۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
صرفه جویی ۱۲ هزار میلیاردی با تولید جوجه مقاوم به سرما

صرفه جویی ۱۲ هزار میلیاردی با تولید جوجه مقاوم به سرما

مخترع طرح دانش بنیان جوجه مقاوم به سرما گفت: تولید جوجه‌های مقاوم به سرما هزینه‌های تولید در صنعت مرغداری گوشتی کشور را تا ۸/۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش بازار، رسول کریمی مخترع طرح دانش بنیان جوجه مقاوم به سرما گفت: تولید جوجه‌های مقاوم به سرما هزینه‌های تولید در صنعت مرغداری گوشتی کشور را تا ۸/۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته کریمی، سالانه از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تخم مرغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که با طرح جوجه مقاوم به سرما از ۲۰۰ میلیون تلفات ۴۵ میلیون احیاء می‌شود و جوجه آوری در واحدهای گوشتی تا ۳ درصد افزایش می‌یابد.

او با اشاره به اینکه درسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که برای تولید آن ۶ میلیون تن خوراک مصرف می‌شود، افزود: با توجه به مصرف سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ لیتر سوخت در مرغداری‌های کشور، اجرای طرح جوجه مقاوم به سرما مصرف انرژی تا ۳۸ درصد کاهش می‌دهد.

مخترع طرح دانش بنیان جوجه مقاوم به سرما افزود: در واحدهای مرغداری در دوره اول پرورش (۱-۱۴ روز) سالانه یک میلیون لیتر آنتی بیوتیک مصرف می‌شود که ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد و با اجرای طرح جوجه مقاوم به سرما مصرف آنتی بیوتیک تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

آقای کریمی افزود: برای تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرغ در کشور سالانه ۶ میلیون تن خوراک مصرف می‌کند و با این طرح دانش بنیان مصرف خوراک ۶۵۰ هزار تن (۱۳ درصد) کاهش می‌یابد که معادل ۳۲۰ هزار تن تولید گوشت در کشور است.

او می‌گوید: سالانه ۲۸۰ هزار قطعه جوجه اجداد وارد کشور می‌شود که حدود ۱۱ میلیون دلار معادل ۳۵۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود در حالیکه با استفاده از این طرح دانش بنیان از واردات جوجه اجداد بی نیاز می‌شویم و سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان (۴۰۰ میلیون دلار) صرفه جویی اقتصادی برای کشور دارد.

کد خبر: ۱۸۳٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha