۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
انحصار تولید «کِرِم عسل» از دست اروپایی‌ها خارج شد

انحصار تولید «کِرِم عسل» از دست اروپایی‌ها خارج شد

تبریز- هانی کرم یا همان «کِرِم عسل» محصول جدیدی که از کشورهای اروپایی وارد کشور می شد، به همت کارشناسان یک شرکت تولیدی عسل در شبستر، برای نخستین بار در ایران تولید و روانه بازار شد.

به گزارش بازار، مدیر کارخانه تولید عسل در گفت وگویی در مورد این محصول جدید فراوری شده، اظهار کرد: هانی کرم محصول جدیدی است که قبلاً از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شد ولی با آوردن دستگاه‌های مدرن خودمان شروع به تولید این محصول در ایران کردیم.

علیرضا کردیان در تشریح نحوه تولید این محصول گفت: این کِرِم عسل بدون اینکه حرارت ببیند تولید شده و تمام آنزیم‌ها و ویتامین‌ها در این محصول با کیفیت بالا موجود است. در فرایند تولید ابتدا از عسل رُس بسته استفاده می‌شود و این شروع کار است.

وی با بیان اینکه فراوری هانی کرم توسط دستگاهی خاص در بازه زمانی ۲۰ روزه و بدون حرارت است، افزود: در حال حاضر ماهانه پنج تن تولید را شروع کردیم و اگر بازار داشته باشد تولیدش را افزایش می‌دهیم. محصولات دیگر ما نیز در چارچوب استاندارد در چهار کیفیت و کاملاً طبیعی تولید می‌شود.

کردیان یادآوری کرد: یکی از عواملی که در صنعت تولید، خرید و فروش عسل در ایران و دنیا به عنوان فاکتوری برای تعیین کیفیت قرار گرفته و بارها به بحث گذاشته شده شکرک زدن عسل است که این عامل به نادرستی مبنایی بر عدم اصالت یا بی‌کیفیتی عسل قرار گرفته در حالی که حقیقت غیر از این است.

وی با اشاره به موضوع شناخت غلط شکرک در کشور و توصیه به هموطنان در خرید عسل استاندارد، گفت: مشکل بازار داخلی، عسل‌های تقلبی است که مردم را نگران می‌کند. مصرف کنندگان از عسلی که رس می‌زند نگران نباشند زیرا این نوع عسل خوب است؛ عسل اگر رس نزند یعنی بیش از حد حرارت دیده و ماده سمی اچ ان اف در آن زیاد می‌شود و به جای عسل مفید، عسل سرطان زا است.

کردیان ادامه داد: شکرک زدن یک ویژگی فیزیکی محلول‌های قندی اشباع می‌باشد و ارتباطی به کیفیت و تقلبی بودن عسل ندارد و عواملی از قبیل میزان قندهای موجود در عسل، رطوبت آن، وجود ذرات گرده زیاد و تغییرات ناگهانی دما و محیط نگهداری در این پدیده مؤثر است. در این واحد تولیدی عسل علاوه بر اینکه شکرک نمی‌زند، با روشی بدون حرارت فرآوری شده و محصولی مشتری پسند تولید می‌شود.

کردیان که زنبوردار نمونه کشوری در سال ۱۳۸۴ است، بیان کرد: من خود را زنبور دار می دانم نه صاحب کارخانه زیرا شغل اصلی من زنبورداری است. و برای ۳۵ نفر بطور مستقیم و بالای ۱۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره مشکلات صادرات گفت: در حال حاضر به کشورهای عمان، عراق و کانادا صادرات داریم و بعد از کنگره جهانی عسل که ماه پیش برگزار شد با چند کشور تبادل داشتیم تا صادرات خود را گسترش دهیم اما مشکل اساسی ما در زمینه صادرات، تبادل پول است که نمی‌توانیم دریافت کنیم.

کد خبر: ۱۸۷٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha