۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
اجرای طرح الگوی کشت چشم انتظار زیرساخت های مناسب
بازار از کردستان گزارش می‌دهد؛

اجرای طرح الگوی کشت چشم انتظار زیرساخت های مناسب

سنندج- بهره برداری از ظرفیت های دراختیار بخش کشاورزی در کردستان نیازمند رعایت الگوی مناسب کشت است که اجرایی کردن این طرح چشم انتظار ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط لازم است.

بازار؛ گروه استان ها: کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیت های در اختیار کردستان در راستای رسیدن به توسعه پایدار است و به همین دلیل بار اصلی اشتغال و تولید در این استان مربوط به بخش کشاورزی است.

کردستان به دلیل در اختیار داشتن ظرفیت های مناسبی از جمله زمین های حاصلخیز، نیروی انسانی توانمند و همچنین منابع آبی می تواند به شرایط و وضعیت بهتری در راستای رونق بخش کشاورزی دست پیدا کند ولی رسیدن به این شرایط نیازمند برنامه ریزی و بهره برداری درست از ظرفیت های در اختیار است.

طی سالهای اخیر داستان نوع کشت محصولات کشاورزی در کردستان به یک مشکل اصلی تبدیل شده است و در این راستا علیرغم دخالت های مقطعی سازمان های مسئول از جمله سازمان جهاد کشاورزی، این وضعیت همچنان بخش کشاورزی استان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

کاهش میزان بارش ها از یک سو و همچنین کاشت یک محصول مشخص در طول یک سال و عدم برنامه ریزی در راستای مشخص کردن بازار فروش این محصول باعث شده است تا موضوع رعایت الگوی کشت به عنوان یک مولفه مهم در دستور کار مسئولان و متولیان این بخش قرار گیرد.

اجرایی کردن طرح الگوی کشت در کشاورزی استان کردستان یکی از نیازهای لازم و ضروری در راستای رفع بخش زیادی از مشکلات و کاستی های موجود است ولی بر اساس اعلام مسئولان و بهره برداران این بخش، هنوز زیرساخت های لازم برای این مهم فراهم نشده است.

سهراب سهرابی مجری طرح الگوی کشت گندم در استان کردستان در این خصوص می گوید: سند الگوی کشت به صورت ملی در کشور رونمایی شده است و در قالب این سند که در مرحله ابلاغ به استانها قرار دارد تمامی ظرفیت های موجود شناسایی و بر اساس آنها برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: اجرایی کردن سند الگوی کشت در استان کردستان و دیگر مناطق کشور باعث می شود تا تناسبی در میزان عرضه و تقاضا برای محصولات کشاورزی ایجاد شود و به همین دلیل باید یک همت و تلاش جدی برای اجرایی کردن مفاد این سند در دستور کار قرار گیرد.

اجرای طرح الگوی کشت در کردستان چشم انتظار ایجاد زیرساخت های مناسب

مجری طرح الگوی کشت در استان کردستان با اشاره به چالش های پیش روی کشور در حوزه بخش کشاورزی، عنوان کرد: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده متاسفانه طی چند سال اخیر روند خشکسالی در کشور افزایش پیدا کرده و به همین دلیل لازم است ضمن توجه به طرح الگوی کشت، زمینه برای عبور از این وضعیت فراهم شود.

اجرای طرح الگوی کشت نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است

در حالی که مسئولان کشوری از برنامه ریزی لازم در راستای اجرایی کردن سند الگوی کشت خبر می دهند که رئیس خانه کشاورز کردستان می گوید: اجرای کردن این سند نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است.

سعید احمدپناه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت اجرایی کردن طرح الگوی کشت در کردستان و سایر نقاط کشور، بیان کرد: اجرایی کردن کامل طرح الگوی کشت در کردستان نیازمند پشتیبانی و وضع قوانین و مقررات مشخصی است.

وی ضمن تاکید بر ایجاد زیرساخت های لازم در راستای اجرایی کردن این طرح مهم، اظهار کرد: متاسفانه در شرایط فعلی زیرساخت های مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح ایجاد نشده است و به همین دلیل هم در صورت اجرای آن مشکلاتی ایجاد می شود.

رئیس خانه کشاورز کردستان افزود: استان کردستان ظرفیت ها و استعدادهای بی نظیری در بخش کشاورزی دارد و در صورت برنامه ریزی درست می توان از این ظرفیت ها در راستای کمک به توسعه همه جانبه این استان بهره برداری کرد و به همین دلیل نیاز است که تعامل بین بخش خصوصی و دولتی در راستای بهره برداری از ظرفیت های آن افزایش یابد.

کشاورزی کردستان باید از وضعیت معیشتی به اقتصادی تغییر کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در خصوص اجرایی کردن طرح الگوی کشت در این استان، گفت: تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی یکی از نیازهای لازم و ضروری در کردستان به شمار می رود.

پیمان اسکندری در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: در حال حاضر اقدامات و فعالیت های مختلفی در راستای حمایت از قشر کشاورز در دستور کار قرار گرفته و در سایه تعامل نهادهای دولتی با بخش های خصوصی این اقدامات به خوبی اجرایی می شود.

اجرای طرح الگوی کشت در کردستان چشم انتظار ایجاد زیرساخت های مناسب

وی اجرایی کردن طرح الگوی کشت را یکی از مهمترین راهکارها در راستای رفع بخشی از مشکلات کشاورزان عنوان کرد و گفت: قیمت گذاری و به روز کردن قیمت خرید تضمینی محصولات یکی از مهمترین راهکارها در راستای اجرای موفقیت آمیز این طرح به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: هماهنگی و تعامل بین بخشی در سطح ملی و کلان کشور برای کمک به توسعه بخش کشاورزی و همچنین حمایت از طرح ها و اقدامات برنامه ریزی شده از سوی این وزارت خانه یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

بدون شک برنامه ریزی درست و اصولی در کنار حمایت بهتر از قشر کشاورز می تواند فرصت برای بهره برداری از ظرفیت های در اختیار بخش کشاورزی در استان کردستان را فراهم کند که اجرای درست طرح الگوی کشت در این خصوص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کردستان با در اختیار داشتن پنج درصد از زمین های کشاورزی کشور، سالانه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصولات زراعی و بالغ بر ۴۴۰ هزار تن محصولات باغی تولید و روانه بازار می کند که در صورت افزایش این میزان تولید، زمینه برای اشتغال بیشتر و همچنین توسعه پایدار استان کردستان فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha