۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
تی اف ۲۱ آیا خودرو اقتصادی براساس تعریف جهانی است؟| خودرو اقتصادی را بهتر بشناسیم
«بازار» به صورت اختصاصی بررسی کرد

تی اف ۲۱ آیا خودرو اقتصادی براساس تعریف جهانی است؟| خودرو اقتصادی را بهتر بشناسیم

براساس معیارهای جهانی خودرو اقتصادی فاقد استانداردهای ۸۵ گانه، موتور قوی، فضای بار و سرنشین مناسب است، ولی خودرو تی اف۲۱ برخلاف معیارهای جهانی استانداردهای ۸۵ گانه را پاس و دارای مشخصات فنی قوی است.

بازار؛ گروه خودرو: خودرو اقتصادی، کلیدواژه جذاب این روزهای صنعت خودرو است که دو خودروساز بزرگ محصولاتی در این خصوص را رونمایی کردند. اما، باتوجه به احتمال ورود زودهنگام محصول اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو یعنی تی اف ۲۱ این سوال همواره مطرح است که خودرو اقتصادی چه تفاوتی با سایر خودروها دارد و ویژگی یک خودرو اقتصادی چیست؟ در این گزارش به بررسی خودرو اقتصادی و قیاس قیمتی محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با محصولات وارداتی احتمالی خواهیم داشت؛

در بازارهای جهانی دو کلاس پر فروش قیمتی یعنی خودرو اقتصادی و کامپکت در میان محصولات خودروسازان وجود دارد. هر دو خودرو جز محصولات کوچک شهری و سفری شناخته می شوند که براساس بازار هدف خودروساز قوای فنی، استانداردها و آپشن های مورد نیاز متفاوتی روی آن نصب می کند. براین اساس به می توان در یک جمله کلی گفت اگر محصولی دارای ابعاد کوچک، فضای کابین جمع و جور، تعداد صندلی کمتر، فضای بار کوچک، قوای فنی ضعیف و مصرف سوخت پایین باشد، خودرو اقتصادی شناخته می شود. فاکتورها و تعاریفی که از یک محصول اقتصادی داشتیم به صورت کلی بود. اما در تعریفی کامل تر می توان اشاره داشت که؛ دربازارهای جهانی از دیدگاه اقتصادی ارزان ترین نوع محصول را که مشتری براساس کیفیت مطلوب، کاربری قابل توجه و مناسب سفر می تواند خریداری کند را خودرو اقتصادی خطاب می کنند.

تی اف 21 آیا خودرو اقتصادی براساس تعریف جهانی است؟| خودرو اقتصادی را بهتر بشناسیم


ولی در دیدگاه فنی، خودروی اقتصادی خودرویی است که برای تردد و نگهداری ارزان طراحی و تولید شده است. طراحان خودروهای اقتصادی به دلیل محدودیت های طراحی سختگیرانه مجبور به خلاقیت هستند. جالب است بدانید، بسیاری از نوآوری ها در طراحی خودرو ابتدا متعلق به خودروهای اقتصادی بوده است. براین اساس خودروساز مجبور است محصولی را براساس شرایط اقتصادی بازار، قیمت سوخت، درآمد مشتریان، مصرف سوخت، کیفیت بالا و فرهنگ رانندگی طراحی و تولید کند.
خودروهای اقتصادی عموما در سگمنت آ و بی با کلاس سدان و هاچ بک به صورت چهار یا دو در تولید می شوند. چنین خودروهای برای کاهش میزان مصرف سوخت، وزن پایینی نسبت به سایر محصولات دارند. همانطور که پیشتر اشاره شد، کابین این خودروها به صورت جمع و جور و با طراحی اجزا داخلی ساده ساخته می شوند. از خودروهای اقتصادی نباید توقع قدرت فنی بالایی داشت، زیرا هدف این محصول به گونه ای طراحی می شوند که مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشند. از سوی ظرفیت بار این محصولات به دلیل قدرت فنی پایین، کم است.

در اینجا باید ذکر کرد که در بازار برخی از کشورها مانند هند و چین، خودروهای اقتصادی فاقد کیفیت مطلوب قطعات، ایربگ، فرمان هیدرولیک و ترمز ای بی اس هستند. این موضوع بیانگر آن است که خودروسازان تولید کننده محصولات اقتصادی تلاش دارند با حذف سیستم های الزامی در خودروها اقدام به کاهش قیمت تمام شده محصولات کنند.

تی اف ۲۱ همان محصول اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو است. براساس تعاریف جهانی خودرو اقتصادی که پیشتر اشاره شد، این محصول تفاوت های قابل توجهی با استانداردهای اقتصادی بودن دارد. به طور مثال تی اف۲۱ قرار است به موتور تی یو۵ مجهز شود که حدودا ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. از سویی فضای بار یا سرنشین این محصول چندان جمع و جور نیست

تی اف ۲۱ با چه رویکردی طراحی وساخته شده است؟

براساس تعاریفی که اشاره شد، خودرو اقتصادی باید سه فاکتور ارزانی، مصرف سوخت پایین و کوچک بودن را دارا باشد. با این رویکرد، گروه صنعتی ایران خودرو با هدف جلب رضایت مشتریان، توسعه سبد محصولاتی، افزایش سهم بازار و جانشینی برای پژو ۲۰۶ اقدام به طراحی و تولید خودرو تی اف ۲۱ در کلاس کراس لوک کرده است. در اینجا باید عنوان کرد که خودروهای کراس بر پایه پلت فرم خودروهای هاچ بک طراحی و تولید می شوند.

تی اف ۲۱ همان محصول اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو است. براساس تعاریف جهانی خودرو اقتصادی که پیشتر اشاره شد، این محصول تفاوت های قابل توجهی با استانداردهای اقتصادی بودن دارد. به طور مثال تی اف۲۱ قرار است به موتور تی یو۵ مجهز شود که حدودا ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. از سویی فضای بار یا سرنشین این محصول چندان جمع و جور نیست.

براساس آنچه که بزرگترین خودروساز خاورمیانه اعلام کرده است، این محصول تمام استانداردهای ۸۵ گانه را پاس خواهد کرد. بیان این موضوع از سوی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نشان می دهد این خودروساز عزم جدی برای رقابت در محصولات اقتصادی احتمالی وارداتی یا مونتاژی دارد. زیرا خودروهای اقتصادی یا ارزان در دنیا براساس بازار هدف و نیاز مشتریان ملزم به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه نیستند.

این موضوع را می توان در برخی از محصولات ژاپنی، اروپایی و حتی چینی مشاهده کرد. کراس لوک گروه صنعتی ایران خودرو براساس طراحی خودرو ریرا ساخته شده است، بنابراین می توان انتظار داشت که از سیستم های به کار رفته در ریرا برای تی اف۲۱ نیز استفاده شود.

تی اف 21 آیا خودرو اقتصادی براساس تعریف جهانی است؟| خودرو اقتصادی را بهتر بشناسیم

از نظر کلاس قیمتی و فنی رقبای تی اف ۲۱ شامل نیسان مگنایت، سوزوکی سلریو و رنو کایگر هستند، زیرا خودروهای مذکور قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار و مطابق شرایط آیین نامه واردات وزارت صمت را دارند

رقبای تی اف ۲۱ چه خودروهای هستند؟

به بحث رقابت خودرو تی اف ۲۱ در بازار اشاره شد، از آنجایی که احتمالا به زودی محصولات اقتصادی با قیمت کمتر تر از ۱۰ هزار دلار به بازار کشور راه خواهد یافت در اینجا می توان از نظر کلاس قیمتی و فنی به رقبای تی اف ۲۱ که شامل نیسان مگنایت، سوزوکی سلریو و رنو کایگر اشاره کرد. پیشتر مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با بازار اشاره داشت که خودروهای ۱۰ هزار دلاری و ارزان تر از آن نمی توانند استانداردهای ۸۵ گانه الزامی کشور را پاس کنند. ذکر این نکته در اینجا به بهانه تفاوت استانداردی و آپشنی خودرو تی اف ۲۱ با محصولات رقیب اشاره شده بود.

جالب است بدانید که در بازارهای آمریکا و اروپا خودروهای مانند فورد فیستا، هیوندای اکسنت، فولکس واگن گلف و میتسوبیشی میراژ جز محصولات اقتصادی به شمار می آیند. این خودروها براساس بازارهای هدف مذکور و توان خرید مشتریان در دسته و کلاس اقتصادی قرار گرفته اند.
باتوجه به جایگزینی خودرو تی اف۲۱ با پژو ۲۰۶ ، در صورت حمایت های لازم از این محصول گروه صنعتی ایران خودرو می تواند برنامه صادراتی به کشورهای منطقه مشروط بر فراهم سازی زیرساخت های خدمات پس از فروش را فراهم کند، زیرا در کشورهای درحال توسعه، از خودروهای اقتصادی برای ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی و خودروهای اجاره ای استفاده می کنند.

کد خبر: ۱۸۷٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha