۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
 رشد ۲۰ درصدی ترانزیت جاده ای

رشد ۲۰ درصدی ترانزیت جاده ای

مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رشد ۲۰ درصدی ترانزیت جاده ای در ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش بازار، جواد هدایتی با بیان اینکه تحولات ترانزیتی در کشور به سرعت پیش می‌رود و روند رشد ترانزیت از ابتدای امسال تداوم دارد، افزود:در ۶ ماه نخست امسال ۵ میلیون تن کالا از بخش جاده‌ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی – جاده ای) سال ۹۹ است. همچنین میزان ترانزیت جاده‌ای در شهریور امسال برابر ۷۹۱ هزار تن است.

مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بخش زیادی از رشد ترانزیت به خاطر گشایش دوباره محورهای ترانزیتی و مرزهای ترکمنستان است که در گفتگوهای دولت با کشورهای همسایه و رایزنی‌ها در اجلاس شانگهای، مسیر ترکمنستان دوباره بازگشایی شده است.

هدایتی با اشاره به آغاز دوباره مراودات جاده‌ای با ترکمنستان افزود: در حال حاضر روزانه ۱۰۰ کامیون از ترکیه به مقصد آسیای میانه و یا برعکس، از ایران ترانزیت کالا دارند.

به گفته هدایتی بعد از اجلاس شانگهای، ترکمنستان محدودیت‌های ترانزیتی و همچنین عوارض ۱.۵ دلاری به ازای هر کیلومتر را برای ناوگان ایران برداشته است. به این ترتیب شرایط خوبی هم برای ترانزیت و هم برای صادرات کالا به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با باز شدن مرزهای ترکمنستان ترانزیت کالا به صورت حمل یکسره (جاده‌ای یا ریلی) از بندرعباس به مقصد آسیای میانه و روسیه امکان پذیر شده و گشایشی بزرگ در ترانزیت این منطقه ایجاد شده است.

هدایتی افزود: بازگشایی دوباره کریدورهای ترانزیتی با تحریم روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. قبل از این، شاخه غربی کریدور شمال- جنوب (مسیرروسیه-آذربایجان- ایران) بیشترین فعالیت را داشت، اما با بسته شدن مرزهای روسیه با اروپا، شاخه شرقی یا میانی (خلیج فارس-ترکمنستان -آسیای میانه -روسیه) و بخصوص شاخه جنوبی کریدور شمال -جنوب (چین-ترکمنستان-ایران- ترکیه) با تقاضای زیاد بار مواجه است. شاخه میانی کریدور شمال- جنوب در حال حاضر از بار اشباع است و بیشترین توجه به شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب است که از ایران می‌گذرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پیش از تحریم روسیه روزانه حدود ۱.۵ میلیون تن بار چین از آسیای میانه و با حمل ترکیبی به اروپا می‌رفت اکنون از شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب بار چین به مقصد ترکیه و بالعکس با حمل یکسره زمینی (جاده ای-ریلی) امکان انتقال را دارد.

کد خبر: ۱۸۳٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha