۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
تاثیر جنگ احتمالی چین و تایوان بر بازار جهانی انرژی
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی مطرح کرد

تاثیر جنگ احتمالی چین و تایوان بر بازار جهانی انرژی

از آنجا که چین و به طور کلی کشور های منطقه شرق آسیا، مصرف‌کننده نفت هستند، بسته شدن این تنگه به معنای کاهش احتمالی تقاضای نفت و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سعید میرترابی کارشناس حوزه انرژی در این خصوص جنگ احتمالی چین و تایوان و تاثیر آن بر بازار جهانی انرژی بیان کرد: با توجه به آنکه تنگه مالاکا یکی از گذرگاه‌های اصلی برای انتقال نفت به شرق آسیا است، ممکن است در صورت بروز تنش و جنگ بین تایوان و چین، این تنگه بسته شده و انتقال نفت به شرق آسیا دچار اختلال شود. به هر حال هر جنگی در عرصه بین المللی می‌تواند باعث بروز بحران در بازارهای جهانی شود. از آنجا که چین و به طور کلی کشورهای منطقه شرق آسیا، مصرف‌کننده نفت هستند، بسته شدن این تنگه به معنای کاهش احتمالی تقاضای نفت و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته بعید است که چین همچون روسیه وارد جنگ شود و احتمالا چین رفتار عاقلانه‌تری خواهد داشت. اما چین از مشتریان عمده نفت ایران است و نفت ایران از طریق همین تنگه مالاکا به چین انتقال می‌یابد. طبیعتاً بروز هرگونه تنش در آن تنگه، صادرات نفت ایران را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: در صورت کنترل تنش‌ها بین تایوان و چین (اگر جنگی اتفاق نیفتد) با توجه به برنامه اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت خام و همچنین نزدیکی به فصل سرما و افزایش تقاضای نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا، احتمالاً قیمت نفت کمی رشد داشته و به محدوده ۱۰۰ دلار خواهد رسید. اما عبور قیمت نفت خام از کانال ۱۰۰ دلار را کمی دور از ذهن می‌دانم.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ناترازی گاز در کشور و نگرانی‌هایی که در این زمینه ایجاد شده، اظهار کرد: آمارها نشان دهنده رشد تند مصرف گاز در کشور و رشد بسیار ملایم تولید گاز در کشور است. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به سقف ظرفیت‌های تولید گاز در کشور نزدیک شده‌ایم و اگر مصرف گاز در کشور با همین روند افزایش یابد، در سال‌های آینده باید نگران کمبود گاز باشیم. افزایش ظرفیت تولید گاز نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری است و اگر قرار به این حجم سرمایه‌گذاری باشد، بهتر است در زیرساخت‌ها و بخش های مولد سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تاکید کرد: نمی‌توان هر سال ظرفیت تولید گاز را افزایش داد و میلیاردها دلار صرف مصرف غیربهینه خانگی کرد. هرچند دولت تلاش کرده با ورود به حوزه سوآپ گاز و مدیریت مصرف صنایع تا حدی از این نگرانی‌ها بکاهد؛ اما مادامی‌ که مصرف داخلی بهینه‌سازی نشود، نمی‌توان عرضه و تقاضای گاز در کشور را تراز کرد. سرانه مصرف گاز خانگی و تجاری در کشور ما بسیار بالاتر از متوسط جهانی است و تا وقتی هزینه تامین گاز خانگی ارزان باشد، انگیزه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف و عایق‌بندی و... وجود نخواهد داشت. متاسفانه برای جلوگیری از ایجاد نارضایتی اجتماعی و تراز کردن عرضه و مصرف گاز در کشور، در مواقع کمبود گاز اقدام به قطع کردن گاز صنایع می‌کنند که این روش هم مناسب نیست!

کد خبر: ۱۸۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha