۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
بورس در بورس!

بورس در بورس!

مرتضی یوسفی طهارم، تحلیل گر اقتصادی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: امسال سال جهش تولید است و تا این لحظه سهام شرکت های تولیدی و غیر تولیدی فعلا خوب جهش کرده، اما خبری از جهش در تولیدات آنها وجود ندارد.

مرتضی یوسفی طهارم- اقتصاد ایران در حالی که برای اکثر مردم غیر قابل پیش بینی است  و همواره در حال تلاطم  و ایجاد استرس در آنها است. اما برای گروهی که آن را در جهت منافع  گروهی خود دست کاری میکنند به سادگی قابل پیش بینی و مدیریت است.

از آنجائیکه یک نظام کارآمد برای مدیریت اقتصاد در راستای منافع جمعی وجود ندارد و دست نامرئی در اقتصاد آزاد و طبیعی نیز سالهاست که از بیخ  قطع شده است، منافع عمومی و جمعی در اقتصاد ایران مفهومی نامفهوم بوده و دستکاری در اقتصاد ایران و جهت دهی آن توسط گروهی جهت حفظ منافع خود و یا کسب منافع بیشتر ممکن و کم هزینه و حتی گاهی بی هزینه و همراه با پاداش است.

در زمانه ای که تولید بسیاری از سیستم ها(شرکتها) که اساسا بنیان گذاشته شده اند که محصولی تولید کنند و از محل فروش آن سودی حاصل و ارزش سهام خود را افزایش دهند به شکل قابل توجهی کاهش یافته است،   ارزش سهامشان  به شکل قابل توجه و توجیهی گران میشود. و این  همه در حالی است که امسال سال جهش تولید است و تا این لحظه سهام شرکت های تولیدی و غیر تولیدی فعلا خوب و در حد قابل توجهی جهش کرده، اما خبری از جهش در تولیدات آنها و یا حتی برنامه افزایش تولید این شرکت ها وجود ندارد.

در زمانه ای که تولید بسیاری از سیستم شرکتها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، ارزش سهامشان به شکل قابل توجه گران میشود. و این  همه در حالی است که امسال سال جهش تولید است و تا این لحظه سهام شرکت های تولیدی و غیر تولیدی فعلا خوب جهش کرده، اما خبری از جهش در تولیدات آنها وجود ندارد.

این جهش ها توجیه میشوند همانطور که قیمت دلار، سکه، مسکن، ماشین و...  بجای افزایش میزان و تعداد آنها در اقتصاد، پیشتر جهش کرده بود و همه آنها ناشی از جهش در تولید پولی بوده و است که فقط در دست دولت و سیستم بانکی تحت نظارت اوست.

یکی از راههای پولدار کردن و میلیاردر کردن مردم همین روش آسانی است که در کشور صورت میگیرد. جمع کثیری در جامعه در زمان بسیار کوتاهی میلیاردر میشوند ‌.
اما مسئله پر اهمیت تر این است که جمع کثیر دیگری، دیگر به سختی میتوانند حتی میلیونر شده و هزینه های جاری میلیونی خود را برای بقا پرداخت نمایند. و این یعنی که غایت این میلیارد کردن ها و  شدن ها، رضایت نخواهد بود.

در شرایطی که سیاست کشور در راستای تامین رضایت جمعی و تامین منافع عمومی نیست هر چند شاید هدف نیز  این بوده و باشد ، اما  فعلا انتظار بهبود شرایط اقتصادی و کاهش میزان تلاطم ها در آن امری غیر محتمل است.

در این سال بیش از همه باید منتظر تصمیم رای دهندگان امریکایی بود که نتیجه تصمیم جمعی آنها بیشترین تاثیر را در سال جاری و سالهای آتی بر معیشت جمع کثیری در دنیا خصوصا" بر ما خواهد داشت،   در حالی که ما همواره ناتوان از یک تصمیم درست جمعی جهت تامین منافع  جمعی بوده و همواره منافع کوچک و زود گذر شخصی را بر منافع بزرگ و بلند مدت جمعی ترجیح می دهیم

کد خبر: ۱۸٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha