۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
چند راز مهم برای داشتن پیتزای کم کالری

چند راز مهم برای داشتن پیتزای کم کالری

همه ما پیتزا را به عنوان یک غذای بسیار خوشمزه و پرکالری می‌شناسیم.

به گزارش بازار، همه ما پیتزا را به عنوان یک غذای بسیار خوشمزه و پرکالری می‌شناسیم. خصوصاً اگر از آن دسته افرادی باشید که به سالم بودن غذا یا کم کالری بودن آن اهمیت زیادی بدهید، در بسیاری از موارد مجبور هستید قید این غذای خوشمزه را بزنید و یا به یک یا دو اسلایس کوچک از آن قانع باشید. اما اگر راه‌هایی برای سالم‌تر کردن پیتزا وجود داشته باشد چه؟ در این صورت ضرورتی ندارد خود را از خوردن این خوراکی جادویی منع کنید و مهم‌تر از همه این که می‌توانید بدون احساس گناه آن را میل نمایید. پس حتماً تا پایان همراه ما بمانید. .

آیا خمیر نازک‌تر، پیتزا را سالم‌تر می‌کند؟

هر غذا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در مورد این غذای پرطرفدار، می‌توان گفت مهم‌ترین بخش، خمیر آن است. خمیر در انواع آمریکایی این غذا ضخیم‌تر و در انواع ایتالیایی، نازک‌تر در نظر گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید این فست فود دوست داشتنی را در نوع سالم‌تر و کم کالری‌تر آن داشته باشید، ابتدا باید به سراغ بخش اصلی رسپی یعنی خمیر آن بروید.

پیتزایی که لایه خمیری نازک‌تری دارد، بدون شک کربوهیدرات و کالری کمتری نیز دارد. پس می‌توانید خوشحال باشید که یک راه اساسی برای کم کردن کالری این غذا پیدا کرده‌اید. اما فراموش نکنید این مسئله زمانی صحیح است که میزان سس، پنیر و سایر مواد به کار رفته در پخت ثابت در نظر گرفته شوند.

 تاپینگ می‌تواند بیشتر از خمیر اهمیت داشته باشد

درست است که در بخش قبل گفتیم با نازک در نظر گرفتن خمیر، پیتزا کم کالری‌تر می‌شود. اما در واقعیت نقش مواد روی آن یا تاپینگ آن پررنگ‌تر از خمیر است. هنگامی که خمیر با لایه‌های عمیق پنیر، سس شیرین، سوسیس و ... پوشانده شده، دیگر چندان تفاوتی ندارد، چقدر نازک یا ضخیم باشد. اگر حقیقتاً نگران کم کالری بودن غذای خود هستید، باید از تاپینگ سالم خصوصاً مملو از گیاه به همراه خمیر نازک استفاده کنید. در این صورت می‌توانید بگویید غذای سالمی آماده کرده‌اید.

به پنیری که انتخاب می‌کنید دقت داشته باشید

پنیر یکی از خوشمزه‌ترین مواد تشکیل دهنده پیتزا است. اما دقت داشته باشید که اگر در انتخاب پنیر هوشمندانه عمل کنید می‌توانید تا حد زیادی چربی اشباع موجود در غذا را کاهش دهید. البته پنیر پروتئین و کلسیم زیادی نیز دارد که از مزایای آن به حساب می‌آید. اما به دلیل داشتن چربی اشباع باید به طور کنترل شده استفاده شود. در ادامه میزان کالری و ارزش غذایی چند نوع پنیر مورد استفاده در فست فود ها را مشاهده خواهیم کرد.

۱ اونس پنیر موزارلا:

  • ۷۲ کالری
  • ۸۷ گرم چربی اشباع
  • ۲۲۲ میلی‌گرم کلسیم

۱ اونس پنیر ریکوتا:

  • ۳۹ کالری
  • ۴ گرم چربی اشباع
  • ۷۷ میلی‌گرم کلسیم

می‌بینید که ارزش غذایی این دو نوع پنیر تا چه اندازه متفاوت است. با این حساب حتماً هنگام اضافه کردن پنیر به فست فود، در تعیین نوع و میزان آن وسواس کافی به خرج دهید.

چند راز مهم برای داشتن پیتزای کم کالری

آرد گندم کامل بهترین آرد برای خمیر پیتزا است

بهتر است همان‌قدر که به ضخامت خمیر توجه دارید به نوع آرد مورد استفاده برای تهیه آن نیز توجه داشته باشید. آرد گندم کامل، فیبر فراوانی دارد و به این ترتیب وعده غذایی سالم‌تری را برای شما می‌سازد. اجازه دهید یک مثال بزنیم. طبق محاسبات انجام شده توسط متخصصان، میزان فیبری که در خمیر نازک تهیه شده از آرد گندم کامل برای یک پیتزای کوچک وجود دارد، برابر با ۳ گرم است. این در حالی است که فیبر موجود در خمیر نازک تهیه شده از آرد معمولی برای یک پیتزای متوسط، ۱ و نیم گرم است.

در بسیاری از موارد افراد برای داشتن یک فست فود سالم‌تر، به طور کلی از آرد صرف نظر می‌کنند و به جای خمیر تهیه شده از آرد از کلم بروکلی، گل کلم و ... به عنوان پوسته پیتزا استفاده می‌کنند. در این صورت هم میزان کربوهیدرات غذا پایین می‌آید و هم مقدار فیبر آن افزایش پیدا می‌کند.

در استفاده از سس قرمز دست و دلباز باشید

بله درست خوانده‌اید. سس قرمز تهیه شده از گوجه سرشار از مواد مغذی ضروری است و در نتیجه می‌توان بدون ترس مقادیر زیادی از آن را به پیتزا اضافه کرد. سس قرمر حاوی ویتامین A و C در اندازه قابل توجهی است. برای مثال یک چهارم فنجان سس قرمز تهیه شده از گوجه فرنگی، بیشتر از ۷ میلی‌گرم ویتامین C به شما می‌دهد. با این حساب به نظر می‌رسد استفاده از سس گوجه فرنگی به جای سس‌هایی مانند آلفردو که سرشار از سدیم و چربی اشباع هستند، می‌تواند یک وعده غذایی سالم برای شما بسازد. اگر چندان هم طرفدار سس قرمز نیستید، می‌توانید از سس پستو تهیه شده از روغن زیتون، ریحان و مغزها استفاده کنید.

چند راز مهم برای داشتن پیتزای کم کالری

تا می‌توانید به پیتزای خود سبزیجات اضافه کنید

یک راه عالی برای این که فست فودی کم ضرر و حتی بسیار سالم و کم کالری نوش جان کنید، کمک گرفتن از گیاهان مختلف است. می‌توانید با توجه به فصل از انواع گیاهان تازه و خوشمزه با فیبر فراوان در رسپی استفاده کنید. قارچ یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های حاوی فیبر است که افزودن آن به گوشت باعث تعدیل سدیم و چربی‌های اشباع آن می‌شود. همچنین گیاهانی مانند اسفناج، بادمجان و کدو، فلفل دلمه‌ای و ... از دیگر خوراکی‌های فیبرداری هستند که می‌توان به دستور طرز تهیه پیتزا اضافه کرد.

تعداد اسلایس‌ها را کنترل کنید

حتی اگر تمام موارد گفته شده در بخش‌های قبل را هنگام سفارش پیتزا یا آماده کردن آن رعایت کرده باشید، باز هم تا تغذیه سالم فاصله دارید. این فاصله با کنترل شما روی حجم غذا و در واقع تعداد برش‌هایی که می‌خورید، پر می‌شود. اینجا یک قدم کوچک بین تغذیه صحیح و ناصحیح وجود دارد. باید آگاه باشید که تنها توجه به غذا و مواد تشکیل دهنده آن برای سلامتی شما کافی نیست. این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه مقدار از غذا و در نتیجه چه مقدار کالری را وارد بدن خود کنید. با این حساب حتی اگر گیاهی‌ترین و سالم‌ترین پیتزا را همراه با خمیری بسیار نازک و پنیری کم کالری سفارش دهید، اما ده برش بزرگ از آن را میل کنید، نمی‌توانید بگویید وعده غذایی سالمی داشته‌اید.

چند راز مهم برای داشتن پیتزای کم کالری

یک سالاد در کنار پیتزای خود سفارش دهید

اجازه دهید یک ترفند بسیار ساده اما به همین اندازه کاربردی برای داشتن یک وعده غذایی سالم به شما آموزش دهیم. البته این ترفند برای تمام انواع غذاها کارساز است. اما هنگامی که صحبت از فست فودها باشد، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. کافیست کنار غذای اصلی، یک سالاد نیز سفارش دهید. البته نه سالادی که همراه با مرغ سوخاری یا پنیر فراوان باشد. یک سالاد کم کالری و غنی از فیبر می‌تواند شما را از پرخوری دور نگه دارد. اگر پیش از این که شروع به خوردن پیتزا کنید، ابتدا از سالاد خود میل نمایید، فیبر موجود در سالاد بخش بزرگی از معده شما را پر کرده و کمک می‌کند زودتر احساس سیری کنید. به این ترتیب به جای ۵ اسلایس، با دو اسلایس و البته یک بشقاب سالاد، سیر خواهید شد.

 

کد خبر: ۱۸۴٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha