۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
 جهش ۱۵ درصدی هزینه آموزش در یک ماه
داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد

جهش ۱۵ درصدی هزینه آموزش در یک ماه

بر اساس تازه‌ترین اعلام مرکز آمار ایران در مهرماه امسال هر خانوار در سبد مصرفی خود در بخش‌های اجاره‌بها ۶.۱ درصد، آموزش ۱۵ درصد، گوشت قرمز و ماکیان ۴.۳ درصد، میوه و خشکبار ۶ درصد افزایش هزینه دارد.

به گزارش بازار، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده یا همان نرخ تورم مصرف‌کننده در مهرماه امسال اعلام کرد که تورم نقطه‌ای در این ماه به ۴۸.۶ درصد، تورم سالانه ۴۲.۹ و تورم ماهانه نیز به سه درصد رسیده است. با این وجود اما گروه‌های مختلف کالایی که سبد مصرفی خانوار را تشکیل می‌دهند نرخ‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند.

به عنوان مثال در این ماه تورم سالانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶۰.۱، تورم نقطه‌ای آن‌ها ۷۱.۴ و تورم ماهانه نیز ۲.۲ درصد بوده است. این یعنی مردم برای مصرف گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهرماه نسبت به شهریور ۲.۲ درصد و نسبت به مهر سال قبل ۷۱.۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

نکته دیگر اینکه در این گروه انواع روغن با ۱۴۱.۳ درصد و شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ۷۳.۶ درصد بیشترین تورم سالانه و میوه و خشکبار با ۶ درصد افزایش و گوشت قرمز و ماکیان با ۴.۳ درصد افزایش بیشترین تورم ماهانه را در میان گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها داشته‌اند. اما در مهر امسال و در گروه غیرخوراکی ها، گروه پوشاک و کفش تورم سالانه ۴۷.۸ درصد، تورم نقطه‌ای ۴۷.۶ و تورم ماهانه ۲.۷ درصدی را پشت سر گذاشته است.

بازار اجاره‌بها نیز در این ماه رشد قابل توجهی داشته است. تورم سالانه اجاره‌بها ۳۰.۱، تورم نقطه‌ای ۳۶ درصد و تورم ماهانه ۶.۱ درصد افزایش داشته است. هزینه‌های بهداشت و درمان هم با تورم ماهانه ۱.۷ درصدی، تورم نقطه‌ای ۳۸ درصدی و تورم سالانه ۳۵.۴ درصدی مواجه بوده است.

نکته مهم‌تر اینکه تورم ماهانه بخش آموزش نیز جهش قابل توجهی داشته است. تورم ماهانه بخش آموزش ۱۵ درصد، تورم نقطه‌ای آن ۳۵.۹ درصد و تورم سالانه آن ۲۹.۹ درصد افزایش داشته است.

بخش تفریح و فرهنگ نیز تورم ماهانه ۲.۷ درصدی، تورم نقطه‌ای ۳۲.۲ درصدی و تورم و تورم سالانه ۳۰.۷ درصدی را پشت سر گذاشته است. هزینه برای هتل و رستوران هم در مهرماه ۳.۱ درصد نسبت به شهریور امسال، ۸۱ درصد نسبت به مهر سال گذشته و ۷۱.۱ به طور میانگین در ۱۲ ماه منتهی به مهر امسال افزایش یافته است. همچنین تورم ماهانه مربوط به هزینه‌های حمل‌ونقل ۱.۴ درصد، تورم نقطه‌ای ۳۳.۷ و تورم سالانه آن ۳۶.۲ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۱۸۳٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha