۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
افزایش تعاملات دوجانبه حمل‌ونقلی بین ایران و بلاروس با اولویت افزایش ترانزیت
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد

افزایش تعاملات دوجانبه حمل‌ونقلی بین ایران و بلاروس با اولویت افزایش ترانزیت

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با هیات حمل‌ونقلی بلاروس در تهران به منظور افزایش تعاملات حمل‌ونقلی فی مابین عنوان کرد: در دنیا ایران به عنوان چهارراه ترانزیت مطرح است.

به گزارش بازار، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: بحث عمده ما در حمل‌ونقل در خصوص ترانزیت کالاست و تمامی کشورهایی که در مسیر کریدور شمال - جنوب قرار دارند سعی می‌کنند بار ترانزیت را از کشور خود عبور دهند. موضوع اصلی ایران با کشور بلاروس نیز استفاده بهینه از کریدور شمال - جنوب با عبور کالا و بار از دو کشور و توسعه حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و ترکیبی بین دو طرف است.

وی ادامه داد: علاوه بر تفاهم‌نامه‌های دوجانبه فی‌مابین، یک تفاهم‌نامه هم با آذربایجان، روسیه و بلاروس در جهت توسعه ترانزیتی موجود است و طبیعی است که هر تکنولوژی و ابزاری که بتواند به توسعه ترانزیت کمک کند مورد توجه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: همانطور که می‌دانید ایران از امکانات خوبی در کریدور شمال به جنوب برخوردار است و در کریدور شرقی- غربی نیز همانند کریدور شمالی- جنوبی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور مناسب است.

وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر کشور ایران تلاش کرده ظرفیت‌های ترانزیتی خود را گسترش دهد و بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند به طوری‌که ظرفیت بنادر ایران در شمال و جنوب، ۲۷۰ میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در ایران فراهم شده است و ایجاد مراکز لجستیک می‌تواند در توسعه بنادر کمک کند.

افندی‌زاده اظهار کرد: ایران دارای حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهره‌برداری است و ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در کشور وجود دارد این در حالی است که ۶۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی جاده‌ای در کشور وجود دارد که باعث دسترسی مناسب ایران برای اتصال به سمت آب‌های آزاد جهان شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در دو هفته گذشته ایران با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و آذربایجان اجلاسی را در تهران برگزار کرد که هدف نهایی این کشورها ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال از کریدور شمال - جنوب قرار گرفت و این هدف سرمایه‌گذاری در بنادر و مسیرهای ریلی ایران را مثبت ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشور بلاروس در زمینه ساخت ماشین‌آلات راهداری و راه‌سازی از تکنولوژی بالایی برخوردار است می‌توان در زمینه‌های علمی – فناوری همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای بین دو کشور برقرار کرد.

افندی زاده در جمع‌بندی توضیح داد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدف گذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشور بلاروس در کلیه زمینه‌های حمل‌ونقلی و ترانزیت را دارد.

کد خبر: ۱۸۳٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha