۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سال جاری
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

ضرورت اتخاذ راهکارهای کاهش خسارت گندم در سال جاری

اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سال خوبی در بخش کلان برای تولید گندم در کشور است اما نارسایی‌هایی نیز در این بخش وجود دارد یا ممکن است در آینده با آن مواجه شویم بنابراین ضروری است در حال حاضر، راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه نشست بررسی روند اقدامات مبارزه با بیماری‌های گندم با اشاره به اینکه امسال سال خوبی در بخش کلان برای تولید گندم در کشور است، گفت: با وجود اینکه سال جاری، شرایط مساعدی برای گندم برقرار است، اما نارسایی‌هایی نیز در این بخش وجود دارد یا ممکن است در آینده با آن مواجه شویم بنابراین ضروری است در حال حاضر، راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: بحث بیماری‌ها در گذشته نیز وجود داشته و در دهه ۷۰، همزمان با مبارزه بیولوژیک و کاهش سموم به این موضوع پرداخته شد.

اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه بیماری‌های متعدد در گندم وجود دارند، تصریح کرد: بیماری از جمله عوامل خسارت‌زایی است که باید به آن توجه کرد و خوشبختانه در پنج، شش سال گذشته به آن توجه شده است، در این راستا امیدواریم بتوانیم عوامل خسارت را به حداقل ممکن برسانیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بررسی‌ها در سال ۸۱ و ۸۲ نشان داد که کشاورزانی که در مزارع گندم سم‌پاشی داشتند، محصول آنها در زمان برداشت، ۷۰۰ کیلوگرم تفاوت داشت.

وی گفت: کشاورزان معمولاً در زمان رشد گندم از مزرعه عبور نمی‌کنند، ما برای این موضوع خطوط ثابت را پیشنهاد داده‌ایم تا از یک مسیر برای سمپاشی و کود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند برای سمپاشی، پنج تا شش هزار جفت لاستیک چرخ باریک از محل اعتبارات دولتی یا از طریق ۵۰ درصد بخشودگی، تهیه کند، گفت: اگر این اتفاق بیافتد کشاورزان در مزارع راحت‌تر تردد کرده و خسارت به مزارع نیز کمتر وارد می‌شود.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: برای استفاده از پهپاد برای سم‌پاشی نیز باید تصمیمی اتخاذ شود و ارزیابی در این خصوص صورت گیرد، زیرا در حال حاضر این مهم در حال توسعه است و اگر به آن توجه نشود، ممکن است با اصول ما مغایرت داشته باشد.

مجری طرح گندم افزود: در صورتی‌که سمپاشی برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد، آن را انجام می‌دهند. بنابراین ما باید اطلاعات فنی اقتصادی و مباحث مورد نظر را تبیین کنیم. البته خوشبین هستیم که کشاورزان از آنها استفاده خواهند کرد.

کد خبر: ۱۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha