۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
نمودار قیمت میلگرد ۱۴ در نیمه اول پاییز

نمودار قیمت میلگرد ۱۴ در نیمه اول پاییز

بازار آهن نیز مانند سایر بازارهای مالی روزانه در نوسان است، این تغییرات تحت تأثیر برخی عوامل داخلی و خارجی است که کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات را رقم می‌زند.

بازار; گروه صنعت: میلگرد پروفیلی کاربردی است که نوسانات بازار این محصول معمولا پیشگام سایر محصولات است، به همین منظور در مقاله حاضر به بررسی نمودار قیمت میلگرد از ابتدای پاییز تاکنون پرداخته می‌شود.

میلگرد آجدار به طور معمول از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می‌شود، برخی سایزها در میان ساختمان‌سازها و فعالان این حوزه اهمیت و کاربرد بیشتری دارد که از جمله آنها میلگرد سایز ۱۴ است، به همین دلیل مقاله حاضر بر پایه بررسی قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ در بازه اول مهر تا نیمه آبان است.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد سایز ۱۴ کارخانه نیشابور در ابتدای پاییز حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد، اما با کاهش تدریجی نرخ دلار و اصلاح جزئی قیمت‌ها حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

تا پایان مهرماه و اوایل آبان بازار آهن در ثبات بود و تقاضای چشمگیری نیز وجود نداشت اما در نیمه‌های آبان با افزایش ناگهانی قیمت دلار تحرک نسبی در نرخ این محصول ایجاد شد و میلگرد ۱۴ نیشابور با افزایش حدود ۵۰۰ تومانی در بازار ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

نمودار قیمت میگرد ۱۴ در نیمه اول پاییز

بررسی نمودار قیمت میلگرد و نوسانات آن در بازار ایران به فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا از سیر تغییرات مطلع شده و پیش‌بینی قیمت آهن آلات را امکان‌پذیر کرده و از طرفی دیگر به شناخت عوامل تأثیرگذار در ایجاد نوسانات در ماه‌های گذشته نیز کمک می‌کند.

به‌طورکلی، قیمت میلگرد ۱۴ در ماه‌های گذشته با نوسانات جزئی همراه بود؛ در واقع می‌توان گفت به رغم نوسانات کاهشی یا افزایشی که میلگرد از ابتدای سال تجربه کرده، اما گزارش‌های بازار آهن حاکی است که پایه قیمت میلگرد به طور میانگین در کانال ۱۵ هزار تومانی تثبیت شده است.

از عواملی که موجب تغییر بهای میلگرد شده می‌توان به ارزش دلار، میزان تقاضا و عرضه در بازار، مذاکرات هسته‌ای و در نهایت نرخ جهانی فولاد اشاره کرد.

از ابتدای پاییز در بازار ارز شاهد افزایش ناگهانی قیمت دلار از کانال ۳۱ هزار تومانی به کانال ۳۳ هزار تومانی بودیم، افزایش نرخ دلار از واکنش منفی کشورهای خارجی درباره‌ اوضاع متشنج کشور و اخبار منفی احیای برجام ناشی می‌شد؛ اما کسری بودجه، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات، ادامه چاپ پول و افزایش نقدینگی مهمترین دلایلی است که به افزایش قیمت دلار منجر شده و به تداوم روند افزایشی در این بازار دامن می‌زند.

با وجود این انتشار خبر احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، قیمت دلار در هفته‌ سوم مهرماه عقب‌نشینی کرد و در کانال ۳۲ هزار تومانی قرار گرفت.

در بازار آهن آهن اوضاع تفاوت داشت، اگرچه افزایش ناگهانی نرخ دلار در مهرماه به تحرک نسبی نرخ آهن در این زمان منجر شد اما انتشار خبر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، رکود اقتصادی چین و افزایش نرخ بهره‌ فدرال رزرو تا مرز ۴ درصد، باعث تضعیف بازار ارز و کامودیتی ‌شد که تداوم دامپینگ فولاد روسیه را به دنبال داشت، علاوه‌بر این تورم نزدیک ۵۰ درصد و افزایش چاپ پول در کشور مزیدی بر آشفتگی اقتصادی و رکود بازار آهن بود که در نهایت موجب فروکش کردن نوسانات افزایشی در هفته‌ سوم مهر شد.

قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ در کارخانه ذوب آهن اصفهان در ابتدای پاییز بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ الی ۱۶ هزار تومان معامله شد اما پس از افزایش قیمت دلار به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

بازار آهن با رکود عمیقی که در ابتدای آبان ماه تجربه کرد به کاهش قیمت برخی محصولات منجر شد که در همین راستا میلگرد ۱۴ ذوبی با کمی کاهش قیمت مجدد روی کانال ۱۶ هزار تومان قرار گرفت، اما با اوج گرفتن قیمت دلار در پایان نیمه دوم آبان شاهد برخی نوسانات افزایشی در نرخ این محصول بودیم.

نمودار قیمت میگرد ۱۴ در نیمه اول پاییز

اوضاع بازار ارز و چسبندگی نرخ دلار نزدیک کانال ۳۳ هزار تومان بیانگر کنترل فیزیکی بازار است؛ حجم انفجاری نقدینگی و اوضاع اقتصاد کشور، جهش ناگهانی و در رفتن فنر فشرده شده قیمت دلار را در پی دارد که از ابتدای هفته دوم آبان ماه به تدریج شاهد این اتفاق بودیم، به طوری که گویا موج پنجم افزایش قیمت دلار آغاز شده و نرخ دلار در نزدیکی کانال ۳۴ هزار تومان اعلام ‌شد.

بازار آهن و فولاد در رکود و ثبات عمیمقی به سر می‌برد آما با افزایش ۲ هزار تومانی قیمت دلار، پایان هفته دوم آبان ماه با تحرکات جزئی در برخی مبادی فروش همراه بود و برخی از عرضه‌کنندگان درصدد افزایش قیمت‌ها بودند.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رهبرنژاد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 0
      سلام و درود، امروز که دلار کمی عقب‌نشینی کرد قیمت روز میگرد چقدر اعلام شده؟ قیمت آهن همچنان افزایشیه با این اوضاع؟