۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
تحول دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ضروری است
رئیس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت:

تحول دیجیتال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ضروری است

رئیس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت گفت: دنیای ما دنیای تحول دیجیتال است و چنانچه این تحول را نادیده بگیریم در صنعت نفت کشور با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو می‌شویم.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، سعید شکری در حاشیه همایش «توسعه روابط با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور» با تأکید بر اینکه بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس موضوع تحول دیجیتال را در صنعت نفت خود پیاده کرده‌اند، تصریح کرد: به‌منظور اجرایی شدن تحول دیجیتال در دنیا، شرکت‌های نفتی در جهان به‌دنبال امضای توافق‌نامه‌ها و همکاری‌هایی با شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات هستند، برای نمونه، شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) توانسته‌اند با اجرایی شدن این مهم و به‌کارگیری هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت داده‌ها تحول عظیمی را در صنعت نفت خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به اجرایی شدن تحول دیجیتال در وزارت نفت گفت: خوشبختانه در سند جهت‌گیری‌های کلان و سیاست‌های پژوهش و فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت نیز موضوع دیجیتالی شدن و هوشمندسازی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آمده و به‌تازگی این مهم نیز در صنعت نفت کشورمان و به‌ویژه پژوهشگاه صنعت نفت در حال اجرایی شدن است.

رئیس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت، در همین زمینه تصریح کرد: وجود یک اکوسیستم مناسب لازمه پیاده‌سازی تحول دیجیتال در صنعت است که این اکوسیستم مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها، شرکت‌های استارت‌آپی و پژوهشگاه‌ها هستند که می‌توانند در کنار هم این تحول را ایجاد کنند. به عبارتی دیگر، تحول دیجیتال توسط یک شرکت اجرایی نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از فناوری‌ها و تحولاتی است که شرکت‌های حوزه IT و فناورمحور در کنار هم آن را اجرایی می‌کنند.

شکری تغییرات و تحولات بزرگ در ساختار صنایع نفت را لازمه اجرایی شدن تحول دیجیتال دانست و گفت: تحول دیجیتال هم در بُعد سازمانی و هم فرآیندی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود که این موضوع می‌تواند به پیشبرد اهداف صنعت نفت بسیار کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه داده‌ها زیربنای تحول دیجیتال به شمار می‌آیند و می‌توانند بینش مناسبی را به مدیران صنعت نفت در تصمیم‌گیری‌های به‌موقع بدهند، تصریح کرد: البته نباید این نکته را فراموش کرد که داده‌های اندازه‌گیری‌شده، همواره دارای خطا هستند و این خطاها قابلیت انتشار را نیز دارند، از این رو معتبرسازی و پالایش داده‌ها باید به‌عنوان یک اصل در دستور کار قرار گیرد.

رئیس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت به مزایای پالایش داده‌ها نیز اشاره کرد و افزود: کاهش میزان آنالیزهای روزمره، ارائه تصویر واضح از شرایط عملیاتی پلنت، به‌دست آمدن مقادیر واحد برای شاخص‌های عملکردی کلیدی (KPI) و امکان شناسایی ابزار دقیق معیوب به‌صورت آنلاین از مهم‌ترین مزایای معتبرسازی و پالایش داده‌ها به شمار می‌آید.

شکری همچنین بر اهمیت و اجرایی شدن موضوع تحول دیجیتال در پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد و گفت: این سازمان پژوهشی از سال ۱۳۸۷ طرحی را با عنوان بهینه‌سازی هم‌زمان فرایندها آغاز کرده است که این موضوع یکی از مصادیق مهم تحول دیجیتال به‌حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: استقرار موضوع بهینه‌سازی آنلاین روی فرآیندها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و سودآوری فرآیندها منجر شود و از سوی دیگر در بالا بردن بهره‌وری و کیفیت محصولات مؤثر است.

رئیس فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت با شناسایی شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان در این حوزه توانسته اکوسیستمی تازه را ایجاد کند و از آنجا که بزرگ‌ترین سد در مقابل پیاده‌سازی تحول دیجیتال مقاومت در برابر تغییر است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی برطرف شود، بنابراین پژوهشگاه صنعت نفت به‌تازگی با برگزاری دوره‌های تخصصی تحول دیجیتال با همکاری شرکت دانش‌بنیان «دانیال موج» برای مدیران صنعت توانسته موضوع تحول دیجیتال را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فرهنگ‌سازی کند.

بر اساس این گزارش، همایش توسعه روابط با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان‌ماه از سوی پتروشیمی بندر امام در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

کد خبر: ۱۸۶٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha