۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
کناره‌گیری انار تفت در رقابت با سایر ارقام| توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کناره‌گیری انار تفت در رقابت با سایر ارقام| توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار

یزد- دهشیری، فرماندار تفت از حمایت از محصول انار این شهرستان با ایجاد فرصت عرضه مستقیم در بازارهای میوه و تره بار همچنین خرید توافقی در صورت تامین اعتبار از سوی دولت خبر داد.

محمد دهشیری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زمان برداشت محصول انار این شهرستان از نیمه مهرماه لغایت نیمه آبان ماه است، از رقابت ناپذیر شدن این محصول در برابر سایر استان های دیگر به دلیل شیوع آفات و کاهش کیفیت انار تفت خبر داد و اظهار داشت: این امر باعث شده انار تفت چندان بازار پسند نباشد.

وی ادامه داد: راهکار مورد نظر، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول انار در شهرستان است تا هم بازار داخل و هم بازار صادراتی را در بر بگیرد.

شرکت باغداران تفت نیازمند حمایت و تسهیلات دولتی

فرماندار تفت از آغاز فعالیت شرکت باغداران شهرستان از سال ۱۳۷۵ خبر داد و گفت: این شرکت به دلیل مشکلات مالی و گردش سرمایه ای موفق عمل نکرده است و نیاز به حمایت و تسهیلات دولتی دارد که سازمان جهاد کشاورزی از عهده تامین آن برنمی آید.

دهشیری با بیان اینکه این موضوع در کمیته تسهیلات مصوب و به قرارگاه امنیت غذایی ارجاع داده شده است، افزود: باید تسهیلات بلاعوض یا ارزان قیمت در اختیار این شرکت قرار گیرد که پیگیر این موضوع هستیم.

وی بیان کرد: اما راهکار کوتاه مدت استفاده از ظرفیت کارخانه های صنایع غذایی موجود برای قرار گرفتن بخشی از ظرفیت تولید آنها برای محصول انار شهرستان تفت است به طوری که در فصل برداشت انار ظرفیت تولید آنها در بخش آب میوه و سایر فرآورده های کشاورزی در اختیار باغداران انار شهرستان تفت قرار گیرد.

فرماندار تفت اظهار داشت: باغداران شهرستان تفت به دلایل مختلف از جمله خشکسالی ها و آفات و کاهش کیفیت و درنتیجه متقاضی خرید دچار ضرر شده اند و در این شرایط نیز حتی دلالان بیشترین سهم را از فروش انار شهرستان دارند و چیزی عاید کشاورز نمی شود.

لزوم رایزنی با بازار میوه و تره بار تهران برای عرضه مستقیم انار تفت

وی، یکی از اقدامات برای حمایت از کشاورزان تولید کننده انار را رایزنی با بازار میوه و تره بار تهران برای عرضه مستقیم انار شهرستان تفت از کشاورز به عرضه کننده عنوان کرد و افزود: همه این راهکارها کوتاه مدت است و حمایت از انار راهکارهای مداوم و اصلی تری را می طلبد.

دهشیری از جمله راهکارها به تخصیص اعتبار به شرکت تعاونی باغداران و نیز خرید توافقی انار از سوی سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

وی درباره مدیریت تولید انار با کیفیت با کنترل آفات برای ارتقای تولید و کیفیت آن نیز گفت: جلسات متعدد آموزشی در راستای ترویج روش های مبارزه با آفات برگزار شده و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای این موضوع پیش بینی شد که بخشی از آن محقق شده است.

طرح مبارزه با آفات انار جدی گرفته نشد

وی افزود: در این طرح ۵۰ درصد از هزینه مبارزه را دولت و ۵۰ درصد را باغداران پرداخت می کنند اما چندان جدی گرفته نشد و زمانی که آفت شیوع یافت، باغداران به اهمیت موضوع واقف شدند اما باز هم اقدامات خوبی در این سالها انجام شده است.

فرماندار تفت درباره تخریب باغات در نتیجه اقتصادی نبودن باغداری در این باغشهر هشدار داد و افزود: با توجه به ییلاقی بودن این شهرستان بسیار مورد توجه ویلاسازی است از اینرو لازم است که تمام همت خود را برای حفظ این باغات به کار بگیریم که یکی از این روش ها خریداری این باغات برای تبدیل شدن به فضای سبز عمومی است.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha