۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
دست رد طلا به سیاست های فدرال رزرو آمریکا| آیا بازار طلا رو به بهبود است؟
بازار بررسی کرد؛

دست رد طلا به سیاست های فدرال رزرو آمریکا| آیا بازار طلا رو به بهبود است؟

انتشار گزارش آماری دولت آمریکا در خصوص دستمزدهای بخش غیر کشاورزی، نرخ بیکاری، ایجاد شغل و ... در هفته گذشته منجر به ایجاد تحولی بزرگ در بازارهای جهانی از جمله طلا شد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتشار گزارش آماری دولت آمریکا در خصوص دستمزدهای بخش غیر کشاورزی، نرخ بیکاری، ایجاد شغل و ... در هفته گذشته منجر به ایجاد تحولی بزرگ در بازارهای جهانی شد که بخش عمده آن مربوط به ریزش شاخص دلار آمریکا بود.

در پی انتشار این آمار، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی تا روز جمعه با ۲.۵ درصد افزایش به ۱۶۷۰ دلار رسید که بالاترین نرخ طلا طی سه هفته گذشته به حساب می آید.

اما مشکل تنها به این بخش مربوط نمی شود و به نظر می رسد که باید طی روزهای آتی منتظر افزایش بیشتر قیمت طلا، ارزهای دیجیتال و حتی شاخص های بزرگ مهم همچون نزدک، داو جونز و ... باشیم.

توقف فدرال رزرو در برابر شکل گیری رکود اقتصادی در آمریکا

همانطور که گفته شد، انتشار چند شاخص اقتصادی مهم آمریکا طی هفته گذشته، در حال حاضر منجر به عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست های تهاجمی خود در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی برای مراحل بعد شده است.

به نظر می رسد اکنون پیش بینی بسیاری از اقتصاددانان در خصوص خطرناک بودن سیاست افزایش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو برای کنترل قیمت ها و کاهش تورم درست از آب درآمده و این سیاست، اقتصاد ایالات متحده را به سمت رکود گسترده سوق داده است.

در آخرین آمار مربوط به اشتغالزایی در آمریکا، دولت این کشور موفق شده طی ماه اکتبر ۲۴۰ هزار مورد شغل ایجاد کند که بیش از میزان تخمینی آن یعنی ۲۰۰ هزار شغل بوده است. اما مشکل اینجاست که نرخ بیکاری از ۳.۵ درصد مورد تخمین دولت به ۳.۷ درصد افزایش یافته که این نشان از افزایش میزان بیکاری ها با غیر مولد شدن کارخانه های تولیدی است؛ موردی که بزرگترین عامل آن، سیاست های فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره بانکی اعلام شده است.

از سوی دیگر، میزان بازده اوراق قرضه بلند مدت دولتی در آمریکا بدون تغییر روی ۴.۱۵۶ درصد برای اوراق ده ساله باقی مانده و این در حالیست که نرخ تورم در این کشور همچنان کنترل نشده است. در نتیجه، به احتمال زیاد و به لحاظ منطقی، میزان علاقمندی سرمایه گذاران به خرید اوراق قرضه به مرور باید کاهش یابد که اگر این فاکتور را با تثبیت احتمالی نرخ بهره بانکی و البته افزایش نرخ بیکاری در یک سمت میدان تحلیل قرار دهیم، نتیجه آن روشن است: شکل گیری رکود اقتصادی!

بازگشت طلا سودآور به بازار

اگرچه هنوز برای حدس اینکه آیا فدرال رزرو به سیاست تهاجمی خود در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی ادامه خواهد داد یا نه؛ اما هنوز شواهدی که نشان دهنده عزم فدرال رزرو برای تغییر رویه فعلی باشد به چشم نمی خورد. به عنوان مثال، «سوزان کالینز» رئیس فدرال رزرو بوستون تاکید کرده که از افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره بانکی حمایت خواهد کرد. «توماس بارکین»، رئیس فدرال رزرو ریچموند نیز گفته که آمار منتشر شده فعلی فاکتور غیر منتظره ای در بر نداشته که بخواهد سیاست فعلی فدرال رزرو را ملغی نماید.

اکنون در خصوص شرایط فاندامنتال ایجاد شده فعلی برای طلا، مشخص است که ادامه حرکت صعودی آغاز شده در بازار فلز زرد بستگی به تصمیم گیری فدرال رزرو در خصوص افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بانکی دارد. حتی اگر میزان افزایش این نرخ کمتر از رقم پیش بینی شده فعلی، مثلا ۵۰ واحد به جای ۷۵ واحد باشد نیز میتواند تاثیر مثبتی بر بازار طلا گذاشته و نشان از عقب نشینی فدرال رزرو و در نتیجه، شاخص دلار باشد.

اما نکته دیگر در خصوص نرخ های بهره بانکی اینجاست که علیرغم افزایش نرخ بهره بانکی به میزان ۷۵ واحد در هفته گذشته، ظاهرا بازارها خود را برای این میزان افزایش آماده کرده بودند و نه تنها این رخداد منجر به ریزش در بازارهای بین المللی نشد، بلکه بازخوردی معکوس داشت. لذا برای ماه نوامبر نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود و باید دید که آیا سیاست های فدرال رزرو می تواند جلوی پیشرفت قیمت و تورم حاکم بر بازارهای مالی را بگیرد و یا نهایتا مغلوب خواهد شد.

از سوی دیگر، در چین نیز از روز جمعه با انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال حرکت دولت به سمت پایان دادن سیاست «کووید صفر»، شاخص ها بزرگ بازار در این کشور پس از مدت ها با قدرت مثبت شد. پایان یافتن این سیاست بدان معنا خواهد بود که دولت چین خود را برای بازگشایی سراسری تمامی کارخانه ها و دیگر واحدهای تولیدی آماده خواهد کرد؛ پدیده ای که منجر به افزایش تقاضا برای طلا در بازار خواهد شد.

باید در نظر داشت که دو کشور هند و چین، بزرگترین مشتریان طلا در جهان به حساب آمده و بهبود شرایط بازار در هر دو کشور به معنای افزایش تقاضای طلا در سطح جهانی است. همین موضوع نیز به عنوان عامل فاندامنتال مثبت دیگری در خصوص تعیین قیمت طلا در بازار به ایفای نقش خواهد پرداخت.

شرایط برای خرید مساعد است؟

دستکم می توان به این نکته بسنده کرد که طلا بر خلاف ماه های گذشته از سال جاری که عمدتا بازاری نزولی و یا در رکود را پشت سر گذاشته، بار دیگر در حال ظهور به عنوان ابزاری سود آور برای سرمایه گذاری بوده و در حال خروج از انفعال مطلق در برابر دلار است.

در حال حاضر، علاوه بر سیاست های فدرال رزرو، چند فاکتور دیگر مانند وضعیت سیاست کووید صفر و آمارهای اقتصادی چین و نهایتا آخرین تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را برای رصد بازار طلا باید زیر نظر داشت.

هر قدر طرف های جنگ از تنش حداکثری ایجاد شده فاصله بگیرند و به سمت توافق هایی مانند پیمان مشترک صادرات غلات پیش بروند، می توان انتظار تاثیر مثبت بر بازار طلا را داشت. اما بر عکس، هرقدر میزان تنش افزایش یابد و منابع انرژی اروپا به ویژه در بخش گاز مورد تهدید قرار گیرند، نمی توان چندان روی افزایش قیمت های مقطعی طلا و دیگر ابزارهای ریسک پذیر سرمایه گذاری حساب ویژه ای باز کرد.

کد خبر: ۱۸۵٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha