۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
هزینه ۱۵۰۰۰ تومانی بنزین وارداتی روی دست دولت| گازسوز کردن خودروها فراموش شده است
عضو اتحادیه سوخت‌ های جایگزین مطرح کرد

هزینه ۱۵۰۰۰ تومانی بنزین وارداتی روی دست دولت| گازسوز کردن خودروها فراموش شده است

خاصه باف، مدیرعامل پارس ام سی اس به بازار گفت: عدم توجه به ضرورت اجرای طرح خودروهای گازسوز باعث شده دولت به اجبار بنزین لیتری ۱۸ هزار تومان را وارد و ۳ هزار تومان به مردم عرضه کند.

بازار؛ گروه خودرو: آغاز طرح گازسوز کردن خودروها به دهه هشتاد بر می گردد؛ همان دوره ای که بخشی از زیرساخت های ایستگاه های سوخت سی ان جی با کلی تبلیغات ایجاد شد و خودروسازان تولید چنین خودروهایی را در برنامه قرار دادند؛ اما بعد از این همه مدت هنوز که هنوز است عزم راسخی برای اجرای حقیقی این طرح در بین دولتمردان دیده نمی شود. به طوری که دولت ها می آیند و می روند اما همچنان طرح مدیریت مصرف سوخت یا ناقص اجرا می شود یا به طور کلی به زمانی نامعلوم موکول می شود.

طرحی که پیرو آن قرار بود خرداد ماه گذشته نیز با حذف نیمی از سهمیه بنزین خودروهای عمومی اعم از تاکسی و وانت ها جانی دوباره بگیرد اما برخلاف برنامه ریزی های انجام شده و وعده های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به مخزن سازان سی ان جی، باز هم به تعویق افتاد و اجرایی نشد. از این رو اکنون که به نیمه سال ۱۴۰۱ رسیده ایم عجیب نیست که باری دیگر این طرح زمین بماند و به نتیجه مناسبی نرسد. در این رابطه نوید خاصه باف، مدیرعامل پارس ام سی اس و عضو اتحادیه سوخت‌ های جایگزین در خصوص عواقب عدم اجرایی طرح جایگزین کردن خودروهای گازسوز با بنزینی در گفتگو با بازار توضیح می دهد.

* به عنوان یکی از اعضای اتحادیه سوخت های جایگزین در کشور بفرمایید طرح گازسوز کردن خودروها به کجا رسیده و اکنون تامین کنندگان مخازن سی ان جی در چه شرایطی هستند؟

طرح گازسوز کردن خودروها از ابتدای دولت سیزدهم جدی گرفته نشده است؛ یعنی از سال گذشته تا الان و بعد از عوض شدن دولت و ورود سیستم مدیریت جدید به شرکت پالایش و پخش، این طرح به حاشیه رانده شده است.

دولت با پرداخت هزینه حدود ۷۵ میلیون دلار توانست ۱۳۸ میلیون دلار در طرح گازسوز کردن خودروها به دست آورد

این در حالی است که به گفته مسئولان با پرداخت هزینه حدود ۷۵ میلیون دلار توانستند ۱۳۸ میلیون دلار در طرح گازسوز کردن خودروها به دست آوردند. بنابراین آن ها با اجرای چنین طرحی توانستند با قراردادهایی که با شرکت های تولید کننده و توزیع کننده سی ان جی داشتند به منافع ملی برای کشور دست یابند.

با این حال جای تاسف دارد که به دلیل عمل نکردن به تعهدات و جدی نگرفتن قراردادها طرح سی ان جی از سوی مسئولان مربوط، این طرح به حاشیه رفته و اکنون شاهد این هستیم که وضعیت نقدینگی تولیدکنندگان مخازن و تجهیزات سی ان جی طی هشت ماه گذشته به مشکل خورده است.

* با این تفاسیر طی هشت ماه اخیر تولید مخازن سی ان جی چه روندی را طی کرده است؟

عدم حمایت از طرح سی ان جی طی هشت ماه گذشته باعث کاهش تولید مخازن شده است. این نیز در شرایطی است که اکنون بنزین لیتری هزار و ۵۰۰ تومان، نهایت ۳ هزار تومان به دست مردم می رسد و این قیمت فاصله قابل توجهی با نرخ های جهانی دارد.

بنابراین بهترین گزینه در چنین شرایطی توسعه طرح های سی ان جی است که متاسفانه شاهد آن نیستیم. از این رو باید این موضوع را به گوش مسئولان برسانیم که این مسیری که در حوزه سوخت طی می شود آینده مدیریت سوخت کشور را به خطر می اندازد و به واردات بنزین و مصرف می افزاید.

* در حال حاضر تولید مخازن سی ان جی نسبت به مدت مشابه سال گذشته چقدر کاهش یافته است؟

به طور کلی در بین مخزن سازان حدود ۳۰ درصد تولید تجهیزات سی ان جی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

* در مقطعی در تابستان شاهد افزایش مصرف گاز سی ان جی بودیم، چه اتفاقی افتاد یک باره مصرف گاز کاهش یافت؟ آیا تبدیل های کارگاهی کم شده است؟

بله تبدیل خودروهای گاز سوز کمتر شده البته نه بخاطر کارگاه ها و شرکت های طرف قرارداد وزارت نفت، بلکه به دلیل عدم استقبال ویژه از طرح گازسوز کردن خودروها و از دست رفتن زیرساخت ها این اتفاق افتاده است.

طی حمله سایبری به شرکت پالایش و پخش بعد از سه روز بنزین احیا شد اما تا دو نیم ماه سامانه گازسوز برای ثبت نام خودروها قطع بود

چند ماه گذشته سایت شرکت پالایش و پخش طی یک حمله سایبری هک شد و بلافاصله بعد از سه روز بنزین را احیا کردند اما سایت سامانه گازسوز برای ثبت نام خودروها تا دو نیم ماه قطعی داشت. سایت بنزین هک شده بود اما سامانه گاز دچار اختلال شد!

بنابراین بخشی از مردم که برای گاز ثبت نام کرده بودند گرفتار بی برنامگی شدند و مهمترین دلیلی که می توان برای این موضوع آورد این است که اجرای طرح گازسوز کردن خودروها برای متولیان مربوطه حیاتی نبود. همچنین شرکت پخش و پالایش نسبت به پرداخت تعهدات قراردادهای جاری و سفارشات بعدی کوتاهی کرد و این اهمال کاری باعث شد میزان تولید به شدت کاهش یابد و مردم هم از طرح استقبال نکنند.

* طرح الزام مالکان خودروهای وانت و تاکسی برای گازسوز کردن وسایل نقلیه خود به کجا رسید؟

یک سال و نیم پیش باید سهمیه بنزین خودروهای تاکسی و وانت به نصف تقلیل می یافت اما دولتل و شرکت پخش و پالایش در این زمینه قصور کردند و تخصیص سهمیه این خودروها ادامه یافت. با این شرایط پرداخت ۲۰۰ هزار تومان و با توجه به وضعیت صعودی تورم توجیحی برای گازسوز کردن خودروها برجای نگذاشته است.

لذا از طرف مردم هم استقبالی صورت نگرفت؛ چرا که همین الان شما هرچقدر بخواهید می توانید بنزین ۳ هزار تومانی آزاد بزنید و در عمل ۳ هزار تومان در سبد خانوار با توجه به دو سه سال گذشته که تورم درصد بالایی داشته عدد قابل توجهی نیست.

* با این شرایط و وضعیت بحرانی که برای تامین سوخت داریم چه انتظار و توقعی از دولت دارید؟

دولت خودش باید به این برسد که شرایط بحرانی سوخت چالش زا شده و میلیارد ها تومان منافع ملی صرف سوزاندن بنزینی می کند که یک عده بی رویه از آن استفاده می کنند، دولت به خوبی در این باره می داند. بنابراین عدم اجرای چنین طرح استراتژیکی یا برای عده ای منافعی ایجاد کرده یا این موضوع ناشی از بی تدبیری است.

انتظارمان از این دولت این است که از مزیت رقابتی گازی که در ایران نسبت به کشورهای دیگر وجود دارد و ایران در رتبه دوم دارندگان گاز دنیا قرار گرفته استفاده کند و بتواند در ناوگان حمل و نقل عمومی تحولی ایجاد کند.

بنابراین انتظارمان از دولت آقای رئیسی این است که در مصرف گاز ۱۰۰ درصد رغبت و جذابیت ایجاد کند؛ این درحالی است که تاکنون این اتفاق نیفتاده و حتی آنچه در دولت قبل و در دو سال آخر یواش یواش بهبود یافته بود هم به سمت خاموشی بردند.

* در خصوص حجم مصرف روزانه و واردات بنزین اطلاعی دارید که چقدر هزینه بر روی دست دولت گذاشته است؟

آنچه با اعداد و ارقام می سنجیم نشان دهنده ضرر هنگفتی است که به کشور وارد شده و انتظارمان از اصحاب رسانه این است که این موضوع را بررسی کنند تا ببینیم چه اتفاقی در کشور رخ می دهد.

به رغم اینکه ستاره خلیج فارس روی مدار تولید قرار گرفته و حجم تولید روزانه بنزین ۸۰ میلیون لیتر شده است اما مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر پیشی گرفته و باز ۲۰ میلیون کسری روزانه داریم

در حال حاضر به رغم اینکه ستاره خلیج فارس روی مدار تولید قرار گرفته و حجم تولید روزانه بنزین ۸۰ میلیون لیتر شده است اما مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر پیشی گرفته و باز ۲۰ میلیون کسری روزانه در بنزین داریم.

این در حالی است که به راحتی می توانستیم گاز را جایگزین کنیم تا امروز به جایی نرسیم که دولت ناچار شود برای تامین کسری بنزین دست به واردات این سوخت به ارزش حدود ۱۷-۱۸ هزار تومان در هر لیتر بزند و به مردم لیتری ۳ هزار تومان بفروشد.

کد خبر: ۱۸۶٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اوهوکی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      روزانه هشت هزار تومان به هر ایرانی بدهند من پیاده میروم سرکار و برمیگردم