۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
«زیارت آسان» شعاری که محقق نشد| سفر به مشهد چندان هم آسان نیست
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«زیارت آسان» شعاری که محقق نشد| سفر به مشهد چندان هم آسان نیست

مشهد- زیارت آسان شعاری است که از سال ۱۳۸۸ با اختصاص بودجه زیران برای مشهد مقدس بر سر زبان‌ها افتاده است اما تاکنون هیچ یک از دولت‌ها توفیق و دستاوردی برای تحقق این شعار نداشتند.

بازار-گروه استان‌ها: برخی آمار از سفر ۳۰ میلیون زائر در سال به مشهد حکایت دارد که ۴میلیون نفر از این زائران، غیر ایرانی هستند. برخی آمار هم تعداد زائران این شهر را در سال ۲۷ میلیون نفر اعلام می‌کند که از این تعداد دو میلیون نفر خارجی هستند. درهرصورت وجود چنین آماری، تفاوت مشهد را با دیگر شهرهای کشور به‌خوبی نشان می‌دهد، ازاین‌رو شایسته است زیرساخت‌های رفاهی و حمل‌ونقلی این شهر متناسب با این حجم زائر باشد.

هرچند هتل‌ها و مراکز اقامتی بسیار خوب و باکیفیتی در مشهد ساخته‌شده است اما واقعیت این است که تعداد اندکی و آن‌هم طبقه مرفه جامعه امکان استفاده از این مراکز را به دلیل گراین نرخ دارند.

زائران و مشکلات سفر به مشهد

در دهه آخر ماه صفر، مشهد شلوغ‌ترین روزهای خود را برای پذیرایی از زائران امام هشتم(ع) را به خود دید ولذا اگرچه آستان قدس رضوی، فرمانداری، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی این شهر با تمام قوا برای ارائه خدمات به زائران تلاش کردند اما بنا بر اظهارات خودشان اگر همراهی و کمک جهادی مردم در پذیرایی از زواران نبود و این دستگاه‌ها بودجه کافی در اختیار نداشته باشند، آن طور که در شأن مردم و امام رضا(ع) است نمی‌توانند به مردم امکانات رفاهی ارائه دهند کما اینکه مشاهده‌شده بسیاری از زائران به‌ناچار بر کف سالن های ورزشی شب را سپری کردند.

بنا بر اظهارات کارشناسان نادیده گرفتن بودجه زیارت در دولت گذشته، سیاستی اشتباه بود و این اقدام نتیجه‌ای جز حذف امکانات رفاهی برای آحاد مردم و ایجاد نارضایتی در زائران نداشت.

«زیارت آسان» شعاری که محقق نشد| سفر به مشهد چندان هم آسان نیست

گرانی بلیط پرواز ها در ایام خاص مذهبی یکی از مشکلاتی است که زائران همه ساله و در این ایام برای سفر به مشهد با آن مشکل جدی دارند.در تعطیلات عید فطر که با ترافیک بسیاری روبرو بودیم بسیاری از دفاتر خدماتی و مسافرتی از فروش بلیط جداگانه هواپیما به مسافران خودداری کردند و لذا خرید بلیط را منوط به اقامت اجباری در هتل‌ها عنوان کردند و لذا نرخ بلیط هواپیما به مشهد مقدس در این ایام از ۷۰۰ هزار تومان به سه تا ۶ میلیون تومان افزایش دادند.

کمبود قطار و یا مانند ایام دهه آخر صفر که با کمبود اتوبوس و ازدحام در پایانه‌های این شهر روبرو شدیم لذا بسیاری از زائران را بر آن داشت تا با خودروی شخصی به این شهر سفر کنند اما زیرساخت‌های شهری مانند پارکینگ و سایر خدمات رفاهی نیز در این ازدحام میلیونی به‌زحمت افتاد. در این راستا هر چند آستان قدس رضوی برای رفاه زائران تلاش‌های شبانه‌روزی دارد، اما نمی‌تواند بدون کمک دولت، به همه نیازهای رفاهی و زیرساختی زائران پاسخ دهد.

اگر در تأمین نیازهای زیرساختی همچون آب، برق، گاز، حمل‌ونقل عمومی و غیره آمادگی‌های لازم وجود نداشته باشد، علاوه بر زائران، برای ساکنان مشهد و مجاوران هم مسائلی پیش می‌آید.

حضور میلیونی زائران و سفر به مشهد بسیاری از راه های مواصلاتی را نیز تحت الشعاع قرار داده و با وجود اهمیت این موضوع هنوز دولت توانایی ایجاد بزرگراه و یا برقی کردن قطار مشهد -تهران و راه اندازی قطار های سریع السیر را نداشته است.

آزادراه مشهد- چناران- قوچان یکی از محور های حادثه خیزی است که سالانه حدود ۱۰میلیون زائر از این مسیر تردد ‌می‌کنند و گفته می‌شود بیشترین تصادف، مرگ‌ومیر و جرح در این محور رخ می‌دهد و اگر چه آستان قدس رضوی برای ساخت این بزرگراه از سرمایه گذاری 50 درصدی خبر می دهد اما حرکت ساخت و ساز در این بزرگراه بسیار کند و لاک پشتی است و لذا هنوز مسیر برای تردد زائران هموار نشده است.

گرانی اماکن اقامتی

به گزارش خبرنگار بازار گرانی اماکن اقامتی نخستین مانع برای زیارتی آسان و دلچسب است زیرا نرخ اتاق دوتخته در یک هتل تک ستاره به عنوان پائین ترین نرخ اقامت از شبی ۶۰۰ هزار تومان آغاز و اگر مجبور به رزرو اتاق ۴ تخته باشید باید شبی یک‌میلیون تومان و برای اجاره یک‌شب هتل آپارتمان رقمی معادل یک‌میلیون ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنید و این حداق قیمت هایی است که متاسفانه در ایام شلوغی و اوج سفر ها اوج می گیرد.

هتل‌های یک ستاره همان طور که از ستاره اختصاص‌یافته به آن‌ها مشخص است با حداقل امکانات به زائران خدمات می‌دهند و لذا رضایت دادن به کمتر از این مقدر به طور حتم دیگر زیارتی دلچسب نخواهد بود.

با این حال افرادی که از تمکن مالی بهتری برخوردار هستند و می‌توانند هتل‌های ۵ ستاره و با امکانات لاکچری را برای اقامت برگزینند باید ارقام میلیونی را برای یک شب خوابیدن پرداخت کنند.

در همین راستا نرخ هتل‌های ۵ ستاره مشهد برای اسکان در یک اتاق دوتخته از ۲ میلیون تومان آغاز و اجاره یک سوئیت مجلل در این هتل‌ها به قیمت ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای یک‌شب رسیده است.

«زیارت آسان» شعاری که محقق نشد| سفر به مشهد چندان هم آسان نیست

مشاهدات خبرنگار بازار نشان می دهد هزینه مسافرخانه‌ها نیز از قیمت ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر شب شروع و به همان قیمت یک‌میلیون تومان و با درجه یک ستاره می رسد که لذا امکان سفر را برای زائران سخت کرده است.

موضوع زیارت با سیاحت متفاوت است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بازار با تاکید بر این نکته که موضوع زیارت با سیاحت متفاوت است اظهار می‌کند: به باور بنده بسیار خوب است شهروندان بتوانند به همه کشور سفر کنند، اما نمی‌توان قبول کرد یک ایرانی آن‌هم به این دلیل که زمینه‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای سفر زیارتی فراهم نیست، نتواند به مشهد مشرف شود.

نصرالله پژمان فر بیان می‌کند:در سال ۸۸ هم‌زمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را ابتدا برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند.

وی عنوان می‌کند: اگرچه مردم مشهد، بسیار عاشقانه و باعلاقه درونی، همیشه تلاش کرده‌اند که به زائران ‌حضرت رضا(ع) خدمت کنند و از حقوق خودشان در راستای خدمت به زائران عبور کنند اما درعین‌حال امکانات خود شهر جوابگوی این نیازها نیست.

وی اذعان می‌کند: مطالبه این موضوع که بودجه‌ای برای مشهد در نظر گرفته شود تا صرف توسعه امکانات شود موجب شد تا بسیاری از افراد دیگر هم به‌صف مطالبه گران بپیوندند و این سوال را مطرح کنند که با چه انگیزه‌ای باید به مشهد پول داد و لذا این موضوع لوث شد و این کار ادامه پیدا نکرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید می‌کند: ایجاد زیرساخت برای حوزه زیارت یکی از وظایف حاکمیت است تا مردم بتوانند نیاز معنوی خود را به‌درستی پاسخ دهند. البته در وهله نخست باید مشخص شود موضوع زیارت با سیاحت متفاوت است. ما همان طور که سیاحت را برای رفع نیازهای جسمی و آسایش مردم، لازم می‌دانیم، زیارت را هم برای دوری از اضطراب‌ها و نگرانی‌های روزانه حق هر ایرانی می‌دانیم و بر همین اساس برای وزارتخانه‌های مختلف، تکالیفی را وضع کرده‌ایم.

«زیارت آسان» شعاری که محقق نشد| سفر به مشهد چندان هم آسان نیست

پژمان فر می‌افزاید: نگاه به مشهد در تراز نگاه به باقی نقاط کشور نیست و برنامه‌ها در این زمینه باید با نگاه ملی و حتی بین‌المللی تنظیم شود، چون باید توقع بجای دیگر زائران غیر ایرانی یعنی تمام مسلمانان و شیعیان هم برای مشرف شدن به مشهد برآورده شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید می‌کند بودجه زیارت باید برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و رفاهی و بهبود وضعیت عمرانی در این بخش صرف شود، وی اضافه می‌کند: متأسفانه شاهد انحراف این بودجه از مسیر اصلی خود هستیم؛ چون استانداران و مسئولان مربوط، این بودجه را در دیگر فضاها هزینه می‌کنند که این کار نقض غرض و مصداق ظلم به مردم وبیت المال است

وعده رییس دولت سیزدهم

موضوع زیارت آسان و کاهش هزینه‌ها یکی از دستورات و تأکیداتی است که رئیس دولت سیزدهم در نخستین جلسه شورای ملی زیارت پس از سال ها ‌ وقفه در مشهد به آن تاکید کرد.

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در این جلسه اظهار کرد: باید رفت‌وآمد زائرین از مبدا تا مقصد تسهیل شود و این تسهیل‌گری به معنی واقعی کلمه باعث کاهش هزینه سفرهای هوایی و زمینی و محل اسکان برای زائران شود.

رئیسی افزود: زیارت ارزان و آسان نیازمند سازوکاری است که باید همه دستگاه‌ها در این رابطه فعال شوند تا اتفاق بیفتد این کار می‌تواند آثار بسیار ارزشمندی داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت موضوع سوغات متناسب بافرهنگ اسلامی برای زائران اظهار داشت: متأسفانه بازار شهرهای زیارتی به محل فروش کالاهای کشورهای مختلف تبدیل‌شده که هیچ تناسبی بافرهنگ ما ندارد، اما سوغاتی که زائران تهیه می‌کنند باید متناسب با زیارت، فرهنگ و آموزه‌های دینی و ملی باشد و توجه به این موضوع در حقیقت توجه به اقتصاد و فرهنگ زیارت است.

نشست استانداران پیرامون آسان سازی زیارت

اگرچه نخستین جلسه نشست مشاوران استانداران سراسر کشور نیز در امر تسهیل خدمت به زائران امام رضا (ع) در آبان ماه ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار شد اما در این نشست هم مانند سایر جلسات سال های گذشته زیارت آسان به تأکیدات و سخنرانی گذشت.

پیگیری قطار سریع‌السیر مشهد تهران هم برای دسترسی سریع مردم برای انجام زیارت در بارگاه منور رضوی اهمیت دارد تا افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن به زیارت نائل آیند و بر همین اساس به این موضوع باید به صورت یک پروژه کشوری نگریسته شود

دبیر شورای ملی زیارت و استاندار خراسان رضوی در این نشست بر زیارت آسان تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم زمینه لازم برای بهره‌مندی تمام مردم از زیارت را فراهم آوریم تا از این فرصت مناسب استفاده کنند، بسیاری از مسائل و ناهنجاری‌ها خودبه‌خود حل می‌شود.

یعقوب علی نظری افزود: زیارت باید گسترده، آسان و ارزان باشد و وظیفه ما نیز مهیاکردن این شرایط برای حضور تمام زائران داخلی و خارجی در شهر مقدس مشهد است.

وی در این رابطه بیان کرد: پیگیری قطار سریع‌السیر مشهد تهران هم برای دسترسی سریع مردم برای انجام زیارت در بارگاه منور رضوی اهمیت دارد تا افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن به زیارت نائل آیند و بر همین اساس به این موضوع باید به صورت یک پروژه کشوری نگریسته شود.

حال باید به نظاره نشست که دولت سیزدهم با تمام تاکیدات و جلساتی که به منظور کاهش هزینه‌ها و ارزان و آسان‌سازی زیارت در دستور کار قرار داده است می تواند گامی در این رابطه برداشته و این رویا را به واقعیت نزدیک کند؟!

کد خبر: ۱۸۵٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • برات سبزی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
      0 0
      خیلی خوباست