۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
چشم انتظاران گردشگر در خیابانهای بی رونق توریسم
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

چشم انتظاران گردشگر در خیابانهای بی رونق توریسم

اردبیل - از همان آغازین زمزمه‌های شیوع کرونا ویروس، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در استان اردبیل از مدار طبیعی فعالیت خود خارج شدند؛ در این میان یکی از حوزه‌های مهم متضرر شده از شیوع این بیماری حوزه گردشگری بود.

نرگس محمدی؛ خبرگزاری بازار_ از همان آغازین زمزمه‌های شیوع کرونا ویروس، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در استان اردبیل از مدار طبیعی فعالیت خود خارج شدند؛ بطوریکه برخی فعالیت‌ها به‌طور کامل تعطیل شدند و برخی دیگر دست‌وپا شکسته به فعالیت خود همچنان ادامه دادند؛ البته فعالیتی که چندان توفیری با تعطیلی هم نداشت.

از فعالیت تاکسی‌داران، غذاخوری‌ها و اغذیه‌فروشی ها، رستوران ها و بازار و کسبه سطح شهر گرفته تا فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان که همه این مشاغل تحت‌الشعاع کرونا ویروس مختل شدند؛ البته ناگفته نماند در این میان برخی از مشاغل مجازی و اینترنتی در ایام کرونایی توانستند جولان دهند و در بحبوحه فشارهای ناشی از کرونا بر بازاریان و اصناف، به سود خوبی هم‌دست یابند.

اما بی شک یکی از حوزه‌های مهم متضرر شده از ویروس کرونا در استان اردبیل حوزه گردشگری بود. تعطیلی هتل‌ها، مراکز اقامتی، آبگرم‌های معدنی و مراکز تفریحی و...، بی‌شک، بیشترین ضربه را به اقتصاد استانی زد که اتفاقاً اقتصادش بر فعالیت‌های کشاورزی و گردشگری استوار است.

دراین‌بین تعطیلی طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه در مشکین‌شهر که سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر بوده و نیز پل معلق قوسی شکل هیر که می‌توانست روزهای خوشی را برای مسافران به همراه داشته باشد و سکوت عجیب در خیابان های شهر چشمه‌های بهشتی، از اتفاقات تلخی بود که در پی شیوع کرونا ویروس در اردبیل شاهدش بودیم.

این اتفاق به‌ویژه در ایام پیک گردشگری و بعد از عبور از زمستان سرد اردبیل که همه چشم انتظار هجوم مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور به اردبیل بودند؛ مشکلات درآمدی و کسب‌وکار فعالان این حوزه را دوچندان کرد و به نوعی دست و پای فعالان این حِرَف را در پوست گردو گذاشت.

هرچند در این میان مسئولان دولتی وعده‌هایی مبنی بر حمایت از واحدهای متضرر از کرونا به‌ویژه در حوزه گردشگری داده بودند، اما بی‌شک در صورت محقق شدن این وعده ها نیز نمی‌توانست ضرر هنگفتی که از شیوع بیماری کرونا برای جامعه گردشگری استان به دنبال داشت، را جبران کند.

در همین رابطه جعفر بذری رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، ضرر و زیان جامعه هتلداران و مراکز اقامتی استان از شیوع کرونا ویروس در طول سه ماه گذشته را در حدود ۵۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

البته با توجه به اینکه بیشترین هتل‌ها و مراکز اقامتی استان در سرعین واقع‌شده و مسافران نیز برای استفاده از آب‌های گرم و معدنی، به این شهر سفر می‌کنند، بی‌شک تا زمانی که تعطیلی مجتمع‌های آب‌درمانی ادامه داشته باشد باید همچنان منتظر رکود فعالیت‌های هتلداران اردبیلی باشیم.

هرچند ناگفته پیداست که هتلداران تنها بخشی از جامعه بزرگ گردشگری استان هستند که از شیوع این بیماری متضرر شده‌اند. چراکه تعطیلی مراکز گردشگری ازجمله پل معلق مشکین‌شهر با جاذبه‌های زیبا و تماشایی، تعطیلی اماکن فرهنگی همچون بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی بود و همچنین تعطیلی مجتمع‌های آب‌درمانی که خود بار سنگینی از درآمد استانی را به دوش می‌کشید؛ همه و همه تحت تأثیر میهمان ناخوانده چینی کمر خم کرده‌اند.

البته در این میان شروع به فعالیت ۵۰ درصدی مراکز اقامتی و گردشگری استان خبر خوشحال‌کننده‌ای بود که بی‌شک نویدبخش رونق دوباره گردشگری در استان بود.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نزولی شدن روند شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، این امکان پیش‌آمده تا برخی از مشاغل ازجمله مراکز فعال در حوزه گردشگری با ۵۰ درصد ظرفیت و با رعایت پروتکل بهداشتی، فعالیت خود را آغاز کنند.

وی از بازگشایی این مراکز و تأسیسات به‌صورت آزمایشی و بعد از ابلاغ ستاد ملی پیشگیری از کرونا خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی برای مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی استان در روزهای گذشته، امیدواریم فعالان این حوزه با رعایت این پروتکل‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

فلاحی اظهار کرد: ‌با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور در تابستان به شمار می‌رود انتظار می‌رود که با برگشت سریع گردشگری داخلی فعالان حوزه گردشگری استان با به‌کارگیری اصول و آموزش‌های ارائه‌شده در این دوره‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

اتفاقی که در صورت تحقق می تواند تا حدودی امیدواری برای رونق دوباره گردشگری استان را بیشتر کند.

علی بشیری شهروند سرعینی که مدتهاست کار و بارش در رکود به سر می برده، از این که بالاخره روزنه های امیدی برای بازگشت رونق به این شهر توریستی باز شده است ابراز خوشحالی می کند. هر چند او معقتد است که باید تا مدتها تاوان تعطیلی های روزگار کرونایی را باید بدهند.

وی می گوید: درست زمانهایی که امیدوار بودیم شرایط اقتصادیمان تغییراتی داشته باشد، کرونا بیشترین ضربه را زد و حالا امیدواریم شرایطی پیش بیاید که کاستی هایمان را جبران کنیم.

البته امید بشیری به مسئولینی است که  شرایط رونق بعد از روزهای کرونایی را برای این شهر توریستی فراهم کنند.

در همین خصوص جعفر بذری رئیس جامعه هتلداران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص آغاز فعالیت ۵۰ درصدی مراکز اقامتی و گردشگری اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مراکز گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی بابیان اینکه طرح فعالیت ۵۰ درصدی مراکز اقامتی و گردشگری در قالب سفرهای هوشمند تدبیر شده است گفت: بر اساس این ابلاغیه، فعالیت‌های هتل ها و مراکز اقامتی به‌گونه‌ای خواهد بود که در صورت پذیرش مسافر برای یک شبانه‌روز، اتاق اسکان مسافر پذیرش‌شده، برای ۲۴ ساعت بعدی بسته و در تحویل مسافر دیگر نخواهد بود.

رئیس جامعه هتلداران اردبیل اظهار کرد: متأسفانه تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی، هزینه بهره‌برداری و استهلاک زیادی را به فعالان این صنف تحمیل کرده است.

وی تصریح کرد:در صورت ادامه‌دار بود تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی قطعا این هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

بذری بابیان اینکه به دلیل عدم‌حمایت دولت از جامعه هتلداران، بسیاری از فعالان این صنف، درخواست تغییر کاربری فعالیت هتل‌هایشان را داده‌اند گفت: این موضوع در جلسه جامعه هتلداران کشور مطرح شد و برهمین اساس طی نامه‌ای از دولت خواستیم تا تغییر کاربری هتل‌ها، در دستور کار باشد.

رئیس جامعه هتلداران اردبیل بابیان اینکه در صورت طولانی شدن تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی، شاهد بیکاری ۳ هزار نفر حداقل در این حوزه خواهیم بود گفت: این اتفاق قطعاً ضربه بزرگی برای استان خواهد بود و ضرورت داد مسئولان دولتی نگاه جدی به این حوزه داشته باشند.

بذری اظهار کرد: در ایام قبل از عید نیز هتلداران، برای نوسازی و تجهیز هتل، هزینه‌هایی زیادی متحمل شده‌اند که با توجه به تعطیلی مراکز و عدم کسب درآمد، نتوانسته‌اند به تعهدات مالی خود عمل کنند.

رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل در ادامه با اشاره به تعطیلی مجتمع های آبدرمانی در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: امیدواریم برای بازگشایی این مجتمع ها نیز تدابیر مناسبی اندیشیده شود؛ چراکه بیشتر مسافران با هدف استفاده از آب های گرم و معدنی وارد استان می شوند.

وی اظهار کرد: امیدواریم با آغاز مجدد فعالیت مراکز اقامتی و گردشگری مشکلات این صنف رفع شود.

حال در این روزهای آشفته کرونایی، شنیدن خبرهایی از احتمال مساعد شدن شرایط برای آغاز به کار مجدد واحدهای گردشگری، پیام خوشحال‌کننده‌ای است که می‌تواند رونق مجدد گردشگری را به همراه داشته باشد. هرچند انتظار می‌رود مسئولان دولتی نیز نسبت به وعده‌های خود در خصوص حمایت از این واحدها پایبند باشند؛ چراکه فعالان حوزه گردشگری در کنار دیگر صنوف، به لحاظ اقتصادی همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

کد خبر: ۱۸٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha