۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
سبزی بورس از اژدهای زرد یا دلار آبی
«بازار» گزارش می دهد

سبزی بورس از اژدهای زرد یا دلار آبی

بورس ایران در حالی ۴۰ هزار واحد رشد کرد که تحت تاثیر رسیدن دلار به ۴۰ هزار تومان و افزایش قیمت برخی کامودیتی ها در نتیجه ورود قوی چین به بازار جهانی بوده است.

حامد شایگان؛ بازار: روز شنبه بازار در حالی با رشدی ۴۰ درصدی بهترین عملکرد در ماه گذشته را ثبت کرده که هنوز نگرانی های سهامداران خُرد در بازار وجود دارد، هرچند دولت و سازمان بورس به دنبال این مساله است که ثابت کند این رشد بورس تحت تاثیر بسته حمایتی ۱۰ بندی است، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بیشتر از اینکه سیاست های حمایتی دولت این رشد را رقم زده باشد فاکتورهای دیگر همچون نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و ... باعث رشد بورس شده است.

حمید میرمعینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با نگاهی به نوسانات اخیر بورس و عوامل موثر در آن، گفت: بسته حمایتی بورس در زمانی که اوضاع بازار خارج از شرایط عادی و تحت تاثیر هیجانات بود ارائه شد و مسئولان برای کنترل شرایط همچون گذشته تصمیمات مقطعی گرفتند تا بتوانند بازار را به ثبات برسانند و بارها و بارها قبلا هم شاهد بروز چنین تصمیماتی بودیم که عمدتا ناکارآمد بودند و در نهایت به شکست ختم شده اند. بسته اخیر هم در کوتاه مدت تا حدودی منجر به روند مثبتی در بازار شد هرچند نباید امروز چاشنی رشد دلار و ... را نادیده گرفت.

بورس زمانی که شروع به رشد کرد در نقطه کف بازار بود و از آنجایی که بسیاری از نمادها جایی برای افت بیشتری نداشته اند روند مثبت آغاز شد، بنابراین این بسته باعث تحول بازار نشده و بیشتر نقش دلار در بازار بروز کرده و در مقطع کنونی همچنان ریسک هایی در بازار وجود دارد و همین موضوع باعث خروج بورس در چند وقت اخیر شده بود

میرمعینی با تاکید بر اینکه رشد دلار به نوعی باعث رشد شاخص بورس رکورد معاملات شده است، تصریح کرد: بورس زمانی که شروع به رشد کرد در نقطه کف بازار بود و از آنجایی که بسیاری از نمادها جایی برای افت بیشتری نداشته اند روند مثبت آغاز شد، بنابراین این بسته باعث تحول بازار نشده و بیشتر نقش دلار در بازار بروز کرده و در مقطع کنونی همچنان ریسک هایی در بازار وجود دارد و همین موضوع باعث خروج بورس در چند وقت اخیر شده بود.

او با تاکید بر اینکه افزایش تحریم ها و مسائل سیاسی و قیمت گذاری دستوری و ... همچنان می توانند روند بازار را نوسانی کنند، تصریح کرد: بازار امروز به رشد دلار خوشبین شده اما این رشد باید منجر به صعود شرکت های صادراتی محور شود هرچند سد تحریم ها همچنان پیش پای شرکت ها وجود دارد و از طرف دیگر دلار نیمایی تغییر چندانی نسبت به هفته های گذشته نداشته و این مساله ابهامات آینده را بیشتر خواهد کرد.

قیمت دلار در محدوده ۳۸ هزار تومان می تواند افزایش پیدا کند و بعد در همین محدوده نوسان پیدا کند و به دلیل تورمی که در قیمت کالاها ایجاد می کند روی درآمد شرکت ها تاثیر می گذارد و اگر شرکت ها هم بتوانند تحریم ها را دور بزنند و از این طریق اثر افزایش قیمت دلار بر درآمدهای خود را به وجود بیاورند حتما شاهد رشد بیشتر ارزش نمادها در بورس خواهیم بود

میرمعینی گفت: قیمت دلار می تواند افزایش پیدا کند و به دلیل تورمی که در قیمت کالاها ایجاد می کند روی درآمد شرکت ها تاثیر می گذارد و اگر شرکت ها هم بتوانند تحریم ها را دور بزنند و از این طریق اثر افزایش قیمت دلار بر درآمدهای خود را به وجود بیاورند حتما شاهد رشد بیشتر ارزش نمادها در بورس خواهیم بود.

او در پاسخ به اینکه متوقف شدن موقت فروش بازار گردان ها چقدر بر روند بازار تاثیر گذار بوده و در ادامه بازگشت آنها چه تاثیراتی می تواند داشته باشد، اظهار کرد: صندوق های بازارگردانی هم با وجود اینکه با فلسفه ثبات در بازار اعلام وجود کردند اما دستکاری به دلیل دستکاری که در معاملات داشتند تاکنون اثر مثبتی بر بازار نداشته اند و حتی تعادل بازار را هم بر هم زده اند و به نوعی قیمت گذای مبتنی بر خرید و فروش را بهم زدند و حتی نقدشوندگی را هم از بین بردند. از این رو حذف صندوق های بازارگردانی می تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ورود صندوق تثبیت بازار و همچنین افزایش دامنه نوسانات می تواند بر ادامه رشد بازار کمک کند، تصریح کرد: امروز بورس نیازمند اصلاح زیرساخت ها و تغییر سیاست های کلان است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد ما نمی توانیم شاهد رشد پایداری در بازار باشیم.

افزایش قیمت جهانی در نتیجه بازگشت چین به بازار

همچنین مهدی دلبری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت جهانی برخی محصولات مانند نفت بالا رفته و همین مساله روی نوسان مثبت بوس تاثیر داشته است گفت: با توجه به اینکه بسیاری از نمادهای بورسی افت بالایی داشته اند و عمدتا اصلاح بیشتر از این توجیهی ندارد نمی توان به صراحت گفت که این مثبت شدن بازار کاملا موقتی است، زیرا سطوح پایین تر از این هم برای بازار منطقی نیست.

از آنجایی که اندازه اقتصاد چین بسیار بزرگ است و وقتی بنگاه های صنعتی این کشور به سمت افزایش تولید و ... بروند روی بازار جهانی هم تاثیر خواهند گذاشت و اقتصاد ایران کامودیتی محور است و به نسبت رشد قیمت ها در بازار جهانی تاثیر می پذیرد

دلبری با بیان اینکه نوسانات مثبت بورس بر بازار هم تاثیر گذار بوده است، تصریح کرد: به طور قطع در گام نخست شرکت هایی که صادراتی هستند با رشد سودسازی مواجه می شوند، زیرا به نسبت رشد دلار درآمد ارزی آنها هم بالا خواهد رفت، البته به شرط اینکه قیمت سامانه نیما اصلاح شود و از آنجایی که فاصله بازار آزاد و نیمایی بیشتر شده به نظر می رسد به زودی قیمت دلار در سامانه هم اصلاح شود و این به معنای رشد درآمد ارزی شرکت ها هم خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه بازار جهانی هم تحت تاثیر رشد تقاضا برای برخی محصولات در چین به وجود آمده است، اظهار کرد: از آنجایی که اندازه اقتصاد چین بسیار بزرگ است و وقتی بنگاه های صنعتی این کشور به سمت افزایش تولید و ... بروند روی بازار جهانی هم تاثیر خواهند گذاشت، اقتصاد ایران کامودیتی محور است و به نسبت رشد قیمت ها در بازار جهانی تاثیر می پذیرد.

کد خبر: ۱۸۵٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha