۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
 اوراق گام مانع انحراف منابع بانک‌ها | نکول تسهیلات کاهش می‌یابد
نایب‌ رئیس هیات ‌مدیره بانک دی مطرح کرد

اوراق گام مانع انحراف منابع بانک‌ها | نکول تسهیلات کاهش می‌یابد

هاشمی‌نژاد، نایب‌ رئیس هیات ‌مدیره بانک دی گفت: یک عامل رشد نقدینگی نکول تسهیلات است و اوراق گام می‌تواند مانع انحراف منابع بانک‌ها شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امیرعباس هاشمی‌نژاد؛ نایب‌ رئیس هیئت ‌مدیره بانک دی، گفت: بهترین اثری که اوراق گام دارد این است که در درجه اول بانک مرکزی می تواند رد پول را پیدا کند و این موضوع بسیار مهم است، زیرا یکی از مشکلات مهم بانک‌ها در مصرف منابع بوده است و همیشه سیاست‌گذار پولی و نهادهای ناظر و حتی نمایندگان مجلس از این موضوع گلایه داشته‌اند که مصرف منابع یا همان اعطای تسهیلات کنترل نمی‌شود و به عبارت دیگر محل مصرف مشخص نیست، به عنوان نمونه در یک پروژه خاص یک مشتری مقداری از تسهیلات را در همان محل و ثبت سفارش مصرف می کند و بخش دیگری از تسهیلات در جای دیگری استفاده می‌شود.

هاشمی ‌نژاد ادامه داد: اوراق گام کمک می کند تا دقیقا منابع در محل خودش مصرف شود، شبیه سپرده‌گذاری شرایط خاص که در گذشته داشته‌ایم، اما در حال حاضر این سپرده بسیار کم‌رنگ شده است، زیرا سپرده گذاری شرایط خاص برای پروژه های خاص تعریف شده است، اما به دلیل این که در این پروژه ها نیز انحراف مشاهده شد، بانک مرکزی ورود پیدا کرد و از یک ابزار پیشرفته‌تر استفاده کرد تا انحراف منابع را از بین ببرد، این جا بود که بانک مرکزی اوراق گام را راه‌اندازی کرد.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: طراحی اوراق گام برای بانک مرکزی بسیار سخت بوده است، زیرا این اوراق نیاز به یک بستر و فرایند دارد و از آیین نامه گرفته تا انواع ابزار و تجهیزات الکترونیک برای راه اندازی اوراق گام استفاده شده است.

این تحلیلگر بازارهای مالی بیان داشت: به نظر بنده اوراق گام ابزاری به شدت مورد نیاز کشور است و این ابزار موفق عمل خواهد کرد و اوراق گام کمک می کند تا محل مصرف منابع کاملا مشخص و قابل رصد باشد.

وی افزود: این ابزار کمک شایانی برای کنترل تورم می کند، زیرا مسئله اساسی در مصرف تسهیلات بانکی است. در اوراق گام نکول به شدت کاهش خواهد یافت.

نایب‌ رئیس هیئت ‌مدیره بانک دی با اشاره به این که عامل رشد ترازنامه و همچنین عامل رشد نقدینگی در کشور نکول است، گفت: وقتی که تسهیلات داده می‌شود اما این تسهیلات به بانک بر نمی گردد، تسهیلات اعطایی به بخش غیر جاری منتقل می شود. در این زمان پول به بانک بر نگشته و در حال چرخش است. در این جا بانک اصل و فرع سود را حساب می کند، اما پول در جامعه در حال متورم شدن است، چون فردی که تسهیلات را گرفته است با نکول آن برای خود ثروت می سازد و یا سود تولید می کند.

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: اوراق گام کمترین ریسک اعتباری را دارد، بنابراین این اوراق می‌تواند بسیار برای کشور مفید واقع شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha