۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
مطالبات سردخانه داران و باغداران کیوی از تعاون روستایی هفته آینده پرداخت می‌شود
رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس:

مطالبات سردخانه داران و باغداران کیوی از تعاون روستایی هفته آینده پرداخت می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، گفت: سال گذشته سازمان تعاون روستایی حدود ۲ هزار تن کیوی از سردخانه داران خریداری کرده بود که مقرر شد مطالبات آنها حداکثر تا هفته آینده پرداخت شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوع خود، گفت: یکی از محصولات باغی با کیفیت، سالم و ارگانیک کشور کیوی است هرچند که این محصول به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و کمتر بر روی آن فرآوری صورت می‌گیرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت تولید کیوی رو به افزایش است و همه کشورهای دنیا می‌دانند کیوی ایران با کیفیت‌ترین و سالم‌ترین کیوی است، عنوان کرد: متاسفانه اتفاقاتی رخ داده که به بازار این محصول لطمه وارد کرده؛ یکی از این موارد بهانه جویی‌هایی بود که سال گذشته وزارت کشاورزی هند انجام داد.

وی با اشاره به اینکه تیمی از کشور هند سال جاری به ایران آمدند و بر اساس گزارش آنها حاکی از این بود که فرآیند تولید، سورتینگ و صادرات کیوی در ایران مطلوب است و پذیرفتند که محدودیت‌های صادرات کیوی ایران به هند اصلاح شود، ادامه داد: طرف هندی اعلام کرده است که محصول کیوی ایران باید دارای شناسه باشد که این اقدام در حال انجام است اما تا کنون آثار عملی اصلاح محدودیت‌ها مشاهده نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دریافتی طرف هندی پذیرفته است تا تیمی از کارشناسان این کشور در ایران حاضر شوند، گفت: امروز هیچ بهانه‌ای برای طرف هندی وجود ندارد و شرایط اعلامی از سوی آنها کاملا قابل تامین است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت خارجه در این نشست گزارشی در زمینه حفظ و توسعه بازار صادرات کیوی در کشورهایی از جمله روسیه، چین و سایر کشورها ارائه کرد، افزود: مقرر شد وزارتخانه‌های امور خارجه، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت با همکاری یکدیگر بسته توسعه صادرات کیوی را طی چند روز آینده را ارئه کند و اقدامات را گزارش کند تا از این ظرفیت بهتر استفاده کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته تعاون روستایی حدود ۲ هزار تن کیوی از سردخانه داران و بعضا کشاورزانی که محصول خود را در سردخانه گذاشته بودند را خریداری کرده بود که مقرر شد مطالبات آنها حداکثر تا هفته آینده پرداخت شود، افزود: باتوجه به اینکه بخشی از صادرکنندگان و کشاورزان کیوی سال گذشته آسیب‌هایی دیده‌اند مقرر شد برای اینکه سرمایه در گردش مورد نیاز آنها برای خریداری و برداشت کیوی تامین گردد به این افراد تسهیلات پرداخت شود. بخشی از این تسهیلات توسط بانک کشاورزی امروز ابلاغ شده و بانک توسعه تعاون نیز در این زمینه اقدام می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مقرر شد معاون اقتصادی وزارت جهادکشاورزی فردا نشستی را تشکیل و منابع بانکی بیشتری را برای تامین سرمایه درگردش تامین کند، عنوان کرد: در نشست امروز همچنین مقرر شد غرفه‌های عرضه مستقیم بیشتری به محصول کیوی تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: تفاهم شد تا دیپلماسی ایجابی با رویکرد تعامل سازنده با طرف هندی در پیش گرفته شود اما اگر طرف مقابل قصد داشته باشد تعللی در واردات کیوی از ایران به خرج دهد متقابلا سه وزارتخانه جهاد کشاورزی، صمت و امور خارجه مقابله به مثل و برای واردات محصولات هندی محدودیت اعمال کنند.

کد خبر: ۱۸۵٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha