۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۲
۵ مزیت اصلی «اختیار آتی» برای سرمایه‌گذاران

۵ مزیت اصلی «اختیار آتی» برای سرمایه‌گذاران

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس گفت: اختیار آتی یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای مشتقه در ایران محسوب می‌شود که قرار است روی محصول زعفران راه‌اندازی شود.

به گزارش بازار، رامین ابوالفضلی با اشاره به راه اندازی معاملات اختیار آتی گفت: اختیار آتی یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای مشتقه در ایران محسوب می‌شود که قرار است روی زعفران در بورس کالا راه اندازی شود. هرچند این ابزار سابقه بیشتری در دنیا دارد، اما بورس کالا همچون گذشته در توسعه بازار مالی قدم برمی دارد و چنین ابزاری را راه اندازی می‌کند.

وی افزود: برای اختیار آتی مزایایی که برای آپشن با دارایی پایه مثلا زعفران یا سکه وجود دارد برای این دارایی پایه (قرارداد آتی) هم می‌توان متصور بود از جمله پوشش ریسک، اخذ موقعیت مختلف سرمایه گذاری، اهرمی کردن پرتفوی و همچنین تنوع سازی پرتفوی با مبالغ کم از مزایای این ابزار مشتقه است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس تصریح کرد: این نوع ابزارها با توجه به اهرمی بودن و تخصصی بودن، بازیگران خاص خودش را دارد. در دسته بندی کلی سفته بازان، آربیتراژگران و پوشش دهندگان از بازیگران اصلی این بازارها هستند.

ابوالفضلی در پاسخ به این پرسش که ورود زعفران به بازار اختیار آتی چه مزیت‌هایی دارد؟ گفت: در مورد زعفران، تولیدکنندگان، کشاورزان، مصرف کنندگان و حتی مدیران سرمایه گذاری از این ابزارها بسته به نوع مقاصدی که دارند می‌توانند بهره‌مند شود، زیرا همانطور که گفته شد این ابزارها به خاطر ویژگی‌ها و جذابیت‌هایی که دارند از جمله نقدشنودگی بالا نسبت به حجم معاملات دارایی پایه، مبالغ کم سرمایه گذاری (استفاده از اهرم)، پوشش ریسک و... در دنیا طرفداران زیادی دارند که به مرور طرفداران این دست ابزارها در بازار سرمایه ما نیز بیشتر می‌شود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس تاکید کرد: لزوم راه اندازی چنین ابزارهایی برای دارایی‌های پایه‌ای از جمله زعفران و صندوق طلا که سال هاست فیوچرز آن در بورس کالا وجود دارد و بازیگران خاص خودش را دارد، بیش از پیش احساس می‌شود.

وی گفت: با توجه به استقبالی که فعالان بازار از ابزار آپشن و فیوچرز زعفران و صندوق طلا طی سال‌های گذشته داشتند، راه اندازی چنین ابزارهای جدیدی به عمق بازار قطعا کمک کرده و به نظر می‌رسد استقبال خوبی از آن صورت گیرد.

ابوالفضلی با بیان اینکه صندوق‌های طلا و زعفران در حال حاضر ارزش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان دارند و روزانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان حجم معاملات این صندوق‌ها است، عنوان کرد: با توجه به حجم معاملات این ابزارها و استقبالی که از این صندوق‌ها و همچنین فیوچرز صندوق طلای لوتوس و فیوچرز زعفران صورت گرفته است، راه اندازی ابزارهای جدیدی مانند اختیار آتی کاملا محسوس است.

وی در پایان تاکید کرد: البته باید گفت با توجه به اینکه این ابزار کاملا تخصصی و پیشرفته است نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است نهادینه شود و مسیر را برای راه اندازی ابزارهای جدیدتر هموار کند، این در حالی است که فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله وجود نرم افزارهای پیشرفته معاملات کارگزاری‌ها در راستای رونق‌بخشی این ابزارها حیاتی و لازم است.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha