۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
چرا سهامداران به رشد موقت بورس اعتماد ندارند؟ | ورود دوباره بازارگردان ها روند بازار را نشان می دهد
بازار گزارش می دهد؛

چرا سهامداران به رشد موقت بورس اعتماد ندارند؟ | ورود دوباره بازارگردان ها روند بازار را نشان می دهد

کارشناسان معتقدند که ارزش معاملات بازار باید به عدد بالاتر از ۴ یا ۵ هزار میلیارد تومان برسد تا بتوانیم بگویم که بازار از روند نزولی خارج شده به همین دلیل نوسان مثبت قابل اعتماد نیست.

بازار؛ گروه بورس: شاخص بورس بعد از چند روز افت پیاپی و رسیدن به محدوده یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد بعد از کمی توقف روند مثبت خود را آغاز کرد، اما اینکه آیا می توان این بازگشت را آغاز روند صعودی دانست یا خیر بستگی به شرایط بازار دارد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ارزش معاملات بازار باید به عدد بالاتر از ۴ یا ۵ هزار میلیارد تومان برسد تا بتوانیم بگویم که بازار از روند نزولی خارج شده است، از طرف دیگر هنوز شاخص کل به محدوده های مقاومتی که به تازگی شکسته نرسیده است، برای نمونه محدوده مقاومتی یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار واحد که پیش از این نقش حمایتی برای بازار داشت الان یک مقاومت جدی است.

حال با توجه به اینکه در بسته ده بندی حمایتی سازمان بورس، بر کاهش تعهد بازارگردان ها برای فروش سهام در کوتاه مدت تاکید کرده است این روند مثبت هم می تواند کوتاه مدت باشد و این مساله وابسته به رفتار بازارگردان ها در زمان بازگشت به معاملات بستگی دارد، به عبارت دیگر اگر بازارگردان ها و حقوقی ها بعد از کمی رشد در بازار شروع به فروش سهام در محدوده قیمتی منفی بکنند بار دیگر به مشکلات قبلی بر می گردیم و شاید مهمترین دلیل این اتفاق عدم تغییر سیاست های کلان کشور در بخش قیمت گذاری دستور، فروش اوراق، نرخ سود بانکی و ... است.

به طور قطع بخشی از واکنش بازار در شرایط کنونی موقتی و تحت تاثیر افت بیش از حد قیمت سهام و همچنین نگاه حمایتی در نتیجه ارائه بسته حمایتی است، اما با توجه به اینکه اثر بندهای این بسته کوتاه مدت نیست نمی توان ارزیابی بنیادی از واکنش بازار داشت

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نمی توان ارزیابی کرد که این بسته حمایتی چقدر می تواند در رشد بازار موثر باشد، گفت: به طور قطع بخشی از واکنش بازار در شرایط کنونی موقتی و تحت تاثیر افت بیش از حد قیمت سهام و همچنین نگاه حمایتی در نتیجه ارائه بسته حمایتی است، اما با توجه به اینکه اثر بندهای این بسته کوتاه مدت نیست نمی توان ارزیابی بنیادی از واکنش بازار داشت.

عظیم ثابت با بیان اینکه در مقطع کنونی تورم اقتصادی بالاست و از طرف دیگر رکود هم بر بازار حاکم است، افزود: به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در مقطع کنونی چشم انداز شفافی ندارند و سرمایه گذاران همین مسله را مبنای معاملات خود قرار می دهند، از این رو نمی توان گفت به ارائه بسته حمایتی ده بندی که سازمان بورس اعلام کرده بازار تغییر جهت داده است.

او با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از مشکلاتی که این روزها بازار درگیر آن است تورم و نوسانات ارزی است، اظهار کرد: بسیاری از شرکت ها با چالش قیمت تمام شده مواجه هستند و نرخ ارز به دلیل اینکه روی قیمت مواد اولیه در بازار تاثیر می گذارد منجر شده شرکت ها دورنمای مثبتی برای حاشیه سود نداشته باشند، به همین دلیل می بینیم که افت تقاضا برای خرید سهام در بازار اتفاق افتاده است.

رشد بورس بدون نقدینگی

دولت نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان اوراق در مهر ماه فروخت و تا حدودی برنامه خود برای جمع کردن نقدینگی از بورس را تکمیل کرد، به طوری که فروش اوراق از ابتدای سال تاکنون به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و البته این روند انتشار اوراق تا پایان سال ادامه خواهد داشت، زیرا سررسید اوراقی که سال گذشته منتشر شده به ترتیب خواهد رسید و از آنجایی که بودجه ۱۴۰۲ هم با کسری مواجه است عملا دولت نمی تواند بدون انتشار اوراق جدید یا تمدید قبلی ها تسویه انجام دهد.

رشد موقتی بازار به فرصتی برای خروج سهامداران خرد و ناامید از بازار تبدیل شده است، در شرایط کنونی توقف فروش سهام چند روزه توسط بازارگردان ها نمی تواند تضمین کننده رشد سهام باشد، از این رو باید واقعا سیاست های جدی برای حمایت از سهام ارائه شود تا حاشیه سود شرکت ها بهبود پیدا کند

همچنین یک کارشناس دیگر بورس در گفتگو با خبرنگار با تاکید بر اینکه هر واکنش مثبتی در بازار نمی تواند به معنای بازگشت به روند صعودی باشد، اظهار کرد: در نخستین گام می توان ادعا کرد که نرخ بهره بین بانکی همچنان روندی صعودی دارد و بسیاری از سرمایه ها در حال خروج از بازار برای ورود به سپرده های بانکی هستند، و دولت مدعی شده که از این طریق می تواند نقدینگی را کنترل کند، اما آیا همه نقدینگی که از بورس خارج می شود وارد بانک ها می شوند؟ به طور قطع خیر.

مهدی دلبری با بیان اینکه رشد موقتی بازار به فرصتی برای خروج سهامداران خرد و ناامید از بازار تبدیل شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی توقف فروش سهام چند روزه توسط بازارگردان ها نمی تواند تضمین کننده رشد سهام باشد، از این رو باید واقعا سیاست های جدی برای حمایت از سهام ارائه شود تا حاشیه سود شرکت ها بهبود پیدا کند.

وقتی سرمایه گذاران به بازار اعتمادی ندارند آیا می توان اطمینان کرد که ورود پول حقیقی به بورس اتفاق می افتد؟ به طور قطع یک بازه زمانی باید بگذرد تا سهامداران نسبت به حمایت دولت از بورس مطمئن شوند

او با تاکید بر اینکه بازار بدون نقدینگی تنها می تواند یک نوسان چند روزه تجربه کند، اما تضمینی برای ادامه این رشد وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی سرمایه گذاران به بازار اعتمادی ندارند آیا می توان اطمینان کرد که ورود پول حقیقی به بورس اتفاق می افتد؟ به طور قطع یک بازه زمانی باید بگذرد تا سهامداران نسبت به حمایت دولت از بورس مطمئن شوند.

دلبری با بیان اینکه سیاست های موقتی تنها برای مدت کوتاهی در بازار می تواند به رشد شاخص کمک کند اظهار کرد: وقتی بازار قرار باشد رشد خود را آغاز کند نیازمند حجم بالای معاملات است و در چنین شرایطی اگر حقیقی ها وارد بازار نشوند چنین مساله ای اتفاق نمی افتد و باید دید که آیا نقدینگی که دولت وعده داده بود به صندوق تثبیت واریز کند وارد بازار خواهد کرد یا خیر؟

کد خبر: ۱۸۴٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha