۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
تعیین ضرب الاجل سازمان بازرسی برای کاهش ماندگاری کالاها در انبارهای بندر امام(ره)
مدیرکل بازرسی استان خوزستان مطرح کرد

تعیین ضرب الاجل سازمان بازرسی برای کاهش ماندگاری کالاها در انبارهای بندر امام(ره)

مدیرکل بازرسی استان خوزستان تاکید کرد: برای کاهش مدت زمان ماندگاری کالا در انبارهای بندر امام خمینی (ره) مطابق با جدول زمانی ورود و خروج کشتی‌ها ضرب الاجل‌هایی تعیین شده است.

به گزارش بازار، محمد آقاجری، مدیرکل بازرسی استان خوزستان در حاشیه نشست رفع موانع و تسهیل خروج کالاهای اساسی که در محل منطقه ویژه بندری امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در حال حاضر با شرایط پر شدن ۹۰ درصدی انبارهای کالای اساسی در این بندر مواجه هستیم.

‌وی با بیان اینکه با توجه به تجربه سال گذشته، احتمال خودسوزی یا بروز آفت در بین برخی کالاها به واسطه ماندگاری بیش از اندازه در انبارها وجود دارد، عنوان کرد: به منظور پیشگیری از وقوع چنین شرایطی، باید از تمام امکانات و تعامل‌های بین بخشی دستگاه‌های مربوطه برای کاهش حجم کالای انبارش شده در انبارهای بندر امام خمینی (ره) استفاده کرد.

‌آقاجری به محموله ذرت فاسد شده به دلیل ماندگاری بیش از اندازه در انبارهای بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این محموله مربوط به سال‌های گذشته بود و با تلاش فراوان از بندر خارج شد، ‌ برای مرجوع کردن این محموله به خارج از کشور زحمات و هزینه‌های زیادی صرف شده است.

‌به گفته مدیرکل بازرسی استان خوزستان، ماندگاری کالا در انبارهای بندر از هر لحاظ مناسب نیست و باید تصمیمی گرفته شود تا هرچه سریعتر از بندر خارج شود.

‌تاخیر در تخلیه کشتی‌ها هزینه مالی زیادی به دولت و بخش خصوصی تحمیل می‌کند

‌آقاجری با اشاره به حضور ۳۲ کشتی حامل کالا در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: بخش قابل توجهی از این معطلی به دلیل وجود مشکلات اسنادی کالا است. همچنین عدم تخصیص ارز را می‌توان مهمترین دلیل بروز مشکلات پیش آمده در خصوص معطلی این کشتی‌ها دانست.

‌وی اظهار کرد: مجموعه مدیریت اقتصادی کشور باید در خصوص رفع مشکلات مربوط به فرآیندهای مربوط به تخلیه و ترخیص کالاهای موجود چاره اندیشی کند؛ این در حالی است که هزینه ناشی از معطلی کشتی‌ها در لنگرگاه به صورت ارزی محاسبه می شود و این موضوع تبعات متعددی را برای اقتصاد کشور درپی دارد.

‌بازرس کل استان خوزستان خاطرنشان کرد: جریمه تاخیر در تخلیه کالا برای هر کشتی به صورت روزانه به میزان ۲۵ هزار دلار محسابه می‌شود.

آقاجری با تاکید بر اینکه اقدامات دستگاه‌های مربوط به حمل و نقل بار در کشور به منظور تخلیه انبارهای موجود بندر امام خمینی (ره) باید با شتاب بیشتری همراه باشد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزارتن کالای اساسی از کشتی‌های ورودی تخلیه شده و هفت میلیون و ۷۸۰ هزارتن کالا از بندر خارج شده است.

‌بازرس کل استان خوزستان افزود: در حال حاضر قریب به چهار میلیون تن کالای اساسی در انبارهای مجتمع بندر امام خمینی (ره) انبارش شده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha