۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
نفت ۱۰۰ دلاری در پیش است؟

نفت ۱۰۰ دلاری در پیش است؟

با وجود روند نزولی قیمت نفت در اولین روز کاری این هفته و نگرانی نسبت به تقاضای چین، برخی از تحلیل گران پیش‌ بینی کردند که برنت در پایان پاییز به ۱۱۰ دلار و در سه ‌ماه نخست ۲۰۲۳ به ۱۱۵ دلار خواهد رسید.

بازار؛ گروه آب و انرژی: طلای سیاه اولین روز این هفته را در شرایطی نزولی آغاز کرد که هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم اوپک پلاس با شیب ملایمی روند افزایشی داشته است. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که نفت برنت هفته گذشته دو درصد رشد کرده بود هر چند که امروز تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضا در چین کمی کاهش را تجربه کرد. آمارهای گمرک چین روز دوشنبه نشان داد واردات نفت خام چین در ماه سپتامبر با وجود افزایش نسبت به ماه اوت نسبت به دوره مشابه پارسال ۲ درصد کاهش یافته و به ۹ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است، زیرا پالایشگاه‌های مستقل این کشور تولید خود را در میان حاشیه‌های سود ناچیز و تقاضای ضعیف کاهش داده‌اند.

با این وجود همچنان برخی از تحلیل های جهانی از احتمال رشد قیمت ها در ماه های آینده حکایت می کند. بر اساس گزارش اخیر چشم‌ انداز کوتاه‌ مدت آژانس بین‌ المللی انرژی، انتظار می‌ رود مصرف سوخت مایع جهانی در سال ۲۰۲۳ با رشد دو میلیون‌ بشکه‌ای در روز به ۱۲۰ میلیون بشکه در روز برسد. این گزارش در حالی منتشر شده که همزمان ذخایر نفت OECD به پایین‌ ترین سطوح خود رسیده است. ذخایر نفت استراتژیک آمریکا (SPR) در پایان سپتامبر ۲۰۲۲ به سطح ۴۱۶ میلیون و ۳۸۹ هزار بشکه‌ای رسیده که کمترین سطح از جولای ۱۹۸۴ بوده و معادل مصرف نفت داخلی تنها ۲۱ روز است.

با توجه به اینکه پنجره فرصت آزادسازی ذخایر اضافی نفت بسته شده و افزایش نرخ فدرال‌ رزرو هم دیگر مانند تابستان فشار نزولی بر بازار ایجاد نمی‌کند، به نظر می‌ رسد تاثیر ایالات متحده بر قیمت نفت در حال کاهش است. با این شرایط، به نظر می‌رسد با توجه به ورود بازار فیزیکی به شرایط کسری، قیمت نفت خام در هفته‌ های آینده احتمالاً به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد.

در این میان بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌ بینی سال ۲۰۲۲ خود را از قیمت نفت برنت از ۹۹ دلار به ۱۰۴ دلار به ازای هر بشکه افزایش داد. این افزایش پیش‌بینی ناشی از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون‌ بشکه‌ ای تولید روزانه خود بود.

اگرچه رقم دو میلیون‌ بشکه‌ای اسمی است و کاهش واقعی تولید کمتر (حدود نصف این مقدار) خواهد بود، اما این بانک معتقد است فشردگی بازار فیزیکی نفت به اندازه‌ای است که چنین به‌ روزرسانی‌ هایی را در پیش‌ بینی توجیه کند. بر مبنای فصلی، ‌ گلدمن‌ ساکس پیش‌ بینی کرده برنت در پایان فصل پاییز به قیمت ۱۱۰ دلار و در سه ‌ماه نخست سال ۲۰۲۳ به سطح ۱۱۵ دلاری به ازای هر بشکه خواهد رسید.

این بانک آمریکایی در بخشی از به‌ روز رسانی خود اعلام کرد اگر اوپک پلاس تا سال ۲۰۲۳ کاهش تولید خود را حفظ کند، ممکن است قیمت برنت بیش از ۲۵ دلار افزایش پیدا کند. بر این اساس گلدمن پیش‌بینی کرد میانگین قیمت نفت خام در سال آینده میلادی بشکه‌ای ۱۱۰ دلار خواهد بود.

تحلیلگران این بانک اظهار داشتند چنین کاهش تولیدی موجب خواهد شد که ایالات متحده واکنش سریعی نشان دهد و این پاسخ احتمالاً آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک نفت خام خواهد بود. بر اساس اظهارات گلدمن، حتی آژانس بین‌المللی انرژی نیز ممکن است به آزادسازی مخازن بپیوندد تا جلوی رشد قیمت نفت را بگیرد.

کد خبر: ۱۸۳٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha