۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
برگزاری همایش آسیب‌شناسی روابط تجاری ایران با ترکیه

برگزاری همایش آسیب‌شناسی روابط تجاری ایران با ترکیه

همایش آسیب‌شناسی روابط تجاری ایران با ترکیه با حضور مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت خارجه، رئیس اتاق ایران و ترکیه و سایر فعالان بازرگانی در این حوزه برگزار شد.

به گزارش بازار، محمدحسن حبیب‌الله زاده، مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت خارجه، با بیان این‌که توسعه روابط تجاری میان دو کشور برای دولت ایران اهمیت فراوانی دارد توضیح داد: ما در حال حاضر در کنار سفارتخانه سه کنسولگری فعال در ترکیه داریم که حتی به دنبال آن هستیم که یک کنسولگری دیگر به آن اضافه کنیم در کنار آن تعداد زیادی از ایرانیان و دانشجویان ایرانی در ترکیه حضور دارند و از این‌رو طراحی دیپلماسی با زیرساخت‌های حقوقی مشترک می‌تواند برای ما به توسعه روابط جاری منجر شود.

وی با بیان این‌که حجم تجارت میان دو کشور بیش از ۷۰ درصد رشد کرده تاکید کرد: در هدف‌گذاری‌های کلان دو کشور اعلام کردند که می‌توانند سهم تجارت مشترک خود را به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانند. در صورتی که نرم‌افزار و سخت‌افزارهای لازم این موضوع فراهم شود می‌توان انتظار داشت که در مدتی کوتاه دستیابی به این هدف ممکن باشد.

مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه نیز گفت: هر چند میزان صادرات ایران به ترکیه نزدیک به پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما در قیاس با حجم کل واردات این کشور سهم ایران بسیار محدود است.

سعادت دهقان ادامه داد: ما امروز در ترکیه شبکه دیپلماسی خوبی داریم، اما این موضوع در حوزه اقتصاد فعالیت نمی‌کند. در حال حاضر ۱۴۴ مرکز تجاری از سوی ترکیه در نقاط مختلف دنیا فعال شده اما ما حتی هنوز رایزن بازرگان خود را نیز اعزام نکرده‌ایم در صورتی که مقدمات لازم لجستیکی فراهم شود و مشکل عدم دریافت گواهی استاندارد برخی کالاهای ایرانی در ترکیه برطرف شود می‌توان انتظار داشت که تجار ایرانی در این بازار عملکرد گسترده‌تری را به ثبت برسانند.

کد خبر: ۱۸۶٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha