۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
واردات نه؛ به دنبال سوآپ انرژی روسیه هستیم | آغاز مذاکرات برای رسیدن گاز مسکو به تهران
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار :

واردات نه؛ به دنبال سوآپ انرژی روسیه هستیم | آغاز مذاکرات برای رسیدن گاز مسکو به تهران

 نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مساله انرژی در کشور به صورت جزیره ای اداره می شود و حاکمیت یکپارچه ای در این حوزه نداریم، گفت: به دنبال واردات گاز از روسیه نیستیم، هدف ما سوآپ انرژی است.

بازار، گروه آب و انرژی: مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قرار نیست برای تامین انرژی داخل به وارد کننده گاز از روسیه و ترکمنستان تبدیل شویم، ادامه داد: دولت به دنبال سوآپ گاز از مسکو است و معتقد است که از این طریق می تواند درآمد خوبی را نصیب کشور کند.

او با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز کشور محدود بوده و ظرفیت مازاد چندانی برای صادرات به بازار کشورهای همسایه نداریم، افزود: ما می توانیم بخشی از کسری که در شمال و شمال شرق کشور وجود دارد را از طریق گاز ترکمنستان و روسیه تامین و در مقابل از جنوب کشور گاز مازاد خود را صادر کنیم.

به گغته نخعی، سوآپ گازی صرفا یک روش در تجارت گاز است. اکنون درباره این موضوعات صحبت شده و تفاهم هایی نیز صورت گرفته اما هنوز عملیاتی نشده، اما خیلی محتمل است که در آینده نزدیک اتفاق‌های خوبی در این حوزه رقم بخورد.

قانون اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی سالهاست که روی زمین مانده و اجرایی نمی شود. به عبارتی می توان گفت که مساله انرژی در کشور ما به صورت جزیره ای اداره شده و حاکمیت یکپارچه ای در اینباره نداریم. این در حالی است که به اندازه ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی ظرفیت مدیریت مصرف در حوزه گاز داریم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی توجهی دولت به مساله بهینه سازی انرژی در کشور، گفت: بخش زیادی از کسری که امروز ما در حوزه انرژی با آن مواجه هستیم حاصل هدر رفت انرژی در کشور است.

او با بیان اینکه قانون اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی سالهاست که روی زمین مانده و اجرایی نمی شود، ادامه داد: مساله انرژی در کشور ما به صورت جزیره ای اداره می شود و حاکمیت یکپارچه ای در اینباره نداریم. این در حالی است که ظرفیت بالایی را می توانیم از طریق مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ایجاد کرد. به عنوان مثال گفته می شود که به اندازه ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی ظرفیت مدیریت مصرف در حوزه گاز داریم.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha