۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
متن و حواشی یک استیضاح؛ «دو دو» نمایندگان، اسم رمز تماس‌های شبانه| تعلل ۴ماهه جان استیضاح را گرفت
خبرنگار پارلمانی بازار گزارش می دهد

متن و حواشی یک استیضاح؛ «دو دو» نمایندگان، اسم رمز تماس‌های شبانه| تعلل ۴ماهه جان استیضاح را گرفت

استیضاح وزیر صمت امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و عمده انتقاد آنها به عملکرد فاطمی امین در خودروسازی بود ولی در نهایت با رای نمایندگان ابقا شد.

بازار؛ گروه ایران: استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم پس از کش و قوس های فراوان و وعده برجای مانده دولت در زمینه تفکیک وزارت صمت، بالاخره امروز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت تا وزیری که دوبار طرح استیضاحش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس رای آورده است، این بار در آزمون صحن علنی مجلس قرار گیرد.

این جلسه البته تفاوت هایی نسبت به جلسه قبلی طرح استیضاح این وزیر در مجلس داشت و رئیس جمهور در دفاع از وزیر خود در صحن علنی مجلس حاضر نشد و فاطمی امین با حضور برخی از اعضای کابینه وارد صحن علنی مجلس شد.

استیضاح وزیر صمت امروز با توپ پر نمایندگان موافق آغاز شد؛ نمایندگانی که چندین ماه منتظر بودند تا این استیضاح در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد و دیگر از نابه سامانی ها در حوزه هایی همچون خودرو، لوازم خانگی و ماموریت های این وزارخانه در بخش بازرگانی به ستوه آمده بودند.

ابتدا رشیدی کوچی، نماینده مرودشت که سر نترسی در بیان برخی اظهارات خود در مجلس دارد پشت تریبون رفت و به عنوان اولین موافق استیضاح وزیر صمت گفت که متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند

این نماینده مجلس بیان کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

رشیدی کوچی بیان کرد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

در ادامه این جلسه نوروزی نماینده رباط کریم پشت تریبون رفت و صریح به فاطمی امین گفت که شما به مردم دروغ گفته اید.

نماینده مردم رباط کریم ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون ۸ ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.

در ادامه دیگر نماینده موافق استیضاح وزیر صمت هم از دنده چپ بلند شد و خودروسازی را وجه مطالبات خود قرار داد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در صحن علنی مجلس گفت: فاطمی امین همسو با نمایندگان و صاحب نظران این حوزه گفت تا وقتی تولید خودرو افزایش نیابد، نمی توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت، اما متاسفانه همچنان بین تولید و تقاضا شکاف جدی وجود دارد.

بدری یادآور شد: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افزایش تولید تلقی کرد. متاسفانه درب همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد! ارتقای کیفیت خودرو از دیگر وعده های وزیر صمت بود که دغدغه نمایندگان و رهبر معظم انقلاب نیز بود، اما مردم همچنان ناراضی هستند و حق با مردم است، سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت های مختلف، از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند. در این شرایط چگونه کیفیت خودروهای داخلی ایران را می توان ارزیابی کرد؟

البته این جلسه با حواشی هم همراه شد آنهم درست در زمانی که چنارانی نماینده مرد نیشابور پشت تریبون رفت و پیرو اظهاراتش در موافقت با استیضاح وزیر صمت با فریادهای دو دو نمایندگان مواجه شد که ساز مخالف او را می زدند.

نماینده نیشابور در واکنش به این نمایندگان گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه ۲ را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این ۲ از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

با این حال در حالی نماینده نیشابور به صراحت از این رفتار برخی از نمایندگان انتقاد کرد که از ابتدای نطق موافقین استیضاح، فریادهای پراکنده «دو . دو» در صحن مجلس شنیده می شد و عده ای از نمایندگان قصد داشتند از همان ابتدای امر پرونده استیضاح را ببندند.

در ادامه نوبت به نطق اول فاطمی امین رسید و وی از دلایل غیاب رئیس جمهور گفت و نامه وی را برای نمایندگان قرائت کرد.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۴ سال قبل از من ۵ وزیر و سرپرست مدیریت کرده‌اند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالش‌های انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شده‌اند و ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم.

اعتراف می‌کنم و قبول دارم که مسائلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما اولویت‌بندی کرده‌ایم و به اولویت‌ها پرداخته‌ایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم

وی افزود: اعتراف می‌کنم و قبول دارم که مسائلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما اولویت‌بندی کرده‌ایم و به اولویت‌ها پرداخته‌ایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم.

فاطمی امین گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

در ادامه دیگر موافق استیضاح وزیر صمت در مجلس از یک سرچشمه بزرگ رانت در وزارت صمت پرده برداری کرد.

حجت السلام و المسلمین موسوی لارگانی در صحن علنی مجلس گفت: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد.

در ادامه نوبت مخالفان استیضاح وزیر صمت رسید. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مخالفت با استیضاح به معنای دادن چک سفید امضا نیست، لذا نظارت ها را افزایش خواهیم داد، گفت: فاطمی امین فهم خوبی از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می گرفت، می توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی نیز در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود و تجربه دولت سابق که شاهد وزرای مختلف در این وزارتخانه بودیم را تکرار می‌کند.

در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه به بهبود شرایط تولید و فروش سیمان در کشور اشاره کرد و گفت: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

نمایندگان پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه، با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند و بدین ترتیب وی همچنان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به کار خود در کابینه دولت سیزدهم ادامه خواهد داد.

محمدباقر قالیباف در جریان جلسه علنی امروز مجلس و پس از رای اعتماد مجدد نمایندگان به سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: این نکته را عرض کنم که ان شاءالله این اعتماد مجدد مجلس به ایشان یک فرصتی باشد برای اجرای طرح‌ها و قول‌هایی که داده‌اند تا شاهد تحولی اساسی در این حوزه به نحوی که مردم آن را حس می‌کنند باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این وزارتخانه یکی از مهمترین وزارتخانه های اقتصادی دولت است که هم در اشتغال و هم در معیشت مردم تاثیر دارد. از سوی دیگر این وزارتخانه در ارزآوری برای کشور نیز بسیار موثر است.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: مخصوصا اینکه مردم نباید در تامین کالاهای غیر اساسی خود نیز با مشکل مواجه شوند. اینکه قیمت اقلام غیر اساسی مردم بالا می‌رود در دست این وزارتخانه است. ان شاءالله بتواند با کارهای درست این وضعیت را اصلاح کند. در بحث قانون ساماندهی خودرو نیز با تمام مسیرهایی که طی کرد و تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رفت مجلس پای قانون خود ایستاد.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: قانون ساماندهی خودرو هم تحولی در تولید داخل باید رقم بزند و هم در واردات تحولی ایجاد کند. امیدواریم مجموعه دولت و وزیر صمت به این رای اعتماد توجه داشته باشند و در مسیر حل مشکلات مردم با یکدیگر گام برداریم.

مساله جانبی و موثر این استیضاح تعللی بود که دولت به بهانه تفکیک، در اجرایی شدن آن ایجاد کرد. در واقع مشخص بود که تعلل ۴ماهه جان استیضاح را گرفته و چیزی از آن باقی نمانده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha