۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
دلایل بحران آب در کشور چیست؟ | عدم گسترش آبیاری نوین در حوزه کشاورزی
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

دلایل بحران آب در کشور چیست؟ | عدم گسترش آبیاری نوین در حوزه کشاورزی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هدررفت آب‌های سطحی، عدم انجام آبخیزداری، عدم گسترش آبیاری نوین در حوزه کشاورزی و آمایش سرزمینی دست به دست هم داده است که امروز کشور با بحران کمبود آب رو به رو شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین‌زاده با اشاره به بحرانی شدن مسئله کمبود آب در کشور، گفت: کاهش آب پشت سدها، نشان می‌دهد اوضاع آب در کشور چندان جالب نیست و متاسفانه در حوزه تامین آب پایدار اقدامات خوبی انجام نشده است، مثلا سازمان منابع طبیعی به موضوع آبخیزداری ورود نکرده و همین امر یکی از دلایل چالش امروز ما در حوزه آب است، ضمن آنکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آب‌های سطحی در حال هدررفت هستند اما هنوز برنامه برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی ۸۰ تا ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی تاکنون برنامه مدونی را برای رواج و رونق آبیاری نوین در کشور اجرایی نکرده است، ضمن آنکه انتقال آب دریا با کندی در حال انجام است، هرچند به دلیل عدم صرفه اقتصادی، این آب انتقال یافته دریا صرفا در حوزه صنعت استفاده می‌شود.

به گفته وی در جهان پیشرفته آب دریا با آب‌شیرین‌کن جهت استفاده مردم شیرین و قابل استفاده می‌شود اما در ایران به‌دلیل بروکراسی اداری و عدم سرمایه‌گذاری این امر مغفول مانده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمایش سرزمینی و حکمرانی نامناسب در حوزه آب و عدم اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و اقدامات تشویقی برای همراهی بخش خصوصی و... همه و همه دست به دست هم داده است که امروز کشور با بحران کمبود آب رو به رو شود لذا مسئولان باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشند ضمن آنکه مجلس و کمیسیون انرژی مسئله کمبود آب و راهکاری بهبود شرایط را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha