۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
در تابستان ۱۴۰۱ در بازار ورق چه گذشت؟

در تابستان ۱۴۰۱ در بازار ورق چه گذشت؟

ورق های فولادی از مقاطع پرمصرف در صنایع کشور هستند که نوسانات قیمت زیادی را در بازار تجربه می کنند، در این متن می خواهیم به بررسی تغییرات قیمت انواع ورق در تابستان ۱۴۰۱ بپردازیم.

نرخ انواع ورق در تابستان ۱۴۰۱ نوساناتی را تجربه کرد.

بازار; گروه صنعت: برای بسیاری از صنعتگران بازار ورق سیاه و گالوانیزه، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این محصولات در اکثر صنایع حیاتی کشور کاربرد دارند و نوسان قیمت در آن‌ها می‌تواند موجی از تغییرات را در داخل کشور به‌وجود بیاورد. بازار ورق‌های فولادی، در ابتدای سال جاری روزهای سختی را با افزایش قیمت و همچنین کاهش تقاضا پشت سر گذاشت؛ درحال‌حاضر خریداران و سرمایه‌گذاران تمایل دارند بدانند در تابستان همین سال که اوج بازار ساخت‌وساز و قلب تپنده صنایع فولادی است، چه تغییراتی در این سمت از بازار رخ داده است. در ادامه کارشناسان گرفت (gereft.com) مروری بر تغییرات قیمت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در تابستان سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

قیمت ورق سیاه تحت تأثیر چه عواملی نوسان می‌کند؟

همانند سایر محصولات فولادی، قیمت ورق سیاه، تحت تأثیر عوامل مختلف دچار نوسان می‌شود؛ این محصول، ازآنجایی‌که در کشتی‌سازی، ساخت سد، تولید خودرو، صنعت ساختمان‌سازی و ساخت ابزارآلات کشاورزی بسیار پرکاربرد است، سریعاً تحت تأثیر بازار قرار گرفته و نرخ آن بالا و پایین می‌شود. از طرف دیگر، نوسان قیمت در این محصول، در سایر صنایع هم کاملاً مشهود است.

از عوامل تأثیرگذار بر بهای این محصول، می‌توان از بهای ارز نام برد؛ قیمت دلار به‌طور ویژه می‌تواند باعث ایجاد نوسانات شدید در قیمت ورق شود، کما اینکه در بهار ۱۴۰۱ نیز شاهد این‌گونه نوسانات بودیم. نرخ دلار همچنین بر ارزش مواد اولیه هم تأثیر می‌گذارد که بالا رفتن بهای مواد اولیه، شوک شدیدی به بازار ورق و سایر محصولات فولادی وارد خواهد کرد.

در تابستان ۱۴۰۱ در بازار ورق چه گذشت؟

هزینه ورق سیاه در سه ماه تابستان ۱۴۰۱، افت را شاهد بود.

از سوی دیگر، تورم کلی موجود در اقتصاد کشور، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند ارزش ورق سیاه را تحت تأثیر قرار دهد؛ عوامل دیگر مانند سیاست‌های داخلی و خارجی، وضعیت تحریم‌ها، رکود یا عدم رکود در صنایع به‌خصوص صنعت ساختمان‌سازی و افزایش یا کاهش میزان عرضه و تقاضا، می‌توانند قیمت این محصول پرمصرف فولادی را دچار نوسان کنند.

ورق گالوانیزه و المان‌های مؤثر بر قیمت آن

ورق گالوانیزه، همان ورق آهنی است که با روش گالوانیزاسیون، از زنگ‌زدگی آن جلوگیری می‌شود؛ این روش، راهی عالی برای افزایش طول عمر ورق فولادی و همچنین گسترده‌تر کردن دامنه مصارف آن است. به‌عنوان مثال، با صاف و صیقلی شدن سطح ورق آهنی، می‌توان از آن در ساخت سوله، گلخانه و حتی نمای بیرونی ساختمان هم استفاده کرد. این ورق‌ها در کشور ما توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند؛ ورق گالوانیزه اصفهان، سمنان و شهرکرد از شهرت بالایی در داخل کشور برخوردار هستند.

از عواملی که بر قیمت ورق گالوانیزه تأثیر می‌گذارند، می‌توان به ضخامت ورق، کیفیت ساخت و نوع کارخانه سازنده اشاره کرد؛ البته تمام عواملی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم نیز می‌توانند بهای این محصول را تحت تأثیر قرار دهند؛ مانند نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، تورم و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور.

عوامل مؤثر بر قیمت آهن، بازار ورق گالوانیزه و سیاه را در سه ماه گرم سال به چه سمتی سوق دادند؟

از ابتدای سال ۱۴۰۱، قیمت این محصول نوساناتی را تجربه کرد. در اواسط فروردین ماه امسال بود که جهشی را در قیمت ورق سیاه ضخامت ۲ فولاد مبارکه به نسبت اسفند ۱۴۰۰ شاهد بودیم که تا مرز کیلویی۲۱ هزار تومان نیز رسید؛ بعد از آن تا پایان بهار ۱۴۰۱، سیر نزولی نسبتاً مناسبی در این محصول مشاهده می‌شد که نوید قیمت‌های متعادل‌تری را در تابستان ۱۴۰۱ می‌داد. پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمد و قیمت ورق سیاه از ابتدای تیرماه که در محدوده ۲۱ هزار تومانی قرار داشت، به‌مرور رو به کاهش داشت تا در اواخر مرداد ماه، به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شد.

اما قیمت ورق گالوانیزه ۲ میل شهرکرد، در ابتدای تابستان، در کانال ۲۸ هزار تومان به ازای هر کیلو در نوسان بود؛ باوجود اینکه در این زمان، قیمت‌های جهانی رو به کاهش داشتند و تقاضای چندانی هم در بازار دیده نمی‌شد، اما شکستن این نرخ کار بسیار دشواری به نظر می‌رسید. در مرداد که شاهد افت قیمت در اکثر محصولات فولادی و به‌خصوص ورق سیاه بودیم، مقاومت ورق گالوانیزه هم شکسته شد و تا مرز ۲۴ هزار تومان پایین آمد و تا پایان مرداد ماه در همین محدوده باقی ماند. در نمودار زیر قیمت انواع ورق (https://gereft.com/sheet/) را در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناساسان باتجربه گرفت:

"با توجه به نوسانات بازار آهن و فولاد، درپی اتفاقات سیاسی و تغییرات نرخ ارز، اطلاع کامل از قیمت‌ انواع ورق امروز می‌تواند کمک شایانی به مدیریت سرمایه شما نماید. به علت تقاضای بالا برای این محصول، قیمت روز انواع ورق تاثیر مستقیمی بر بازار آهن‌آلات می‌گذارد. همچنین ورق‌ها، به دلیل نحوه تولید (فرآیندهای نورد گرم و سرد)، قیمت نهایی پایین‌تری نسبت به دیگر مقاطع فلزی دارند که این موضوع نیز یکی از دلایل تقاضای بالای این محصول فولادی است."

در تابستان ۱۴۰۱ در بازار ورق چه گذشت؟

نمودار تغییرات قیمت ورق سیاه و گالوانیزه را در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ را در تصویر می توانید مشاهده کنید.

سخن پایانی

قیمت ورق سیاه از ابتدای ۱۴۰۱ دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای شد؛ بالا رفتن نرخ دلار در یک بازه زمانی، قطعی برق و کاهش تولید و کم شدن میزان تقاضا همگی تأثیرات متفاوتی بر این بازار گذاشتند تا ابتدای سال شاهد افزایش قیمت و در ادامه در فصل گرم سال شاهد افت قیمت‌ها باشیم. گرفت، مرجعی قابل اعتماد برای بررسی و استعلام قیمت محصولات پتروشیمی، آهن آلات و انواع ورق، از کارخانه‌های مختلف و فروشندگان معتبر بازار است.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha