۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
دردسرهای هوشمند نشدن جایگاه های CNG برای افزایش مصرف این سوخت
عضو انجمن سی ان جی کشور مطرح کرد

دردسرهای هوشمند نشدن جایگاه های CNG برای افزایش مصرف این سوخت

عضو انجمن سی ان جی کشور گفت: ارتقا نیافتن ایمنی جایگاه های سی ان جی و خودروهای دوگانه سوز بر خلاف مصوبه هیات وزیران، عامل اصلی عدم استقبال از سوخت سی ان جی به جای بنزین است.

به گزارش بازار، محسن جوهری افزود: طبق مصوبه ای در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۷ از سوی هیئت وزیران، وزارتخانه های نفت، کشور (پلیس راهور) و صمت (سازمان ملی استاندارد)، موظف به هوشمند سازی جایگاه های سوخت و بالا بردن ضریب ایمنی خودروهای دوگانه سوز شدند که مهلت اجرای آن مصوبه، تا یکم دی سال ۹۸ بود که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: قرار بود سامانه های سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) و irngv (سامانه خودروهای دوگانه سوز) به سامانه هوشمند جایگاه های سی ان جی متصل شوند تا اطلاعات خودروهای دوگانه سوزی که به جایگاه های سی ان جی مراجعه می کنند، به این سامانه ارسال شود که هدف این طرح، ارتقا ایمنی در تردد خودروهای دوگانه سوز بود.

جوهری ادامه داد: به دلیل عدم اجرای این مصوبه، حوادثی را در جایگاه ها داشتیم که خسارت های جانی و مالی برای مردم و جایگاهداران در پی داشته اند. خسارت مالی اجرایی نشدن آن برای دولت هم این بود که مصرف سی ان جی افزایش پیدا نکرده است.

وی گفت: بسیاری از مردمی که علاقه مند به استفاده از سوخت ارزان و پاک سی ان جی هستند، به دلیل نگرانی از این موضوع، خودروهای خود را تبدیل به دوگانه سوز نکردند و حتی بسیاری از افراد که خودرو دوگانه سوز دارند، به علت همین نگرانی، از سی ان جی استفاده نمی کنند. هرقدر دولت در رابطه با ایمنی خودروهای دوگانه سوز تعلل داشته باشد، به ضرر دولت و مردم است زیرا هزینه این کار افزایش پیدا می کند.

وجود هزار میلیارد تومان منبع برای هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی
عضو انجمن سی ان جی کشور تاکید کرد: مصوبه هیئت وزیران، مبلغ ۳۹۲ ریال به ازای هر مترمکعب سی ان جی را برای هوشمندسازی جایگاه های عرضه این سوخت در نظر گرفت، اما این موضوع از ابتدای سال ۹۹ تغییراتی را داشت و کمی کاهش پیدا کرد. دولت امسال ۳۷۰ میلیارد تومان بودجه برای هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی در نظر گرفته و پیش بینی می شود که همراه با افزایش فروش، حدود هزار میلیارد تومان برای این امر، پول وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت سی ان جی ۴۵۳ تومان بود که با مصوبه جدید دولت، به ۵۷۰ تومان افزایش یافت که البته این افزایش را دولت به جایگاهداران پرداخت می کند، بنابراین، هزینه جدیدی از مردم دریافت نخواهد شد و در حال حاضر، در ازای هر مترمکعب سی ان جی، حدود ۱۵۰ ریال بابت هوشمندسازی از مردم اخذ می شود. اگر این افزایش قیمت از مردم دریافت می شد، فاصله قیمتی سی ان جی و بنزین کمتر می شد و ممکن بود مصرف سی ان جی را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۱۸۶٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha