۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی در مسیر تعطیلی| مشکلات مشترک صنایع تجهیزات پزشکی و دارویی
رئیس مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی مطرح کرد

کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی در مسیر تعطیلی| مشکلات مشترک صنایع تجهیزات پزشکی و دارویی

لسان، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی به بازار گفت: وزارت بهداشت چشم اندازی برای آینده صنعت تجهیزات پزشکی کشور ندارد.

بازار؛ گروه صنعت: چالش های صنعت دارویی کشور به صنعت تجهیزات پزشکی هم کشیده شده است و فعالان این حوزه از اشتراک خیلی از مشکلات این دو حوزه پرده بر می دارند. این درحالی است که چالش های این حوزه همچون دارو در معرض دید نیست و شاید کمتر کسی متوجه شود تامین کنندگان صنف تجهیزات پزشکی با چه چالش هایی مواجه هستند و حتی خیلی ها نمی دانند این روزها در نتیجه سیاست های اشتباه و نبود چشم انداز مشخصی برای این حوزه یکی از یکی از شمار تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کاسته می شود.

در این خصوص سید حسین لسان رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی به بازار می گوید: مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی نظیر هم هستند. بزرگترین چالش در صنعت تجهیزات پزشکی این است که وقتی ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی و آزاد تغییر یافت؛ نیاز به نقدینگی مراکز حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرد که این خود یک موضوع مهم است. البته این نکته نباید فراموش شود که حذف ارز موضوعی فراتر از بحث وزارت بهداشت است و از یک تصمیم بزرگ کشوری نشات می گیرد.

وی با اشاره به تشریح مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی می افزاید: محیط کسب و کار صنعت تجهیزات پزشکی پارامتر ها و مولفه های متعددی بیرونی دارد که مرتبط با بستر اقتصاد کشور است که باعث رکود، ‌رونق و یا تورم می شود. بنابراین هر شرایط اقتصادی وجود داشته باشد بر روی صنعت تجهیزات پزشکی هم تاثیر مستقیم می گذارد. همچنین یک محیط درونی هم برای صنعت تجهیزات پزشکی وجود دارد که قسمتی از آن مرتبط با فعالان یا بزرگ ترین تامین کنندگان که شامل تولیدکنندگان و وارد کنندگان می شود است.

سیاستی که به کمبود و کاهش کیفیت منتهی می شود

لسان بیان می کند: بخشی دیگر مسائل این صنف نشات گرفته از تصمیماتی است که در وزارت بهداشت گرفته می شود که نماینده آن اداره تجهیزات پزشکی است. اداره تجهیزات پزشکی خود را در جایگاهی قرار داده که هم سیاست گذاری و هم تعرفه گذاری می کند و طراح تمام مسیرها است. حتی رسیدگی و شکایت و غیره را هم بر عهده این اداره قرار دارد. بنابراین تمام این مسئولیت ها در یک سازمانی به نام اداره کل تجهیزات پزشکی متمرکز شده است.

وی می افزاید: اگر این اداره تجهیزات پزشکی دارای ظرفیت های کار سریع و چابک باشد حوزه درونی صنعت تجهیزات پزشکی هم چابک می چرخد اما الان این صنعت به این شکل نیست؛ یعنی اداره کل تجهیزات پزشکی گرفتار بسیاری از آئین نامه ها و روش ها شده است که روش آن کنترل است؛ البته کنترل به مفهوم اداره کردن نیست.

اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی بدون آگاهی از صنعت مداخلاتی می کند که باعث کمبود، کاهش کیفیت و نبود بودجه می شود

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی ادامه می دهد: ما گاهی یک کاری را اداره می کنیم، ‌ گاهی هم یک کاری را کنترل می کنیم. بنابراین اداره کردن به این معنا است که کار را بر روی تعادل قرار دهیم و هدف داشته باشیم و مدیریت کنیم. اما یکبار دیگر فقط این پدیده را کنترل می کنیم. الان اداره کل تجهیزات پزشکی فقط صنعت تجهیزات پزشکی را کنترل می کند. این کنترل هم با روش قیمت گذاری، ایجاد آئین نامه های مختلف، ‌فراخوان های مختلف و غیره است.

وی تاکید می کند: بنابراین این اداره مداخلاتی می کند که حتی نمی داند باعث برهم زدن تعادل عرضه و تقاضای می شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد باز یک مشکل دیگری به نام بحران کیفیت و بحران کمبود ایجاد می شود. بنابراین مجبور می شود مجدد دخالت بیشتری کند و دوباره مشکل کمبود و کاهش کیفیت به همراه نبود بودجه هم به آن اضافه می شود. در مجموع در حال حاضر وضعیت تجهیزات پزشکی قرینه شرایطی که در مورد دارو گفته می شود است.

سایه سندرم بی تصمیمی بر سر اداره تجهیزات پزشکی

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین صنف تجهیزات پزشکی می گوید: به تمام مشکلاتی که گفته شد، قیمت گذاری دستوری را هم اضافه کنید که نمی توانیم تولیدات را با نرخ حقیقی عرضه کنیم. موضوعی که اگر با تمام فعالان هم صحبت کنیم درباره آن اظهار نگرانی می کنند. البته این موضوع را مسئولان می دانند اما اینکه چه دستوری است را نمی دانیم. البته سندرم بی تصمیمی هم در اداره تجهیزات پزشکی وجود دارد که تصمیمات به موقع گرفته نمی شود و همه چیز را به سمت رکود هدایت کرده است.

لسان می افزاید: رکودی که می دانم فعالان این صنعت را دچار مشکلات اقتصادی بسیاری کرده و نارضایتی در این حوزه رشد کرده است. این نارضایتی هم خطر تعطیلی واحدهای تولید تجهیزات پزشکی را به همراه دارد. البته همین الان هم خیلی از شرکت ها تعطیل کرده اند و یا به دنبال این هستند که محصولات را سریع تر به فروش برسانند و از این صنعت کوچ کنند. به هرحال تعادل منطقی ای در این صنعت حاکم نیست.

اداره تجهیزات پزشکی یا مرتبه بالاتر یعنی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی بگوید چه هدفی دارد که قیمت گذاری دستوری و تعرفه گذاری انجام می دهند. اگر سه سال دیگر را توانستند برای ما ترسیم کنند می توانیم با آن ها همکاری کنیم

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی به متولیان برای رفع مشکلات موجود دارد بیان می کند: راه حل ها مشخص است و فقط باید اراده ای برای این موضوع باشد. این مساله از یک دهه قبل که طرح جامع سلامت کشور ابلاغ شد به طور کامل مشخص شده است که راه کار چیست و باید به کدام سمت حرکت کنیم.

وی می افزاید: بیمه ها باید فعال شوند و رابطه بیمار با مراکز درمانی و تامین تجهیزات باید از طریق بیمه ها پوشش داده شود. همین الان در صنعت بیمه سلامت خیلی پیچیدگی پیدا شده است در حالی که چنین مشکلاتی صنعت بیمه خودرو وجود ندارد. آیا کسی الان از این موضوع رنج می برد؟ قیمت خودرو افزایش یافته و تعرفه های بیمه هم بالا رفته است. اگر هم اتفاقی رخ دهد بیمه بیشتر پوشش می دهد. اما در مورد سلامت چنین نیست.

لسان ادامه می دهد: لذا راه کار چیست؟ راه کار این است که به چشم اندازها برگردیم و به سیاست های کلی توجه کنیم. امروز اداره تجهیزات پزشکی یا مرتبه بالاتر یعنی وزارت بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی بگوید چشم اندازی که با این سیاست ها دارد برای سه سال آینده چیست؟ چه هدفی دارد که قیمت گذاری دستوری و تعرفه گذاری انجام می دهند. اگر سه سال دیگر را توانستند برای ما ترسیم کنند می توانیم با آن ها همکاری کنیم. شعار زیاد است اما در عمل راهی را دنبال نمی کنند که ببینیم هدفمند است. مداخلات هم باعث می شود که بازار بلوک بندی شود؛ بلوک خودی، ‌ غیر خودی و غیره که باعث مشکلات می شود.

وی در پایان بیان می کند: به طور کلی و با وجود مشکلات اقتصادی و موانع بسیار در محیط کسب کار صنعت تجهیزات پزشکی، فعالان این حوزه وظایف اجتماعی و معنوی خود را رها نکرده اند و با حمایت از «مجمع خیرین تجهیزات پزشکی کشور» اقدام به کمک رسانی تخصصی نیز می کنند. یکی از طرح های در حال اجرا «طرح تجهیز امانت» است که به تحویل امانی تجهیزات پزشکی به بیماران اقدام می‌ کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha