۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
ضرورت اجرای الگوی کشت بر اساس اقلیم | طرح جامع نیست
یک فعال اقتصادی مطرح کرد؛

ضرورت اجرای الگوی کشت بر اساس اقلیم | طرح جامع نیست

گرگان - هاشمی، مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار در توضیح اجرای طرح الگوی کشت گفت: هرچند که این طرح یک اقدام ضروری و یک اتفاق مهم در حوزه کشاورزی است؛ اما به نظر می‌رسد که جامع نیست.

سید هامان هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه کودهای پیشکش توسط شبکه‌های دولتی تأمین و توزیع می‌شود انتظار می‌رود تا این محصولات باکیفیت بهتری تأمین شود ضمن اینکه در زمان توزیع به شیوه توزیع دقت بیشتری شود.

مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار ادامه داد: یکی از موضوعات اساسی که ما خلأ داریم توزیع نهاده‌های یارانه‌ای کشاورزی است چرا که وقتی که محصول یارانه‌ای از بیت‌المال و هزینه‌های دولتی است؛ بنابراین باید میزان بهره‌وری محصول کشاورز مدنظر باشد.

وی ادامه داد: وقتی کشاورزی با به‌کارگیری دانش فنی و زحمت بیشتر تولید و بهره‌وری بهتری دارد از نظرم این فرد در تخصیص یارانه باید نسبت به زارعی که تلاش و بهره‌وری کمتری داشته، سهم بیشتری داشته باشد.

به گفته این فعال اقتصادی، معمولاً دولت به دستاورد بهره‌وری عملکرد به‌عنوان شاخص جدی یارانه توجه نمی‌کند و این عجیب است؛ چراکه این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پیشگامان کشت پایدار در توضیح اجرای طرح الگوی کشت گفت: هرچند که این طرح یک اقدام ضروری و یک اتفاق مهم در حوزه کشاورزی است؛ اما به نظر می‌رسد که جامع نیست.

وی ادامه می‌دهد: ظرفیت و وظیفه‌مندی همه دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی دیده نشده ضمن اینکه باید در الگوی کشت به سمتی برویم که باتوجه‌به سیاست‌های کلان کشور تصمیمات اولیه‌ای گرفته شود.

هاشمی اضافه کرد: به‌عنوان نقشه راه ما الگوی کشت را در داخل استان‌ها به‌صورت فدرالی برنامه‌ریزی کنیم؛ چون مبنا و اساس کشاورزی اقلیم است و این بر همه چیز ارجح است.

این فعال اقتصاد با بیان اینکه وقتی ما درباره کشاورزی صحبت می‌کنیم ظرفیت کشاورزی و پتانسیل اقلیمی مهم‌ترین موضوع برای اتخاذ تصمیمات منطقی است، خاطرنشان کرد: اگر در استان‌ها این سیاست طراحی شود شانس موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۸۶٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha