ارز در بازار توافقی و اجرای سیاست های بازدارنده برای جلوگیری از دلال بازی در این بازار بی تردید قیمت ارز دیگر حداقل به صورت جهشی افزایش نمی یابد.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha