۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دفاتر خدمات مسافرتی چمدان خود را بستند| گردشگران و آژانس‌ها در تور گرانی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دفاتر خدمات مسافرتی چمدان خود را بستند| گردشگران و آژانس‌ها در تور گرانی

مشهد- با شیوع بیماری کرونا یکی از مشاغلی که بیشترین آسیب را متحمل شد دفاتر خدمات مسافرتی بودند که حالا باوجود رفع محدودیت‌ها اما گرانی‌ و هزینه سفر هنوز اجازه رونق به این حرفه را نمی‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در بسیاری از مواقع که اشخاص امکان آن را ندارند که به‌صورت کاملاً شخصی به مسافرت بروند و بخواهند برای یک مسافرت چندروزه با وسایل نقلیه عمومی از راه‌های هوایی و دریایی و یا زمینی اقدام نمایند، معمولاً برای رزرو هتل و تهیه بلیت و سفارش آن در روز موردنظر خود، به دفاتر خدمات مسافرتی یا همان آژانس‌ مسافرتی مراجعه می‌کنند.

این مؤسسات یا آژانس‌های مسافرتی به‌عنوان یک واسطه، به نمایندگی از شخص مسافر، اقدام به رزرو هتل و سفارش بلیت می‌کنند و از این طریق شرایط لازم برای یک مسافرت سهل و آسان برای متقاضیان توسط دفاتر خدمات مسافرتی فراهم می‌گردد.

آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی با دریافت مجوزهای لازم قادر خواهند بود فعالیت خود را به انجام برسانند و در این خصوص، با توجه به قراردادهایی که با مسافران دارند، باید متعهد به رابطه قراردادی خود بوده و همچنین باید از مقررات و ضوابطی که نهادهای ذی‌ربط برای آن‌ها تعیین می‌کنند، تبعیت نموده و به‌هیچ‌عنوان تخطی نکنند اما متأسفانه شرایط حاکم در طی سه سال گذشته ناشی از کرونا و هم‌چنین مشکلات ارزی موجب شده تا تعارض بین این دفاتر با متقاضیان افزایش‌یافته و بسیاری از این دفاتر در معرض ورشکستگی و ضرر قرا بگیرند.

گرانی هزینه سفر و رکود در خدمات گردشگری

حسین اعتمادی متصدی یکی از دفاتر خدمات مسفرتی مشهد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: تا دو سال پیش بیماری کرونا مانع خروج مردم از کشور و سفرهای داخلی و خارجی بود ولی حالا هزینه‌های سرسام‌آور به مانع مسافرت تبدیل‌شده است.

دفاتر خدمات مسافرتی چمدان خود را بستند| گردشگران و آژانس‌ها در تور گرانی

وی بابیان اینکه هزینه تورهای مسافرتی داخلی و خارجی در مقایسه با دو سال گذشته افزون بر سه برابر شده است اظهار می‌کند: در حال حاضرسفر به جزیره کیش با کمترین هزینه و اقامت در هتل ۳ ستاره برای هر مسافر مبلغ ۳ میلیون تومان و برای استفاده از هتل‌های ۵ ستاره حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان آب می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هزینه سفر داخلی این روزها با سفرهای خارجی به کشورهای همسایه برابری می‌کند به ما می‌گوید: به‌طور مثال در حال حاضر تور سفر به وان و یا گرجستان از ۴ تا ۵ میلیون متغیر است و این در حالی است که این رقم با سفر به کیش یکسان است.

وی اذعان می‌کند: طبیعی است یک خانواده ۴ نفره برای سفر به کیش باید هزینه‌ای ۱۶ تا ۲۴ میلیون متناسب با درجه هتل بپردازد و لذا در این شرایط این موضوع کاملاً از توان خانواده‌های قشر متوسط خارج است و لذا دفاتر مسافرتی از این بابت سودی به دست نمی‌آورند.

وی بابیان اینکه بسیاری از دفاتر گردشگری نسبت به تعدیل نیرو اقدام کرده‌اند بیان می‌کند: تا دو سال پیش هر دفتر خدماتی برای فروش بلیت قطار، هواپیما، تور داخلی و تور خارجی یک کارشناس مجزا در اختیار داشت اما این روزها با حضور دو کارمند در بسیاری از دفاتر تمامی این سرویس‌ها و خدمات به متقاضیان ارائه می‌شود.

این کارشناس گردشگری اظهار می کند: متاسفانه بی ثبات دلار نیز در این مدت بیشترین ضربه را به آژانس های مسافرتی زده است زیرا به هیچ وجه نمی توان بر روی قیمت تور و سود حاصله برنامه ریزی کرد و این موضوع موجب می شود تا اختلاف بین گردشگران و دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل تعهد هایی که دادند و ناتوانی در ارایه خدمات شدت بگیرد.

وی تسویه حساب با هتل های خارج از کشور به دلیل تحریم ها و هم چنین تغییر در قیمت دلار را یکی از چالش های اساسی این دفاتر در طی سال های گذرشته عنوان می کند و می افزاید: متاسفانه مشقت های و موانع این کار از سود آن سبقت گرفته و ادامه کار در این حرفه مقرون به صرفه نیست.

افزایش نرخ‌ تورهای خارجی و داخلی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: نرخ تورهای خارجی با توجه به گرانی قیمت بلیت در تمامی وسایل حمل‌ونقل حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش‌یافته است به همین دلیل شاهد کاهش تقاضای سفر در اکثر مسیرهای داخلی هستیم.

سعید ولی زاده به ما می‌گوید: بر همین اساس در مسیرهای خارجی نیز با توجه به افزایش نرخ ارزهای خارجی شاهد افزایش قیمت تورها هستیم که کاهش شدید متقاضی را به همراه داشته است.

دفاتر خدمات مسافرتی چمدان خود را بستند| گردشگران و آژانس‌ها در تور گرانی

وی ادامه می‌دهد: به‌طورقطع آینده بسیار مهم است زیرا این صنعت هرروز با یک چالش جدید مواجه می‌شود و فرصت سوزی‌های زیادی را تجربه می‌کند.

این کارشناس گردشگری ابراز می کند: از سال‌های قبل و به‌ویژه از زمان شیوع بیماری کرونا و همچنین قبل از آن‌که با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدیم و قدرت خرید مردم کاهش شدید یافت لذا سفر از سبد خانوار خارج شد.

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های کشور بیان می‌کند: در حال حاضر تنها راهکار آن می‌تواند ،فقط تعامل دولت با کشورهای مختلف برای ورود و خروج گردشگران از طریق اتخاذ دیپلماسی مدار و همکاری بیشتر می‌شود.

ولی زاده می‌افزاید: در دو سال گذشته بیش از نیمی از کارکنان دفاتر از این صنعت کناره‌گیری کرده‌اند و شاید نزدیک به یک‌سوم دفاتر مسافرتی با خود تعطیلی و خود تعلیقی مواجه می‌باشند و این امر به دلیل عدم توانایی در انجام هزینه‌های جاری است.

وی با اشاره به مشکلاتی که همکاران وی در این رابطه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌افزاید: همکاران ما با بیماری مزمن عدم حضور گردشگران خارجی و عدم ثبات در صنعت اقتصادی کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همان‌طور که بارها گفته‌شده، آسیب‌های بسیار اساسی و فراوانی مقابل روی فعالان صنعت گردشگری وجود دارد از جمله قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش‌افزوده و بیمه تأمین اجتماعی.

وی در پاسخ به این سؤال که برای برون‌رفت از این مشکل چه باید کرد به ما می‌گوید: در شرایطی که دفاتر مسافرتی برای تأمین هزینه‌های خود با مشکل مواجه هستند، دولت می‌بایست، قوانین قابل‌انعطاف‌تری اتخاذ کند که همکاران ما بتواند،خدمات بهتری را ارائه کنند و هرروز شاهد رونق و ورود زائر عزیز بیشتری، به شهر مقدس مشهد باشیم‌.

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های کشور ارایه خدمات و برپایی تور های غیر مجاز در آگهی های فضای مجازی را نیز یکی دیگر از مشکلات این صنف عنوان کرده و ابراز می کند: درج آگهی در سایت‌های آگهی اینترنتی از مشکلات آژانس‌های مسافرتی است که هنوز اقدامی برای آن نشده است.

وی در این رابطه اظهار می کند: یکی از چالش‌های ما تورهای ثبت شده در سایت‌های دیوار و شیپور است که افراد بدون این‌که احراز هویت شوند، آگهی‌های اقواکننده‌ای را ثبت می‌کنند و باعث بروز مشکلات می‌شوند.

ولی زاده تاکید می کند: در این راستا باید هویت کاربران در این سایت‌ها احراز شود و هنگام درج آگهی، مجوزهای آن‌ها از اداره‌کل میراث فرهنگی و تاییدیه‌های سازمان‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و لذا در همین راستا نیز درخواست خود در این زمینه به دادستان اطلاع داده‌ایم.

کد خبر: ۱۸۳٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha