۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان
بازار گزارش می‌دهد؛

کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان

همدان- درحالی تصویب اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی همچنان روی زمین‌مانده که سهمیه ابلاغ شده در همدان هم به طور کامل به این کارگران اختصاص نیافته و برخی طلافروشان به اسم کارگران بیمه شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس مصوبه قانونی که در سال ۱۳۶۹ به تصویب رسیده کارگر به کسی اطلاق می‌شود که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

با توجه به تعریف مذکورمی‌توان گفت هر کس کار می‌کند کارگر است؛ هرچند مفهوم کارگر درگذشته شامل افرادی می‌شده که به انجام کارهای عضلانی و جسمی همچون کشاورزی و باربری می‌پرداختند اما در حال حاضر ازنظر مفهومی کارگر کسی است که به انجام کار می‌پردازد و واژه کار را می‌توان در مورد تمامی فعالیت‌های ارادی انسان به کاربرد.

بدین ترتیب با استناد به گستره شمول مذکور در ماده یک قانون کار، جمهوری اسلامی ایران عنوان کارگر همه مشاغل انجام دهنده کار در مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی را دربرمی گیرد که حتی ممکن است شامل یک وکیل، استاد دانشگاه، پزشک، مهندس و ... نیز باشد که در کارگاه‌های مخصوص متناسب با شغل خود، اقدام به انجام کار می‌کنند اما آنچه در تعاریف موجود به‌نوعی مغبون و مورد غفلت واقع‌شده، شاغلین مشغول در کار ساختمان‌سازی و کارهای مربوط به عمران و معماری است.

کارگران ساختمانی ازجمله کسانی هستند که به هر ترتیب در شغل تعمیر و مرمت و بازسازی و حتی از نوساخته شدن ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و کارهایی از این قبیل مشغول فعالیت هستند

کارگران ساختمانی ازجمله کسانی هستند که به هر ترتیب در شغل تعمیر و مرمت و بازسازی و حتی از نوساخته شدن ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و کارهایی از این قبیل مشغول فعالیت هستند.

آنچه از قدیم تا به امروز مرسوم بوده در حال حاضر هم در جریان است مسئله کارگران ساختمانی است، کسانی که به اتمام وجود از بنیه بدنی خود برای خدمات‌دهی مایه می‌گذارند و بااینکه پیشرفت‌های چشمگیری هم در خصوص احداث و مرمت و تعمیر در امر ساختمان‌سازی به وجود آمده اما هیچ‌یک نتوانسته از بار مضاعفی که یک کارگر در حین کار متحمل می‌شود بکاهد

کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان

کارگران سال‌های متمادی از بنیه بدنی خود استفاده می‌کنند تا ساختمان‌های ریزودرشت و کوچک و بزرگ، برج‌های اسمان خراش، همه و همه ساخته‌وپرداخته شوند و در این میان این بنیه بدنی کارگر است که فرسوده می‌شود؛ هرچند ساختمان‌ها هم به‌مرور قدیمی می‌شوند اما این تغییرات در بلندمدت اتفاق می‌افتد اما بنیه بدنی و کاری یک کارگر که از صبح علی طلوع تا غروب مشغول به فعالیت است هر دقیقه و هرلحظه بدنش را به فرسودگی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

متأسفانه مشکلی که در شغل کارگران ساختمانی وجود دارد بی‌ثباتی و فصلی بودن آن است که با وضعیت تورم و گرانی که این روزها بر اقشار مختلف جامعه تحمیل‌شده سختی‌های شکل‌گرفته بار مضاعف دیگری است که به مشکلات آن‌ها دامن می‌زند.

اهمیت موضوع و بررسی مشکلات و شنیدن دغدغه‌های کارگران از زبان خود آن‌ها خبرنگار بازار را بر آن داشت که پای درد و دل این قشر زحمتکش جامعه بنشیند که در ادامه می‌خوانید:

درست نمی‌دانم چرا از خیابانی سر درآوردم که عده‌ای کارگر در آنجا برای رفتن به محل کار به انتظار نشسته بودند؛ با دیدن چنین منظره‌ای احساس کردم که به‌عنوان خبرنگار باید پای صحبت‌هایشان بنشینم و وقتی با اولین کارگر مصاحبه کردم دیگر کارگران ساختمانی هم مجاب شدند تا در مصاحبه شرکت کنند که شرح مصاحبه ازاین‌قرار است:

فردی که خود را بنای ساختمان معرفی کرد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای بنایی هستم و تا چندی پیش مقداری پس‌انداز از گذشته داشتم که کمی کفاف زندگی‌ام را می‌داد ولی آن مقدار پس‌انداز هم تمام‌شده و از طرفی کارهای ساختمانی هم کمتر شده است.

هر بار که برای بیمه به اتحادیه صنف کارگران مراجعه می‌کنم با پاسخ متصدی مبنی بر اینکه سقف و ظرفیت بیمه پرشده و سایت نام‌نویسی برای بیمه بازنیست مواجه می‌شوم

وی بابیان اینکه ۳۰ سال کار و زحمتم هیچ عایدی برایم نداشت و هم‌اکنون با پول مختصری که بابت رهن خانه نزد صاحب‌خانه‌ام به ودیعه گذاشتم دیگر پس‌اندازی برای گذران زندگی با چند سر عائله ندارم، در مورد مشکلاتش اضافه کرد: هر بار که برای بیمه به اتحادیه صنف کارگران مراجعه می‌کنم با پاسخ متصدی مبنی بر اینکه سقف و ظرفیت بیمه پرشده و سایت نام‌نویسی برای بیمه بازنیست مواجه می‌شوم.

این بنای ساختمان در ادامه گفت: هرکسی که وارد کار ساختمان‌سازی و کارگری می‌شود زندگی‌اش به همان صورت که درگذشته بوده باقی می‌ماند و پسرفت دارد اما پیشرفتی در زندگی و رفاهیاتش پیدا نمی‌کند.

کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان

یکی دیگر از کارگران که تقریباً سن و سالش از بقیه کارگران بیشتر بود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: یکی از فرزندانم در یک‌رشته علمی صاحب‌امتیاز و رتبه بالایی شده است اما متأسفانه برای ادامه کار علمی و پژوهشی و پرداخت هزینه تحصیلی فرزندم ازنظر مالی بشدت در مضیقه هستم و نمی‌دانم چگونه هزینه‌های تحصیل فرزندان را که بی‌شک یکی از نخبه‌های علمی کشور در آینده خواهد بود برآورده کنم.

این کارگر ساختمان با عنوان اینکه تحت پوشش هیچ نوع خدمات بیمه‌ای نیت، گفت: هر زمان که به اتحادیه مراجعه می‌کنیم به درب بسته برخورد می‌کنیم.

نفر که از صنف طلافروش‌ها هستند به اسم کارگر ساختمانی بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند

وی در ادامه گفت: سال گذشته خبر موثق دارم که دو نفر که از صنف طلافروش‌ها هستند با پارتی و رانت به اسم کارگر ساختمانی بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند بااینکه ماهیانه و روزانه کلی درآمد دارند و حتی برای رفت‌وآمد سوار خودروی خارجی می‌شوند و آیا رواست سهمیه کارگران را تصاحب کنند.

این کارگر ساختمان بابیان اینکه از ساعت هشت صبح انتظار می‌کشیم تا شاید کسی برای کار ساختمانی ما را به کار دعوت کند تا لااقل دست‌خالی به خانه برنگردیم، عنوان کرد: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و بیمه آن‌ها راه به‌جایی نبرده است و همچنان با این تورم و گرانی استخوان‌شکن کارگران ساختمانی روزگار بدی را می‌گذرانند و کسی به فکر کارگران ساختمانی و اینکه چگونه باید از پس مشکلات برآیند؛ نیست.

بررسی وضعیت پیش‌آمده در خصوص بیمه کارگران ساختمانی ما را به گفتگو با دبیر اجرایی خانه کارگر همدان هدایت کرد که چنگیز اصلانی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی با عنوان اینکه طی لایحه‌ای که از طرف دولت به مجلس ارائه شد، آنچه ما به‌عنوان مسئولان خانه کارگر به دنبال آن بودیم محقق نشد، اضافه کرد: ظرفیت پوشش بیمه‌ای سالیانه ۱۰۰ هزار نفر مشخص‌شده به‌طوری‌که پوشش بیمه‌ای موردنیاز و خاص جامعه کارگری است.

اگر صنعت ساختمان‌سازی درست و درجای خود ساماندهی و مدیریت شود با توجه به اینکه جامعه نیازمند ساخت‌وساز مسکن هست، مشاغل بسیاری ایجاد می‌شود

اصلانی با عنوان اینکه صنعت ساختمان‌سازی ازجمله مشاغلی است که ظرفیت بسیاری بالایی برای ایجاد مشاغل پایین‌دستی و بالادستی در جامعه دارد، اضافه کرد: اگر صنعت ساختمان‌سازی درست و درجای خود ساماندهی و مدیریت شود با توجه به اینکه، جامعه نیازمند ساخت‌وساز مسکن هست مشاغل بسیاری ایجاد می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان بابیان اینکه درخواست پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی از وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی آغاز و در شورای عالی کار حلاجی می‌شود و ازآنجا راهی کابینه دولت و سپس روانه مجلس شورای اسلامی می‌شود، عنوان کرد: قرار بر این بود که به‌صورت مادام‌العمر دولت حامی بیمه جامعه کارگری باشد و سالیانه یارانه‌ای در این خصوص تعلق بگیرد و ۱۰ درصد بیمه را خود کارگران واریز کنند و ۲۰ درصد را دولت از بودجه درآمدهای ملی پرداخت کند.

کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان

وی بابیان اینکه زمانی که زیرساخت‌های لازم افزایش جمعیت و ازدواج فراهم شود و بودجه‌های خوبی در این فرایند صرف شود دیگر به مشکلات کلان برنمی‌خوریم، ابراز کرد: اتحادیه صنف کارگران که وظیفه شناسایی و معرفی و پالایش کارگران واقعی را بر عهده دارد با سهمیه‌بندی بیمه کارگران با مشکل روبرو شده است.

سهمیه‌بندی بیمه کارگری که هرساله تعدادی از کارگران را شامل می‌شود به دلایل مختلف از قبیل عدم پشتیبانی مالی به تعویق می‌افتد

وی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از جمعیت استان همدان در شغل کارگری ساختمان مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: سهمیه‌بندی بیمه کارگری که هرساله تعدادی از کارگران را شامل می‌شود به دلایل مختلف از قبیل عدم پشتیبانی مالی به تعویق می‌افتد.

اصلانی با عنوان اینکه صنعت ساختمان‌سازی ازجمله مشاغلی است که ظرفیت بسیاری بالایی برای ایجاد مشاغل پایین‌دستی و بالادستی در جامعه دارد، اضافه کرد: اگر صنعت ساختمان‌سازی درست و درجای خود ساماندهی و مدیریت شود با توجه به اینکه، جامعه نیازمند ساخت‌وساز مسکن هست مشاغل بسیاری ایجاد می‌شود.

اصلانی در تکمیل صحبت قبل خود با اشاره به اینکه، با دستور شرعی و حرف نمی‌توان افراد جامعه را به ازدیاد جمعیت و ازدواج تشویق کرد، اضافه کرد: زیرساخت‌های ازدیاد جمعیت فراهم کردن آرامش و کاهش تورم و گرانی و داشتن مسکن و سرپناه است چراکه هر انسانی متولد می‌شود نیاز به خوراک و پوشاک، دارو و درمان، شرایط تحصیلی و شرایط فرهنگی و تربیتی دارد و باید برای وی مهیا باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با عنوان اینکه به‌طور مثال اگر کسی در یک موسسه فرهنگی مشغول به کار باشد طبق تبصره ۱۴۸ قانون کار هفت درصد از هزینه بیمه را بیمه‌گر می‌پردازد و ۲۳ درصد را کارفرما موظف به پرداخت است و ۲۰ درصد هم بابت درمان و بیمه بیکاری و بازنشستگی کسر می‌شود و سه درصد هم دولت باید پرداخت کند، گفت: این آیین‌نامه و تبصره قانونی در بیمه کارگران ساختمانی دیده نشده است.

به دلیل سهمیه‌بندی بیمه و اینکه دولت هم ۲۰ درصد پرداخت بیمه کارگری را در بودجه سالیانه پیش‌بینی نکرده کارگران مدام به خانه کارگر مراجعه دارند

وی با اظهار اینکه کارگران ساختمانی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند با توجه به اینکه، اغلب ساختمان‌ها بالای ۱۵ متر ارتفاع دارند خطر سقوط از ارتفاع آن‌ها را تهدید می‌کند ضمن اینکه در اغلب موارد پیش‌آمده سقوط کارگر منجر به مرگ و نقص عضو دائمی می‌شود، اضافه کرد: به دلیل سهمیه‌بندی بیمه و اینکه دولت هم ۲۰ درصد پرداخت بیمه کارگری را در بودجه سالیانه پیش‌بینی نکرده کارگران مدام به خانه کارگر مراجعه دارند.

کارگران ساختمانی همدان در نقطه کور بیمه| به نام کارگران؛ به کام طلافروشان

اصلانی با عنوان اینکه سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی ظلم مضاعفی به این قشر زحمتکش جامعه است، گفت: اکثر قریب به‌اتفاق کارگران ساختمانی قشر جوان و تحصیل‌کرده هستند و چون کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا نکرده‌اند مجبور شده با تمام مخاطرات به‌عنوان کارگر و بنا مشغول به فعالیت باشند.

وی اضافه کرد: پایه اصلی مشکلات بیمه کارگران ساختمانی این است که دولت ۲۰ درصد حق بیمه را در بودجه سالیانه پیش‌بینی نمی‌کند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: کسی که در یک کارخانه تولید خودرو یا شیشه کار می‌کند کارفرما از سود حاصل از فروش کالا و اجناس تولیدشده بخشی از حق بیمه کارگران را پرداخت می‌کند و بخش دیگری از حق بیمه را خود بیمه‌گر واریز می‌کند و بدین‌صورت این چرخه مدام ادامه دارد، اما در خصوص بیمه کارگران ساختمانی روال بدین شکل انجام نمی‌گیرد.

اصلانی اضافه کرد: دست اتحادیه صنف کارگران و خانه کارگر استان همدان با سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی بسته است چراکه به‌عنوان‌مثال اگر ۱۵ هزار کارگر ساختمانی داشته باشیم بر اساس سهمیه‌بندی تنها ۵ درصد از این افراد برای بیمه به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شوند.

سازمان تأمین اجتماعی باید با بازرسی‌ها و پالایش و آنالیز بیمه کارگران ساختمانی را انجام دهد و حق را به‌حق دار برساند

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید با بازرسی‌ها و پالایش و آنالیز بیمه کارگران ساختمانی را انجام دهد و حق را به‌حق دار برساند، اضافه کرد: درگذشته به دلیل عدم پالایش کارگران ساختمانی، تعداد ۸۲۰ نفر از صنف طلافروشان به‌عنوان کارگر ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند هرچند به‌محض اطلاع از این موضوع سازمان تأمین اجتماعی وارد عمل شد و با پالایش افراد تعداد بیمه‌شده‌ها ازاین‌دست را به حداقل رساند.

اصلانی در ادامه با عنوان اینکه، خانه کارگر استان همدان همیشه در تلاش است دولت و مجلس شورای اسلامی را متقاعد کند که نسبت به حل مشکلات و بیمه کارگران ساختمانی برنامه‌های دائمی و مدونی تدوین و ارائه دهند، اضافه کرد: کار کارگران ساختمانی موقت است و ممکن است یک سال یا دو سال قرارداد کاری داشته باشد ولی با اتمام پروژه کاری و فرارسیدن فصل سرما و زمستان کارگران بازهم بیکار می‌شوند و درآمدی ندارد که با آن درآمد زندگی خود را بچرخاند.

وی در ادامه عنوان کرد: یک قانون مدون و مستند و حساب‌شده وجود ندارد که در آن برنامه مشخص‌شده باشد که فرد کارگر ساختمانی است و بعد از ۶ ماه که پروژه کاری به اتمام می‌رسد در مدت بیکاری بیمه کارگر قطع نشود بلکه به‌محض بیکاری‌شان فردا اسم کارگر از سایت بیمه حذف می‌شود.

بدون شک آنچه از شواهد پیداست مشکلات زندگی کارگری به‌خصوص کارگران ساختمانی که نسبت به مشاغل دیگر سخت‌تر و پرخطر است با حرف و سخن حل نمی‌شود و نیازمند یک برنامه برای تحول بنیادین و جهادی است تا در اسرع وقت مشکلات آن‌ها حل‌وفصل شود.

البته در این راستا سیستم‌های مدیریتی و بانک‌های اطلاعاتی در سازمان تأمین اجتماعی باید بروز شود تا با پایش و آنالیز اطلاعات بیمه‌شدگان در این سازمان حق به‌حق دار برسد؛ به‌خصوص در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی که ساماندهی نشده‌اند پایش و آنالیز اطلاعات بیمه‌شدگان می‌تواند دست دیگر اصناف که گاه از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند را کوتاه کند.

همچنین باید هرساله در لایحه بودجه دولت بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی شود تا بدون در نظر گرفتن سهمیه تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی که نیاز مبرم به پوشش بیمه‌ای دارند، از این امتیاز بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha