۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
حل مسائل پادمانی ایران و آژانس به احیای برجام کمک می کند اما نه به سرعت
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

حل مسائل پادمانی ایران و آژانس به احیای برجام کمک می کند اما نه به سرعت

پروفسور «پل پیلار» می گوید حل مسائل پادمانی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به احیای برجام کمک می کند اما نه به سرعت.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پیامی به طرف آمریکایی ارائه کرده است. وی در این خصوص اظهار داشت: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفتند که پیام شما را در خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته پیام را به دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم. وی گفت: ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.

وی همچنین اعلام کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیأتی را از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدوار هستیم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم، نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط این سازمان علیه ایران اقدام کرده و بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: طبعا به موازات این اقدام، در خصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی، تبادل پیام‌هایمان همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود، نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، نوشت: من برای همکاران ایرانی‌ام آرزو می‌کنم که رایزنی‌های سازنده ای با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشند. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*ایران اعلام کرده که به زودی گفتگو با آژانس درباره موارد مورد اختلاف از سر گرفته می شود و پیرو توافق صورت گرفته، هیأت فنی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولین آژانس گفتگو کند. آیا حل شدن این موضوعات می تواند به احیای سریع برجام منجر شود؟

مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران جدا از برجام است، اگرچه ایران تلاش کرده این دو را با شرط بستن پرونده پادمانی برای پذیرش پیش‌نویس اتحادیه اروپا مرتبط کند. برجام جدید اگر مسائل ایران با آژانس واقعاً حل شود، ارتباط بین این دو موضوع از بین می‌رود و احتمالاً این امر شانس احیای برجام را افزایش می‌دهد، البته نه لزوماً به سرعت.

*میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین و نماینده این کشور در مذاکرات برجام، گفته است. من مطمئن هستم که مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌تواند به سرعت از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. ارزیابی شما از سخنان او چیست؟

اولیانوف اغلب برخی از خوشبینانه ترین اظهارات را در مورد وضعیت مذاکرات برجام بیان می کند. آنچه حیاتی خواهد بود این است که آیا در صورت حل مسائل پادمانی، قبل از پذیرش پیش نویس اتحادیه اروپا، مسائل دیگری را مطرح می کند یا خیر.

*آمریکا اعلام کرده که احیای برجام فعلا در دستور کار این کشور نیست. آیا این اظهارات را می توان برای اقناع افکار عمومی در نظر گرفت؟ چرا که آمریکا در میانه اعتراضات ایران نیز مشغول مذاکره با ایران برای مبادله زندانی بوده است.

اظهارات ایالات متحده راهی برای گفتن این موضوع بوده است که اگر قرار است مذاکراتی با امید منطقی به احیای برجام انجام شود، به ویژه در رابطه با تلاش برای ارتباط با موضوع پادمان، به ایران بستگی دارد که حرکتی نشان دهد.

*رابرت مالی اخیرا اعلام کرده است حمله نظامی به ایران به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. تصور نمی کنید چنین تهدیداتی که در دوران ترامپ با شدت بیشتری مطرح می شد به حل و فصل مشکلات کمکی نکرد؟

من مطمئناً موافقم که تهدید به حمله نظامی به حل بن بست فعلی کمک نمی کند. چنین تهدیدهایی تنها به تقویت استدلال هر کسی در ایران مبنی بر لزوم بازدارندگی سلاح هسته‌ای منجر می‌شود. اما من باور ندارم که دولت بایدن هیچ نوع حمله نظامی پیشگیرانه را در دستور کار خود داشته باشد.

*امیرعبداللهیان در گفتگو با جوزب بورل از ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا سخن گفته است و اعلام کرده است: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم. ارزیابی شما چیست و ایا در این مقطع زمانی طرفین می توانند گفتگوها را آغاز و به نتیجه برسانند؟

موضوعاتی در مذاکرات برجام مطرح شده که امکان حصول توافق را به تأخیر انداخته است. هر کدام از طرفین دلایل خود را مطرح می کنند.

کد خبر: ۱۸۶٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha