۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
یارانه‌ تشویقی برای کشاورزان مجری الگوی کشت | راهکاری که بحران کم‌آبی در همدان را التیام می‌بخشد
بازار گزارش می‌دهد؛

یارانه‌ تشویقی برای کشاورزان مجری الگوی کشت | راهکاری که بحران کم‌آبی در همدان را التیام می‌بخشد

همدان-تخفیف ۵۰درصدی بهای آب و برق کشاورزان مجری طرح الگوی کشت که توصیه می‌کندچه محصولی را درکجا و به چه میزان بکارند ازامتیازات درنظرگرفته شده برای اجرای موفق این طرح است تابحران آب درهمدان کاهش یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی مهم‌ترین بخش تولیدی و اقتصادی استان همدان است چراکه ضمن تأمین غذای موردنیاز جامعه درصد بالایی از سهم اشتغال، سرمایه‌گذاری و تولید این استان را نیز در اختیار دارد.

از سویی این بخش همواره تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی و دستخوش چالش بوده بنابراین حفظ، توسعه و پایداری تولید و اشتغال در این حوزه نیازمند مدیریتی فراگیر و دانش‌محور است.

استان همدان با مساحت یک‌میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می‌کند ضمن اینکه مجموع کل تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان همدان چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن است به‌طوری‌که در بخش باغی ۷۳۶ هزار تن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

خرد بودن اراضی، پراکندگی واحدهای بهره‌بردار، بالا بودن متوسط سن و پایین بودن سطح سواد بهره‌برداران و محدودیت منابع آبی از موانع و مشکلات عمده بخش کشاورزی استان است

باوجوداین ویژگی‌ها خرد بودن اراضی، پراکندگی واحدهای بهره‌بردار، بالا بودن متوسط سن و پایین بودن سطح سواد بهره‌برداران و محدودیت منابع آبی از موانع و مشکلات عمده بخش کشاورزی استان است که باید برای رفع آنها برنامه داشت.

۱۷ مهرماه سال جاری در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، این الگو با حضور مسئولان دولتی، بخش خصوصی و نمایندگان مجلس رونمایی و سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ابلاغ شد.

طبق نظر کارشناسان با اجرای الگوی کشت از تولید بی‌رویه محصولی که برای آن بازار وجود نداشته باشد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به عمل می‌آید ضمن اینکه الگوی کشت حتی بر استفاده درست از منابع آبی نیز تأکید دارد تا از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه هستند جلوگیری به عمل آورد؛ ساده‌تر اینکه طرح الگوی کشت برنامه‌ای است که به کشاورزان کشور توصیه می‌کند چه محصولی را در کجا و به چه میزان بکارند.

یارانه‌ تشویقی برای کشاورزان مجری الگوی کشت | راهکاری که بحران کم‌آبی در همدان را التیام می‌بخشد

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برای اولین بار الگوی کشت زراعی پس از ۵۰ سال با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یک طرح فرا قوه‌ای مطرح‌شده است.

اجرای طرح الگوی کشت نیاز به اعتبار دارد چراکه اگر محصولی را با محصول دیگری جایگزین کنیم طبیعی است که شاهد اختلاف درامد برای کشاورزان باشیم

رضا بهرام لو بابیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت نیاز به اعتبار دارد چراکه اگر محصولی را با محصول دیگری جایگزین کنیم طبیعی است که شاهد اختلاف درامد برای کشاورزان باشیم، گفت: برای جبران این اختلاف در سال ۱۴۰۲ رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات از سوی برنامه‌وبودجه لحاظ شده است.

بهرام لو بابیان اینکه بر همین اساس با ابلاغیه جدید دولت ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات برای اجرای طرح الگوی کشت اختصاص یافت، عنوان کرد: علاوه بر این یک سری تمهیدات نیز در نظر گرفته‌شده است.

رضا بهرام لو بابیان اینکه علاوه بر ۳۰ هزار میلیارد تومان یک سری تمهیدات نیز برای ترغیب کشاورزان و همراهی در اجرای طرح الگوی کشت مدنظر قرارگرفته است تا طرح عملیاتی شود، گفت: این تسهیلات در راستای اصلاح الگوی کشت، ایجاد درآمد برای کشاورزان با تغییر کشت محصول و با نرخ پایین سود بانکی و بازپرداخت بلند است.

دولت برای حمایت از اجرای طرح الگوی کشت تخفیف‌های ۵۰ درصدی بهای برق و آب را در نظر گرفته است

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از اجرای طرح الگوی کشت تخفیف‌های ۵۰ درصدی بهای برق و آب را در نظر گرفته است، گفت: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند هزینه آب و برق آن‌ها توسط وزارت نیرو ۵۰ درصد دریافت می‌شود.

وی بابیان اینکه یک سری تسهیلات بلاعوض و یا با سود کمتر نیز در نظر گرفته‌شده، گفت: سند به استان‌ها ابلاغ‌شده و طی جلساتی کشاورزان در جریان موضوع قرارگرفته و می‌گیرند ضمن اینکه این سند آب محور است تا افزایش تولید با مصرف آب کمتر را شاهد باشیم.

یارانه‌ تشویقی برای کشاورزان مجری الگوی کشت | راهکاری که بحران کم‌آبی در همدان را التیام می‌بخشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: باید در اجرای این طرح همه‌ دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مردم باهم مشارکت داشته باشند تا بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در هر استان کشت محصولات استراتژیک و محصولات آب بر با ارقام اصلاح نژاد شده را داشته باشیم.

سطح زیر کشت هندوانه در استان همدان صفر می‌شود

وی بابیان اینکه بر اساس الگوی کشت سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت هندوانه در استان همدان صفر می‌شود، گفت: کشت محصولات زراعی باهدف افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی آب‌وخاک اولویت برنامه‌های کاری این سازمان است.

لازم به ذکر است که اصلاح الگوی کشت به معنای کاهش وسعت کشت نیست بلکه می‌توان با جایگزینی گیاهان کم‌آب به‌جای گیاهان آب‌بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در مسیری پیش رفت که در کنار کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جانبی برای کشاورز را نیز به همراه داشته باشد.

در این میان مروری بر بازار صادرات محصولات گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داده که این صنعت به‌شدت در حال رشد است و تا سال ۲۰۲۶ یکی از پررونق‌ترین بازارهای جهانی خواهد بود ضمن اینکه صادرات محصولات گلخانه‌ای یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است و با پرداختن به توسعه این بخش می‌توان سهمی از این بازار را در دست گرفت.

فناوری‌های کشت گلخانه‌ای می‌تواند محصولات غذایی باکیفیت بالا را در تمام طول سال فراهم کند که بر همین اساس برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای نیز هم‌محور با اجرای طرح الگوی کشت باید دنبال شود

نیاز به تکرار مکررات نیست که امنیت غذایی و کیفیت بالای محصولات کشاورزی این روزها اهمیت ویژه‌ای دارد و دراین‌بین فناوری‌های کشت گلخانه‌ای می‌تواند محصولات غذایی باکیفیت بالا را در تمام طول سال فراهم کند که بر همین اساس برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای نیز هم‌محور با اجرای طرح الگوی کشت باید دنبال شود.

یارانه‌ تشویقی برای کشاورزان مجری الگوی کشت | راهکاری که بحران کم‌آبی در همدان را التیام می‌بخشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص نیز به برنامه‌ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان همدان اشاره کرد و بابیان اینکه مصرف آب درکشت گلخانه‌ای ۹۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود و به همین علت توسعه این بخش یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقابله باکم‌آبی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۴۰۰ نفر در گلخانه‌های استان همدان مشغول به کار هستند اما این میزان کافی نیست و در تلاش هستیم تا ظرفیت بیشتری را در شهرستان‌های استان برای توسعه گلخانه‌ای فراهم کنیم.

۲۵ هکتار کشت گلخانه‌ای به گلخانه های استان همدان افزوده می‌شود

بهرام لو با یادآوری اینکه که استان همدان به دلیل پتانسیل خوبی که درزمینهٔ کشت گلخانه‌ای دارد می‌تواند سهم صادرات خوبی را به خود اختصاص دهد، افزود: بر اساس تعهدات ایجادشده تا پایان امسال ۲۵ هکتار کشت گلخانه‌ای به این استان افزوده می‌شود.

وی بابیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان همدان تسهیلات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یافت، عنوان کرد: گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل دلمه بیشترین حجم تولیدات گلخانه‌ای همدان را دارند و به‌تازگی محصولات دیگری همچون سبزی‌های برگی نیز در گلخانه‌های استان کشت می‌شود.

بهرام لو بابیان اینکه ۸۷ درصد تولیدات بخش کشاورزی وابسته به آب است، ادامه داد: باید مصرف آب کشاورزی در استان همدان ۲۵ درصد کاهش یابد و در محصولات استراتژیک بر اساس اسناد بالادستی باید در تولید گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند و حبوبات خودکفا شویم و تا پایان سال ۱۴۰۴ تولیدات محصولات کشاورزی استان باید به پنج و نیم میلیون تن افزایش یابد.

آنچه مسلم است الگوی کشت بر اساس قانون اجرایی می‌شود و به ظرفیت‌های بخش کشاورزی اعتماد شده است بنابراین انتظار می‌رود با همراهی مردم و کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی شاهد تحقق این برنامه در استان همدان باشیم تا به فراخور آن بحران کم‌آبی در این منطقه نیز مدیریت شود.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha