۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
ضرورت توسعه سیستم نوین کشاورزی حفاظتی | دولت تسهیلات دهد
یک پژوهشگر بین‌المللی آب‌وخاک:

ضرورت توسعه سیستم نوین کشاورزی حفاظتی | دولت تسهیلات دهد

گرگان - اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب‌وخاک به توسعه سیستم های نوین کشاورزی حفاظتی تأکید کرد و گفت: دولت باید تسهیلات و یارانه‌های لازم را در اختیار کشاورز قرار دهد.

محمد اسماعیل اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار، به توسعه سامانه‌های نوین کشاورزی حفاظتی تأکید کرد و گفت: و این توسعه کشاورز محور است و باید فرهنگ این نوع کشاورزی را به آن‌ها آموزش دهیم. به‌این‌ترتیب دولت باید تسهیلات و یارانه‌های لازم و کافی را در اختیار کشاورز قرار بدهد.

وی اظهار کرد: در دهه‌های اخیر کشاورزی علمی شده و به‌صورت سنتی نمی‌توان انجام داد؛ بنابراین باید با علم روز پیش برویم.

این پژوهشگر بین‌المللی آب‌وخاک با بیان اینکه نباید به سیستم‌های آبیاری نوین به‌عنوان ابزار به آن نگاه کنیم، افزود: در استان ما بسیاری از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود که رقم مصرف آبیاری را پایین می‌آورد و در جهت افزایش بهره‌وری مصرف آب کمک می‌کند.

او ادامه داد: یک مدل سیستم آبیاری را نمی‌توان به تمام استان تعمیم داد و هر اراضی به یک نوع سیستم آبیاری برای ارتقا بهره‌وری نیاز دارد.

وی با تأکید بر این نکته که اگر همین سیستم‌های نوین آبیاری بدون مطالعه باشد دورریز منابع است، افزود: تنوع سیستم‌های نوین آبیاری استان گلستان خوب است ضمن اینکه دولت هم از آن حمایت می‌کند.

این پژوهشگر بین‌المللی آب‌وخاک با بیان این مطلب که هزینه‌های ایجاد سیستم آبیاری نوین افزایش‌یافته بالا رفته، گفت: برای اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در یک هکتار حدود ۵۰ میلیون تومان نیاز است که این موضوع کشاورز را برای انجام آن دچار تردید می‌کند.

وی کشاورزی حفاظتی را عاملی برای حفظ منابع پایه و تولید آب‌وخاک دانست و افزود: در کشاورزی حفاظتی ضمن افزایش تولید، مواد آلی خاک هم حفظ می‌شود.

او با بیان اینکه هدف کشاورزی حفاظتی حفظ منابع تولید است، افزود: در این روش حداقل دست‌کاری خاک و حفظ پوشش گیاهی وجود دارد.

این پژوهشگر بین‌المللی آب‌وخاک به رعایت تناوب زراعی در کشاورزی تأکید کرد و گفت: با این روش تنوع زیستی به بقایای کره زمین کمک می‌کند.

وی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را مشمول زمان دانست و افزود: به طور حتم با یک سال فعالیت در این حوزه نمی‌توان این کار را انجام داد؛ بلکه طی سال‌های متوالی باید کشاورزی حفاظتی را انجام داد تا نتیجه موردنظر حاصل شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha