۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
سهم ۶۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در بندر امام(ره)
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مطرح کرد

سهم ۶۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در بندر امام(ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، از سهم ۶۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در بندر امام خمینی(ره) و ظرفیت ترانزیت سالیانه هشت میلیون تن فرآورده‌های نفتی در بندر امام خمینی(ره) خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در نشست مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران و فعالان حوزه صنعت نفت و پتروشیمی با رویکرد توسعه بازار که صبح روز چهارشنبه، ۱۸ آبان ماه، برگزار شد، با تاکید بر اینکه پنج هدف را در این نشست دنبال می‌کنیم، ‌گفت: هم‌افزایی و تعامل بین صنعت نفت و پتروشیمی و مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی، اهتمام برای رقابت پذیری کالاهای صادراتی و وارداتی موجود در پس‌کرانه بندر امام خمینی(ره)، تسهیل و تسریع در فرآیندهای بندری، رضایتمندی صاحبان کالا و تامین کنندگان و تلاش برای منطقه‌ای و ایجاد اشتغال پایدار و بست اقتصاد دریا محور در پسکرانه‌های بنادر از جمله این اهداف است.

وی ظرفیت کل مبادلات کالا در جهان را ۱۱ میلیارد تن خواند و عنوان کرد: از این میزان ۴۵ درصد مربوط به نفت و پتروشیمی است و در کشور ما نیز ۵۰ درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به توسعه منطقه‌ای تجارت دریایی در حوزه نفت، اظهار کرد: روزانه حدودا چهار میلیون بشکه نفت از «باب المندب» در حال عبور است و ما نیز باید متناسب با اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌دهد باید خود را به روز کنیم تا از تبادلات کشورهای دیگر عقب نباشیم.

آقایی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون از قسمت شرقی عراق در حال ترانزیت کالای نفتی هستیم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ بیش از شش میلیون تن میزان ترانزیت بود که امروز روی یک میلیون و ۸۰۰ تنظیم شده است.

وی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ترمینال نفتی بندر امام خمینی(ره) را تشریح کرد و گفت: میزان انتظار در بندر امام خمینی(ره) تقریبا هفت ساعت و پورت تایم کشتی ۹۵ ساعت بود؛ ‌ این پایانه اکنون دارای دو پُست اسکله و مخازن اسمی ۳۵۰ هزار متر معکبی بوده و ظرفیت پذیرش کشتی‌ها بیش از ۴۵ هزار تن است که نشان می‌دهد باید در حوزه خلیج فارس ظرفیت خود را ارتقاء دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی ظرفیت سالیانه استان خوزستان با مخازنی که در بندر امام خمینی(ره) وجود دارد را هشت میلیون تن خواند و گفت: ترمینال نفتی بندر امام خمینی (ره) ظرفیت ترانزیت سالیانه هشت میلیون تن فرآورده‌های نفتی را دارد و در این بندر امروز می‌توانیم ۲۰ نوع فرآورده‌های نفتی سبک و سنگین را به صورت خطوط انتقال از بندر امام(ره) به اسکله انتقال دهیم و هر خط انتقال قریب به ۱۴ کیلومتر است و برای فراورده‌ای سنگین و سبک در نظر گرفته شده است.

آقایی تصریح کرد:‌ در بندر امام خمینی(ره) ‌ دو ایستگاه ریلی طراحی شد که روزانه بیش از چهار هزار تن را منتقل می‌کند و این امر حکایت از آن دارد که بندر امام خمینی(ره) توانسته خود را همگام با بنادر مشابه پیش ببرد.

وی با تاکید براینکه سهم صادرات محصولات پتروشیمی به میزان ۶۸ درصد از کل عملکرد صادراتی بندر است، اظهار کرد: باید ظرفیت جدید را در پس‌کرانه و اسکله‌ها ایجاد کنیم و تقریبا ۳۹ شرکت پتروشیمی فعال هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی سالانه را ۲۶ میلیون تن خواند و گفت: ظرفیت واقعی تولید محصولات پتروشیمی سالانه ۲۰ میلیون تن اعلام شده است. در اراضی دو هزار و ۴۰۰ هکتاری و یک هزار و ۱۰۰ هکتاری بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار را به صنایع پتروشیمی اختصاص داده‌ایم و مطالعات آن انجام شده است. سند مالکیت آن مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی است و این قابلیت امروز وجود دارد که در این اراضی از صنایع پایین دستی شرکت‌های پتروشیمی و نفتی استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۸۶٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha